Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 1230 direkt pÃ¥ trägolv risk för resonans i golv???  (läst 2784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr. Ccolac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej
Håller på att ta in offerter på olika VP med bergvärme och i dag när jag hade en firma hemma så rekomenderade han att jag inte skulle ställa pumpen direkt på golvet för att det fanns risk att det skulle bli resonans i golvet.

Huset har torpargrund och är byggt 1910, detta skulle innebära att jag skulle få bryta upp golvet i rummet där pannan står och gjuta ett fundament som skulle bli ca 140cm högt (från backen) och ca 80cm brett för att undvika detta, sedan försöka lägga nytt golv emot fundamentet så att ca 10cm at toppen på fundamentet sticker upp ovanför golvet.

Detta låter som ett svårt och jobbigt projekt kanske även dyrt. Det går även vatten och avlopps ledningar under govet där pannan var tänkt att stå som måste flyttas om man skall kunna gjuta.

Är det ngn här som har sin VP direkt på trägolv som har resonans??
Skall jag lita på denna kille eller chansa och ställa den direkt på trägolvet? Observera att detta är den 4:de firman som är hemma och ingen av de tidígare har nämnt detta (en har sagt att jag kanske får sätta en stöd regel på undersidan av golvet där pannan skall stå för att den nya VP är betydligt tyngre än den gammla El-pannan)

Mvh
Mathias (ganska snurrig om hur jag skall göra nu)
 

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Mena han inte bara att du skulle lägga någon sorts dämpning mellan pumpen och golvet.

M.V.H
Messer

Utloggad Mr. Ccolac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Mena han inte bara att du skulle lägga någon sorts dämpning mellan pumpen och golvet.

M.V.H
Messer

Nej han tom kröp in i grunden och pekade vart man skulle kunna gjuta fundamentet

tror du att det skulle räcka med ngt dämpande material? isof vad skulle det kunna vara för ngt?

//Mr. Ccolac

Utloggad Jakoby

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jakobys logdata
Inom industrin använder man sig vid installation av koordinatmätmaskiner (mycket vibrationskänsliga maskiner) dämparplattor tillverkade av gummi ihopsatta i lager för att eliminiera just detta. Dom är runda och är ca 15cm i diametern. Ovanpå dessa lägger man ca 10mm tjock plåt. Det skulle kunna var en god idé att använda.
Ägare till en Autoterm 409C Max. ca 50m borra (gammal brunn) + 420 meter slang på tomten. Värmer en 2 plans kåk på 220m2 från 1973 i Töreboda (Skaraborg)

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Enda anledningen till att gjuta ett fundament skulle vara att pumpen väger väldigt mycket, upp mot ett ton skulle jag kunna tänka men jag vet inte hur mycket din väger.
Jakoby har rätt, det finns vibrtions-dämpande mellanlägg, kolla runt, jag har sett tjocka mattor, men jag tror inte problemet är så stort.
Om du skulle få problem senare så är det lätt åtgärdat o du bara ser till att det går att lyfta pumpen så mycket att det går att lägga dit nått dämpande emellan.

Ring förresten några andra värmepumpsfirmor och fråga, vore kul att höra vad dom tycker man skall göra för att hindra vibrationer.

Messer

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Dom gångerna jag har blivit tvingad till denna typ av installationer så har jag gjort så att man lägger två stycken lagomt stora impregnerade reglar under fötterna på värmepumpen för att sprida ut vikten lite. Kolla hur reglarna går under golvet och lägg dom nya så att du korsar dom för bästa bärighet.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Hej

Jag har själv min Ivt C5 placerad på träbjälklag, ca 2,5m från närmaste bärlina - Inga problem med det.
På min gamla Ivt som nu snart är 5år så borde problemet vara större då tidigare pumpar var sämre isolerade.
Visst finns det kanske en risk, men jag hade gjort det igen. Man lever bara en gång.....

/Sune73
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad THX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fighter 1230 direkt på trägolv risk för resonans i golv???
« Svar #7 skrivet: 13 september 2005, 17:21:13 »
Nopp..Pumpen hörs knappt


Tänk pÃ¥ att den väger 460 kg med vatten i ...  *vinkar*

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Fighter 1230 direkt på trägolv risk för resonans i golv???
« Svar #8 skrivet: 14 september 2005, 00:31:29 »
Bara golvet håller så går det nog bra, annars stötta med några grova reglar under golvet...
Låt mig berätta om en kund som så fiffigt hade höjt golvet 10 cm och lagt nytt parkettgolv, men inte reglat så bra..
När den tunga gjutjärnspannan skulle ut så brakade helt enkelt hjulen på kärran gjenom golvet  *hehe*, så regla inte cc60 på golv......
Använd vibrationsdämpare typ gummiklossar så blir det bra.




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!