Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lord Vader
« skrivet: 06 mars 2009, 15:51:51 »

Nu fick jag inverterfel igen till trots för att de bytte kyldelen.

Den har ju gått bra under vintern, så det är ju lite tröst.

Bara att kontakta Nibe igen.... Lär inte vara deras lönsammaste installation om de skall fortsätta byta kyldelar var 6e månad.

Fick förra våren 2008 Inverterfel 103. Byte av kyldel/inverter. Nu den 5/3 2009 Inverterfel 105 samt 106!!

Har pratat med NIBE och de är tydligen medvetna om att problem finns, men vet inte vad som orsakar dem. Kanske blir det ytterligare ett byte. Så jäkla tråkigt bara!!
Skrivet av: mhugo
« skrivet: 28 mars 2008, 19:12:30 »

Nu fick jag inverterfel igen till trots för att de bytte kyldelen.

Den har ju gått bra under vintern, så det är ju lite tröst.

Bara att kontakta Nibe igen.... Lär inte vara deras lönsammaste installation om de skall fortsätta byta kyldelar var 6e månad.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 19 november 2007, 23:51:53 »

Har jag rätt om jag hävdar följande även på en nibe :
det står ju som åtgärd: kontrollera säkringar intern samt externt !
första åtgärden är att kolla högtryck, spänning och ström före samt efter inverter !
sen vet man om det är säkring, inverterstyrning, kompressor eller överbelastning pga HT som är upphov till larmet !
att bara konstatera vad larmet innebär,för att sen byta hela kyldelen är inte vågat !!
är det inte teknikern som tagit beslutet så är det självfallet inte kritik mot honom.
då är det ju nibes egen teknikavd som inte litar på sina egna tekniker !!
om det är ett konstruktionsfel typ H16 eller dylikt, är det självklart att byta hela modulen !
men vid enstaka feluppkomster, och den utskickade inte ens mäter spänningen, utan bara konstaterar felkod, då är det nåt allvarligt fel på förtroendet NIBE---TEKNIKER !
nu kan det ju vara en känd sjukdom, där teknikavd har hittat ett fel man inte vill skylta med, och har beslutat att byta hela modulen !!
men det borde väl nån på forumet ha uppsnappat då ??

detta är min uppfattning !
mvh. ACE


Om man får ett larm som säger internt iverterlarm kan man bara göra en sak kolla spänning inne i ivertern är detta ok så vill Nibe laga det själva... Varför får du ringa ner å fråga så är det bara... Så i detta fall ingen kritik mot Nibes utsända..
Han följde order bara...
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 19 november 2007, 17:39:56 »

Jag blev vänligt bemött av den nibereparatören jag har kontakt med, han skulle kontakta nibe få se vad dom skall göra. Så än så länge kan jag inte klaga på nån person i fallet




     //Ulfons//
Skrivet av: ace
« skrivet: 19 november 2007, 07:28:27 »

Har jag rätt om jag hävdar följande även på en nibe :
det står ju som åtgärd: kontrollera säkringar intern samt externt !
första åtgärden är att kolla högtryck, spänning och ström före samt efter inverter !
sen vet man om det är säkring, inverterstyrning, kompressor eller överbelastning pga HT som är upphov till larmet !
att bara konstatera vad larmet innebär,för att sen byta hela kyldelen är inte vågat !!
är det inte teknikern som tagit beslutet så är det självfallet inte kritik mot honom.
då är det ju nibes egen teknikavd som inte litar på sina egna tekniker !!
om det är ett konstruktionsfel typ H16 eller dylikt, är det självklart att byta hela modulen !
men vid enstaka feluppkomster, och den utskickade inte ens mäter spänningen, utan bara konstaterar felkod, då är det nåt allvarligt fel på förtroendet NIBE---TEKNIKER !
nu kan det ju vara en känd sjukdom, där teknikavd har hittat ett fel man inte vill skylta med, och har beslutat att byta hela modulen !!
men det borde väl nån på forumet ha uppsnappat då ??

detta är min uppfattning !
mvh. ACE

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 november 2007, 06:55:32 »

Jag står för det jag skriver, en stor andel av de som installerar värmepumpar har inte ens nödig kännedom om funktionen för att kunna utföra installationen på bästa möjliga sätt, och om samma person även skall agera reparatör av pumpen så blir det väldigt ofta på chans.

