Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter gällande Nibe 1250 ?  (läst 2763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scalarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Erfarenheter gällande Nibe 1250 ?
« skrivet: 04 september 2007, 15:22:32 »
Hej ni är säkert några som har installerat 1250 idag, är ni nöjda med pumpen. Pumpen är ändå "relativt" ny, med en hel del elektronik som eventuellt kan krångla.


Tack på förhand.
Nibe 1250
Aktiv borra 190 meter
2-plansvilla 280 kvm i Huddinge
Övervåning 1 rörssystem med 3 slingor
Undervåning golvvärme med Wirsbo Push 15
Rickards logger samt Nibes rcu

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Erfarenheter gällande Nibe 1250 ?
« Svar #1 skrivet: 04 september 2007, 22:56:49 »
Hej ni är säkert några som har installerat 1250 idag, är ni nöjda med pumpen. Pumpen är ändå "relativt" ny, med en hel del elektronik som eventuellt kan krångla.


Tack på förhand.

Jag kan bara säga wow denna maskin går som en liten symaskin tyst mjukt och smärtfritt..

Och elektroniskt inga bekymmer alls, jag trodde att det skulle bli något av det du tror men det visade sej vara obefogat.. inte ett kort bytt i de trakter jag härjar i dvs stockholm med omnejd.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Göte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmberget
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe S1255, Borra 200m, 187 m aktivt
SV: Erfarenheter gällande Nibe 1250 ?
« Svar #2 skrivet: 05 september 2007, 19:11:46 »
Hej
Har haft en Nibe 1250 sen december förra året och har inte haft ett enda problem.
Lite för hett i början, men när man hittade rätt kurva så gick det bra.
Det optimala är när det har blivit några minusgrader så är det inga start och stopp, då snurrar det bara på.

Utloggad scalarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter gällande Nibe 1250 ?
« Svar #3 skrivet: 09 september 2007, 13:51:12 »
Stort tack för era synpunkter skall beställa den.

 ;D
Nibe 1250
Aktiv borra 190 meter
2-plansvilla 280 kvm i Huddinge
Övervåning 1 rörssystem med 3 slingor
Undervåning golvvärme med Wirsbo Push 15
Rickards logger samt Nibes rcu

Utloggad scalarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter gällande Nibe 1250 ?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2007, 18:05:38 »
Och idag är den installerad  :). Har suttit i pannrummet i 3 timmar nu, maten stÃ¥r pÃ¥ bordet kall. Vet att jag har lite vatten i mitt system sÃ¥ är nyfiken pÃ¥ antalet start och stopp. Det var sju när jag gick upp, men skall ner ikväll igen och logga.
Nibe 1250
Aktiv borra 190 meter
2-plansvilla 280 kvm i Huddinge
Övervåning 1 rörssystem med 3 slingor
Undervåning golvvärme med Wirsbo Push 15
Rickards logger samt Nibes rcu

errol404

  • Gäst
errol404
SV: Erfarenheter gällande Nibe 1250 ?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2007, 19:01:11 »
Jag blev faktiskt lite beundrande när jag satte igång den 1:a 1250:an. som sagt tyst och lugn med en känsla av kvalitet, men som sagt lite för tidigt att superberömma den, men jag är helt klart imponerad.
Nibe överlag är lite mer kvalitet, änn många andra märken, rent känslomässigt dvs knapptryck osv...
Jag tror på denna....
Bara att den inte bökar på direkt utan smyger igång så härligt o fint.



Utloggad kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter gällande Nibe 1250 ?
« Svar #6 skrivet: 28 september 2007, 20:44:53 »
Hej, Hur mycket vatten har du i ditt system? Intressant, för jag ska precis köpa ny värmepump eftersom min 17 år gamla Thermia gett upp. Med den fick jag "värmestötar" i golvvärme systemet så det knakade i hela huset när kompressorn drog igång. Förs efter att jag monterat in en ackumulatortank så blev det tyst och bra. Skulle vara kanon om jag kunde skippa tanken nu när jag ska in med något nytt. Kom gärna med information om uppvärmd yta mm.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Erfarenheter gällande Nibe 1250 ?
« Svar #7 skrivet: 28 september 2007, 22:01:26 »
monterat in en ackumulatortank så blev det tyst och bra. Skulle vara kanon om jag kunde skippa tanken nu när jag ska in med något nytt.
Jamen vad bra...  tycker du skall montera in pumpen och ut acktanken snabbt och skicka acktanken hem till mig, för jag tror mitt system skulle mÃ¥ bra av en...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad scalarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter gällande Nibe 1250 ?
« Svar #8 skrivet: 28 september 2007, 23:31:30 »
Hej, Hur mycket vatten har du i ditt system? Intressant, för jag ska precis köpa ny värmepump eftersom min 17 år gamla Thermia gett upp. Med den fick jag "värmestötar" i golvvärme systemet så det knakade i hela huset när kompressorn drog igång. Förs efter att jag monterat in en ackumulatortank så blev det tyst och bra. Skulle vara kanon om jag kunde skippa tanken nu när jag ska in med något nytt. Kom gärna med information om uppvärmd yta mm.

Hej
Mitt hus är byggt 1975 mexitegel 280 kvadrat meter ligger i södra Stockholm. Min Ã¥rsförbrukning gällande värmen är drygt 30 000 kWh Jag har ett borrhÃ¥l som är 200 meter. Jag använder halva nedervÃ¥ningen som kontor, där jag har nylagd golvvärme cirka 70 kvadrat. I nuläget är dom gamla radiatorerna i undervÃ¥ningen ej inkopplade, är osäker hur jag skall göra. I övervÃ¥ning har jag vattenburen golvvärme i badrummet i övrigt element (.enrörs högtemperatursystem). Vilken vattenmängd jag har i systemet har jag ingen uppfattning om mer än att det är alldeles för lite.  Rent spontant känns det som jag skulle installera en ackumulatortank, men skall fixa till radiatorsystemet innan jag eventuellt installerar en tank. Dock känns det inte rätt att hänga pÃ¥ en ackumulatortank pÃ¥ en 1250.
Nibe 1250
Aktiv borra 190 meter
2-plansvilla 280 kvm i Huddinge
Övervåning 1 rörssystem med 3 slingor
Undervåning golvvärme med Wirsbo Push 15
Rickards logger samt Nibes rcu

Utloggad magneson

  • Väderforskare.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungskile.
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Förs kollar vi vädret ute sen kollar vi värmepumpe
    • Stig:s vädersida.
SV: Erfarenheter gällande Nibe 1250 ?
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2008, 13:55:01 »
Hej på forumet! Jag passar på att fortsätta i denna tråd om Nibe 1250. Här är inte så lätt att följa frågor och svar är inte så kompatibla med min Nibe 1250.Jag ställer åndå en fråga till kunskapen i hopp att få hjälp.Min fråga är på vilket sätt kan jag trimma min vp så att den nyttjar full kapacitet.Sedan start 061115 har kompressorstarterna blivit 4890 Drifttid 2981 drifttid varmvatten 192 tim.
Kör nu på kurva 6-+1 samt 30 min mellan starter och 40min gångtid för varmvatten. Tacksam för all hjälp!
« Senast ändrad: 06 januari 2008, 16:48:47 av magneson »
Nibe 1250,installerad 061115.Borra 190 m.Betjänar ett enplanshus med källare om totalt 124+124 m2. Byggår 1972.Element av 70 talsmodell om 17st.Rumsgivare RG10.Vp info på www.otillåten_länk "424".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!