Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...  (läst 5684 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« skrivet: 23 januari 2016, 19:53:36 »
Jag har en Caldo 25 (utrustad med Daikins egen WiFi-enhet) i fritidshuset som jag i eftermiddag tappat kontakten med.

Har också sensorer i huset för att övervaka tempen via Teldus Live och de visar att:
1. Huset är inte strömlöst
2. Husets WiFi fungerar
3. Pumpen verkar (än så länge...) kunna hålla värmen på inställd temp

Men jag kommer inte i kontakt med pumpen.

Förutom de ovan nämnda tänkbara felkällorna skulle det ju också kunna vara Daikins server som hanterar kontakten mellan användaren och pumpens WiFi-enhet som felar.

Nå´n med samma utrustning som jag som märkt något?

/Kjell

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2016, 09:26:14 »
Lite info till er som ev. har samma utrustning som jag och har problem att nå pumpen.

Ställde en fråga till Daikin på Facebook och fick just detta svar:

"Det är just nu problem med appen. Uppdatering av appen pågår. Bästa sättet är att bryta strömmen till maskinen. Låta den vara avslagen i 30 sek. sedan ska det komma tillbaka."

Hade för mig varit mer naturligt att få ett svar i detta dedikerade Daikin-forum!

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2016, 10:19:45 »
Lite info till er som ev. har samma utrustning som jag och har problem att nå pumpen.

Ställde en fråga till Daikin på Facebook och fick just detta svar:

"Det är just nu problem med appen. Uppdatering av appen pågår. Bästa sättet är att bryta strömmen till maskinen. Låta den vara avslagen i 30 sek. sedan ska det komma tillbaka."

Hade för mig varit mer naturligt att få ett svar i detta dedikerade Daikin-forum!

Hej fullkoll.

tråkigt att höra att du har problem med din app, hoppas att det löser sig snarast.
Vet ej vem på facebook du har fått svar utav men får hoppas att det stämmer.

Om du har en specifik fråga som du vill ha svar på av Daikin så är det batter att du staller den I vår tavla direkt:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=146.0

Vi kan inte garantera att din frågeställning syns om du staller frågan I en öppen tavla.
Alternativt så kan du ringa direkt till supporten på 010-7222470 med dina frågor.

Mvh
Daikin

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2016, 10:33:01 »
Tack för svaret och tipset Daikin!

I det här fallet är det självklart inte appen i sig det är fel pÃ¥, utan de som genomför ändringar hos er utan att fundera pÃ¥ vad det blir för effekter för slutanvändaren - ett alltför vanligt fenomen hos tekniker/programmerare. 
"Oj då - slutade appen att fungera. Det hade vi inte en aning om....."
Självklart skulle appen ha uppdaterats först, om era ändringar kräver det.

För oss som inte har möjlighet att springa runt hörnet för att starta om pumpen, får vi hoppas att den uppdaterade appen (8-10 dagar bort?) kommer att fungera utan att andra några åtgärder krävs förutom att uppdatera den.

Jag har ända sedan appen slutade att fungera sovit lugnt tack vare mina Teldus live-sensorer (som både visar temp ute och inne)......
« Senast ändrad: 25 januari 2016, 10:43:24 av fullkoll »

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2016, 09:24:49 »
WiFi-appen fick idag kontakt med min pump - utan att jag haft möjlighet att följa Daikins Facebookråd om att starta om pumpen.

Uppenbarligen har Daikin "gjort något" åt problemet på sitt håll....... ingen uppdatering av själva appen finns än tillgänglig och kanske inte behövs?

Kanske "Daikin" här kan klargöra vad som pÃ¥gÃ¥r - som gammal IT-gubbe gillar jag inte problem som löses utan att man vet varför....  :o
« Senast ändrad: 31 januari 2016, 09:27:10 av fullkoll »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2016, 09:42:47 »
WiFi-appen fick idag kontakt med min pump - utan att jag haft möjlighet att följa Daikins Facebookråd om att starta om pumpen.

Uppenbarligen har Daikin "gjort något" åt problemet på sitt håll....... ingen uppdatering av själva appen finns än tillgänglig och kanske inte behövs?

Kanske "Daikin" här kan klargöra vad som pÃ¥gÃ¥r - som gammal IT-gubbe gillar jag inte problem som löses utan att man vet varför....  :o
Uppdateringen av appen som kommer ske har ingenting att göra med din maskin. Vi har en annan maskin som i vissa kombinationer mellan diverse mobilversioner kunde ha en störning av funktionen.
Utöver detta så kommer det Inom närmaste tiden att lanseras 2 nya modeller i Europa som har funktioner som dagens app inte stödjer.

