Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bioetanol var  (läst 2106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poppeye

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • GÃ¥ pÃ¥ Pumpen
Bioetanol var
« skrivet: 25 september 2012, 23:12:02 »
Hej, nu har jag haft min värmepump Thermia Diplomat 8 igång sedan 2007 utan problem.
Nu behöver jag fylla på lite Bioetanol för det har minskat lite i expansionskärlet. Någon liter eller två.
Var köper jag Bioetanol till min värmepump? är det någon som kan svara på det? Sc:,h
Det enda som hänt med min värmepump är att displayen nu börjar bli lite otydlig, det kanske är för att jag inte håller på och bläddrar med den som jag gjorde i början.
Intresset avtog när allt bara fungerar som det ska. Jag gÃ¥r ner och klappar den lite det räcker  ???
/Anders
Nibe S1255 + FLM

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bioetanol var
« Svar #1 skrivet: 25 september 2012, 23:50:23 »
vågar du inte på dig att fylla på 2 liter vatten. I det stora hela (40mm rör gånger 160 meter gånger två) borde det inte påverka frysrisken.........

kul att din thermia VP fungerar fint!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bioetanol var
« Svar #2 skrivet: 25 september 2012, 23:51:13 »
i övrigt har jag noterat att min display typ var tionde minut eller sÃ¥ lyser till lite extra. Jag har tagit givet att det rör sig om en bugg. Men det skulle kunna vara en Ã¥tgärd för att förhindra att displayen blir grumlig???  dontknow
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Poppeye

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • GÃ¥ pÃ¥ Pumpen
SV: Bioetanol var
« Svar #3 skrivet: 26 september 2012, 15:55:13 »
Tack! jag törs nog fylla på lite vatten, displayen ska jag kolla lite närmare för att se om det behöver bytas ut innan garantin går ut, man vill gärna kunna läsa av även om det inte blir så ofta.
Nibe S1255 + FLM

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Bioetanol var
« Svar #4 skrivet: 26 september 2012, 20:57:27 »
Din garanti har nog gått ut... Typ 2009. Men trygghetsförsäkringen kan du ju alltid utnyttja tummenupp
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!