Författare Ämne: Obalans övervÃ¥ning/bottenvÃ¥ning, idé om Ã¥tgärd  (läst 2092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Nån i detta område som kan svara? Golv/radiatorgänget inte så värst aktiva.....
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38636.0
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej du!
Du kan väll berätta lite mer om dina siffror på pumpen (värden) och drifttid.
Har du 2 rörs system?
Har du en förbrukning på typ 26000kwh med bergvärme?
Har du trimmat in systemet för radiatorerna efter du satte in pumpen?
« Senast ändrad: 03 januari 2011, 07:55:41 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej du!
Du kan väll berätta lite mer om dina siffror på pumpen (värden) och drifttid.
Har du 2 rörs system?
Har du en förbrukning på typ 26000kwh med bergvärme?
Har du trimmat in systemet för radiatorerna efter du satte in pumpen?

hej själv Du!
-Hade en CTC kombi el-olja-ved panna med utdömd skorsten. Körde alltså endast med elpatroner. Vatten raddar på bottenvåning och övre hall. 4 sovrum övervåning med el-raddar. Elförbrukning c:a 40000kWh år 2008
Borrade 140m och skaffade en Nibe 1225-8 år 2008 och körde igång på julaftonen då. (Se mera i min profil nedan.)
Den har nu gått 8800 timmar, tillskottsel har varit inne 725 timmar inklusive 75 timmar enbart tillsats före VP starten 2008.
Hade kurva 11 förra vintern. Använder kurva 8 +2 sedan i höstas.  Sänkningen blev möjlig efter komplettering av isolering pÃ¥ vinden och nÃ¥gra kvm yttervägg som Ã¥terstod.

-Ja jag har 2-rörs system.

-Trimmat in? Trimmade radiatorerna i höstas när jag hade ersatt de 4 el-elementen på övervåningen med vattenraddar. Har nu som jag beskrivit en inbyggd effektobalans mellan över och undervåning så bottenvåningen går ganska ostrypt med temperaturdiff på c.a 5 ºC , övervåningen kraftigt strypt med diffen 15-20 ºC. Tillsammans ger det en diff på 8 ºC vid VPn. Vilket är bra för den.
Men har som jag skrev idén att öka effekten på bottenvåningen så jag får bättre balans och kan använda en lägre framtemperatur och därmed bättre COP på VPn. Funderar på att öka effekten på BV med vattenburen golvvärme och behålla radiatorerna som de är.

Kommentarer?
/Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Vill bara kolla så vi pratar om samma sak.
Jag menar med strypa/trimma in systemet att du ska hitta rätt flöde på raddarna.
Du ska strypa ner raddarna på returen på övervåningen och öka returen på botten våningen.
Vi pratar inte om att ändra värmen på raddarna (skruva på termostaten.)
Det kommer inte påverka ditt delta värde.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Vill bara kolla så vi pratar om samma sak.
Jag menar med strypa/trimma in systemet att du ska hitta rätt flöde på raddarna.
Du ska strypa ner raddarna på returen på övervåningen och öka returen på botten våningen.
Vi pratar inte om att ändra värmen på raddarna (skruva på termostaten.)
Det kommer inte påverka ditt delta värde.
Vi menar samma sak. Jag har max flöde pÃ¥ BV-raddarna, de har alla samma tempdiff och är öppna pÃ¥ returen. (En är strypt för att inte kortsluta för de andra. ÖV- raddarna är redan strypta. PÃ¥ sÃ¥ sätt har jag balans, men med outnyttjad effekt pÃ¥ ÖV. Jag kan leva med det, men vill gärna fÃ¥ till en lägre framledningstemp genom att öka pÃ¥ BV effekten.  Flera/större raddar eller mera golvvärme där.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Okej ja då är bara välja vad som ger bäst komfort (Golvvärme) eller byta till större raddar/fler.(Billigare)
Det var ju synd att det inte räckte med att trimma in befintliga raddar.
Lycka till
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!