Jag tror att du som gamma IT räv får söka fel i din router eller mobil-os version.

Mvh
Daikin

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2016, 14:31:34 »

Jag tror att du som gamma IT räv får söka fel i din router eller mobil-os version.

Tack för svaret!

Fel på routernivå kan jag utesluta, då jag testat via ett flertal routrar där jag råkat befinna mig utan att få kontakt. Inte heller via mobilnätet har det fungerat.

Appen fungerade ända tills den skulle hitta min enhet och jag kom alltså till stället när jag ska ange id & lösen, men inte längre - "ingen enhet funnen" - så någon server som hanterar denna trafik var tydligen villrådig.

Fel förorsakat av os (i mitt fall iOS) kan förstås tänkas, men jag kan inte knyta problemet till någon uppdatering av iOS när problemet uppstod och ingen uppdatering har heller kommit när problemet löstes i dagarna.

Min gissning är därför att det är nÃ¥got hos er som stört och som nu är Ã¥tgärdat/borta/löst......  hoppas att det fortsätter att fungera!
« Senast ändrad: 31 januari 2016, 14:38:23 av fullkoll »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2016, 18:20:07 »
Jag syftade på routern i huset där maskinen är.

Mvh
D

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2016, 19:46:26 »
Jag syftade på routern i huset där maskinen är.

Mvh
D

Den är inte alls rörd under den här tiden och har hela tiden fungerat felfritt genom att vidarebefordra kommunikationen med mina Teldus Live-sensorer (som kontinuerligt bl a levererar utetempdata till sajten "temperatur.nu" och innetemp till mig via en app), samt också felfritt visat bilder från min webbkamera där.

Jag står därför fast vid uppfattningen att ni på er sida på något sätt har råkat störa kommunikationen mellan pumpens WiFi-enhet och den server hos er som hanterar pumpstyrningen.
 
« Senast ändrad: 31 januari 2016, 19:54:49 av fullkoll »

Utloggad Ulf Stenberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fd. Daikin Caldo X ägare
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2016, 11:31:14 »
Hade ett liknande problem som jag orsakade själv, "råkades" stänga av strömmen till X25 lika länge som det tar st blinka med ögat, efter detta så fick jag ingen kontakt med wi-fi/4g. Efter detta stängde bröt jag strömmen i typ 1minut, efter det fungerade det.

Kan ju vara så att det har varit spänningsfall i stugan och det har blivit som jag hade det.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2016, 13:16:53 »
Kan ju vara så att det har varit spänningsfall i stugan och det har blivit som jag hade det.

Tvivlar pÃ¥ det.......   finns tecken i appens uppförande efter att den började fungera igen, som tyder pÃ¥ att "mottagande part" gjort ändringar - positiva sÃ¥dana.

Förut fick jag mycket ofta "börja om från början" med inloggning och allt - även när jag använt den bara för någon timme sedan. Nu behåller den sin uppkoppling mycket längre och fungerar alltså snabbare och enklare än förut.

Jag rÃ¥kar vara i stugan just nu och möttes idag av den sköna värme jag ställt in efter "apphaveriet" och pumpen har hela tiden fungerat helt felfritt!  Är mycket nöjd med Daikin!
« Senast ändrad: 02 februari 2016, 14:42:35 av fullkoll »

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2016, 08:35:11 »
Uppdatering av WiFi-problemen 17 feb 2016

Efter att appen (utan någon som helst aktivitet från min sida) börjat fungera igen, är funktionen helt återställd och fungerar nu klanderfritt. Ingen uppdatering av appen har heller kommit.

Otroligt skönt att bÃ¥de kunna övervaka och styra pumpen sÃ¥ enkelt pÃ¥ distans!  :)

/Kjell

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2016, 21:10:04 »
Uppdatering av WiFi-problemen 17 feb 2016

Efter att appen (utan någon som helst aktivitet från min sida) börjat fungera igen, är funktionen helt återställd och fungerar nu klanderfritt. Ingen uppdatering av appen har heller kommit.

Otroligt skönt att bÃ¥de kunna övervaka och styra pumpen sÃ¥ enkelt pÃ¥ distans!  :)



/Kjell

Du har med andra ord fullkoll   ::)
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat WiFi-kontakten med min Caldo 25...
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2016, 15:41:57 »
Tyvärr så måste jag konstatera att Wi-Fi-funktionen strular igen....... >:(

Allt sedan uppstarten i morse kraschar appen vid varje försök att få kontakt med Daikins server för autencitering av inloggningen och detta utan att telefonen (iPhone) har uppdaterats eller ändrats.

Trist!

/Kjell

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!