Särskilda servicekillar kanske sköter det på ett bättre sätt än den genomsnittliga installatören, det vet jag inget om, vet inte ens om Nibe har särskilda servicetekniker på alla orter, har i alla fall inte hört att det skulle finnas i Piteå t.ex.

Jag vill också påpeka att den bild jag har av installationer och åtgärder av "problem" gäller alla fabrikat och inte bara avser Nibe.

Att det sedan finns en del som är riktigt duktiga råder det säkert inga tvivel om.

Att jag hade fel i detta fall är nog också fullt möjligt, inte ens jag är ofelbar  ;)

Vore jag tekniker skulle även jag byta hela kylmodulen om invertern sitter inuti, allt annat tar alldeles för lång tid, dessutom skulle jag inte med gott mod lämna kunden med en ny maskin som hade varit nedplockad i molekyler för att man skulle mäta på invertern.

Byte av kylmodul var alltså antagligen rätt i detta fall, och det var också därför jag bifogade min skrattande smiley, tanken med den var att belysa att jag skrattade åt mitt eget misstag.
Om det uppfattades som att jag skrattade åt någon annan misstag så ber jag om ursäkt för att jag inte var tydlig nog.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 18 november 2007, 22:33:07 »

Det jag inte gillar är undertonen i denna topic där somliga verkar vara helt otroligt duktiga, och de som jobbar med service gör lite halvhjärtade insatser där man blint endast ser på larmlogg...

Precis som i alla andra yrken så förekommer bättre å sämre servicepersonal även i detta område, men att generalisera det gör att jag ser rött..

Men nu kanske de som kastat skit inte ens vågar stå för det.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 18 november 2007, 21:51:53 »

Du kör väl med öppna termostater och har rensat filtret på VB?  Men oroa dig inte, det är bara att byta kylmodul...  ;D
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 18 november 2007, 21:49:37 »

Jaha då står pumpen igen för andra gången på en månad för hp/ms larm, får ringa servicen imorgon få se vad det är för fel nu då. börjar kännas tråkigt det här , skall man våga åka på nån skidsemester i vinter eller ska man behöva sitta hemma och vakta pumpfan?


       //Ulfons//
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 18 november 2007, 21:16:32 »

Tolkade det som om första stycket kommenterade ditt citerade inlägg.  Sista stycket (som ju faktiskt var väl separerat) kommenterade det hela rent generellt.  För övrigt vill jag nog påstå att även ditt inlägg andades kritik...
Skrivet av: ace
« skrivet: 18 november 2007, 20:33:42 »

det var ju mitt inlägg som var citerat i Digitals inlägg, inte Rickards. !!!
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 18 november 2007, 20:23:40 »

vad i detta inlägg indikerar kritik mot servicemannen  Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Nej, men kanske i detta???

Citat från: Rickard
Jag är mycket skeptisk till servicetekniker som beställer nya kylpaket - de går på felkoderna utan att verkligen kontrollera förutsättningarna - något som jag lärt mig i mitt yrke som systemtekniker är att felet väldigt sällan är det "man"/"lekman" först tror.

För att sticka ut hakan lite skulle jag vilja påstå att värmepumpen kommer att larma även efter byte av kylpaketet. 
Skrivet av: ace
« skrivet: 18 november 2007, 20:02:09 »

Jo.........inte särkilt vågat !!
lite som att byta motor i bilen, för att den misständer på fullvarv !  ;)
mvh.ACE

Så vad skulle den av Nibe utsända servicekillen gjort när han läser av larloggergen å då ser internt iverterfel och Nibes tekniker vill ha ner kyldelen för att se vad felet bestod i.... framhärdat att få laga den kanske??

tycker att kritiken av denna serviceman är ganska obefogad då han bara följde order.
vad i detta inlägg indikerar kritik mot servicemannen  Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: Digital
« skrivet: 18 november 2007, 19:40:29 »

Jo.........inte särkilt vågat !!
lite som att byta motor i bilen, för att den misständer på fullvarv !  ;)
mvh.ACE

Så vad skulle den av Nibe utsända servicekillen gjort när han läser av larmloggern å då ser internt iverterfel och Nibes tekniker vill ha ner kyldelen för att se vad felet bestod i.... framhärdat att få laga den kanske??

tycker att kritiken av denna serviceman är ganska obefogad då han bara följde order.
Skrivet av: ace
« skrivet: 17 november 2007, 18:13:54 »

Jo.........inte särkilt vågat !!
lite som att byta motor i bilen, för att den misständer på fullvarv !  ;)
mvh.ACE
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 november 2007, 17:38:16 »

 ;D
Skrivet av: Digital
« skrivet: 17 november 2007, 16:52:53 »

Bara för att en "tekniker" betäller en ny kylmodul behöver det inte vara kompressorhaveri.
Låt oss avvakta och se om det fungerar bättre efter bytet...

Jag har själv haft fel på en säkring som hade en "loppa", det innebar att en fas hade 80 volt när de andra hade 230 volt. (När matningen belastades av värmepumpen)

Jag är mycket skeptisk till servicetekniker som beställer nya kylpaket - de går på felkoderna utan att verkligen kontrollera förutsättningarna - något som jag lärt mig i mitt yrke som systemtekniker är att felet väldigt sällan är det "man"/"lekman" först tror.

För att sticka ut hakan lite skulle jag vilja påstå att värmepumpen kommer att larma även efter byte av kylpaketet.  ;)

Sticka ut hakan är tufft speciellt med interna inverterfel som detta nu var... invertern sitter i kyldelen.
Alltså blir allt ok när hela kyldelen byts ;D
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 17 november 2007, 10:58:18 »

Men blev felet avhjälpt med bytet av kylmodul?
Skrivet av: mhugo
« skrivet: 17 november 2007, 10:16:27 »

PS: De bytte hela kylmodulen. När jag sa varför så sa de att man inte gör fältreperationer på dom, utan det görs på fabrik.
Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 25 september 2007, 14:33:27 »

Bara för att en "tekniker" betäller en ny kylmodul behöver det inte vara kompressorhaveri.
Låt oss avvakta och se om det fungerar bättre efter bytet...

Det är ungefär samma sak som att bilverkstäder pluggar in dator och byter delarna som ger felindikering.
Motorn får ingen bensin - dags att byta lambdasonder........
Där datorn går in går vettet ut.
Skrivet av: mhugo
« skrivet: 23 september 2007, 21:39:05 »

Vi får se vad de kommer fram till.

Den kör fint till runt cirka 90-100hz och sen lägger den av.

Jag måste säga att de la inte hjärtat i felsökning, utan hade kunnat fråga mig om felmeddelandet istället per telefon istället.....

/MH
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 22 september 2007, 17:01:59 »

Att en kompressor går sönder brukar till 99% bero på ngt annat.
Antal starter, livslängd, temperaturer, olja m.m
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 september 2007, 19:42:05 »

Bara för att en "tekniker" betäller en ny kylmodul behöver det inte vara kompressorhaveri.
Låt oss avvakta och se om det fungerar bättre efter bytet...

Jag har själv haft fel på en säkring som hade en "loppa", det innebar att en fas hade 80 volt när de andra hade 230 volt. (När matningen belastades av värmepumpen)

Jag är mycket skeptisk till servicetekniker som beställer nya kylpaket - de går på felkoderna utan att verkligen kontrollera förutsättningarna - något som jag lärt mig i mitt yrke som systemtekniker är att felet väldigt sällan är det "man"/"lekman" först tror.

För att sticka ut hakan lite skulle jag vilja påstå att värmepumpen kommer att larma även efter byte av kylpaketet.  ;)
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 21 september 2007, 17:31:42 »

Kompressorhaveri på ett år, de verkar inge bra
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 21 september 2007, 13:04:28 »

Hmm...   Hur många här på forumet har en 1250?  Ganska många procent som går sönder på bara ett år skulle jag tro...  Sc:,h
Skrivet av: mhugo
« skrivet: 21 september 2007, 12:44:48 »

Nibetekniker var förbi och konstaterade fel 103 och 108.

Han beställde en helt ny kyldel till pumpen.

/MH
Skrivet av: pricken
« skrivet: 20 september 2007, 12:23:56 »

Ringa Nibetekniker låter det som?
Skrivet av: mhugo
« skrivet: 20 september 2007, 12:18:48 »

Hej!

Min Nibe 1250 har efter drygt ett år börjat slå av när den varvar upp från 45hz till 100 hz vid värmning av tappvatten.

Den säger att den har inverterfel, och enligt manualen skall man kolla sina säkringar. De är kollade och den har ström på alla faser.

Vad kan det mera vara?

PS; Vid larm verkar inte elpatronen gå in och värma tappvatten utan den värmer endast elementslingan. Känns som en bugg? Den får använda el som uppvärmning. Kör jag med endast tillsats funkar det.

/MH

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!