Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skum VV-laddning  (läst 10097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Skum VV-laddning
« skrivet: 14 juni 2006, 18:30:05 »
Stod och filosoferade nere vid min kära pump då jag fick se att den gjorde VV med elpatronen?

WTF?

Den visade i displayen "kran, B och elsteg 1"

Det betyder väl tidsbestämd höjning. Gick raskt igenom menyerna, de visade:

1.8 14dgr
1.9 06-28 17:08
7.5.1 FRÃ…N
Samt att jag ej begjort extra VV via knappen.

Vadan detta? Har inga larm heller!

Detta skedde strax efter kl 17:00 idag, kolla länk..... http://www.vuollerim.nu/pricken/vb.htm

Några ideer om vad det berodde på?

 Sc:,h Sc:,h
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Skum VV-laddning
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2006, 23:40:12 »
Stod och filosoferade nere vid min kära pump då jag fick se att den gjorde VV med elpatronen?

WTF?

Den visade i displayen "kran, B och elsteg 1"

Det betyder väl tidsbestämd höjning. Gick raskt igenom menyerna, de visade:

1.8 14dgr
1.9 06-28 17:08
7.5.1 FRÃ…N
Samt att jag ej begjort extra VV via knappen.

Vadan detta? Har inga larm heller!

Detta skedde strax efter kl 17:00 idag, kolla länk..... http://www.vuollerim.nu/pricken/vb.htm

Några ideer om vad det berodde på?

 Sc:,h Sc:,h

Detta är inte ett dugg märkligt...

1.8 säger att du har periodvis höjning var 14 dag.
1.9 säger dig att nästa höjning sker om 14 dagar för den har ju nyss påbörjat denna värmning.

7.5.1 är i läge frÃ¥n och dÃ¥ kommer du fÃ¥ extra varmvatten enbart var 14 dag frÃ¥n första gÃ¥ngen du ändrade värdet  i meny 1.8 dÃ¥ du mÃ¥ste ha ändrat värdet frÃ¥n noll till 14 och detta gjordes första gÃ¥ngen 17.08 nÃ¥gan dag bakÃ¥t i tiden.

Vill du ej ha peridovis höjning ändra värdet i meny 1.8 till noll och du kommer inte få detta "fenomen"

Och att kranen tänds ihop med ett B säger dej att din vp gör periodvis extra varmmvatten enligt din order sen tidigare då du begärt det var 14 dag i meny 1.8

Meny 7.5.1 är till för att tisdbestämma när du vill ha din periodvisa uppvärmning exempelvis då hela familjen varje torsdag å ker å tränar boule eller nått å vill duscha efter en svettig match...

Välj då till i den menyn å bestäm sen vilken dag å tid du vill ha extra varmvatten.

lycka till...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skum VV-laddning
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2006, 23:54:19 »
Helt normal Legionella-körning. Elpatronen används alltid vid denna laddning. Sommar som vinter.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Skum VV-laddning
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2006, 07:49:33 »
Åhhh, självklart!

0614-0628=14dgr. Matten var inte pÃ¥ topp.   Thumbsup


MEN!

Varför har den laddat VV 4ggr efter varandra mellan 2100 o midnatt? Det som hände på kvällen var att jag tog en snabbdusch på 10min, sen tog min sambo en lika snabb dusch, 10min. Detta skedde vid 2200-snåret.

Tror att jag har:

VVstart 45
VVstopp 54
tid mellan starter 15min
CP läge 1

Ser när jag backar i temploggarna att den pysslat med detta flera ggr. ?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skum VV-laddning
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2006, 09:17:35 »
Vid stora/täta varmvattenuttag så behöver den köra i flera omgångar, värmeövergången mellan mantel/beredare är lite för dålig för att värmeväxlingen skall fungera perfekt.

Bifogar fler logos till er som vill länka till min hemsida, alla länkar uppskattas.
Om jag får välja så ser jag dock helst textlänkar (det rankar högre i sökmotorerna) , inget som utesluter att man kan komplettera med en logo.

Vill du att jag lägger till din loggningssida till min länksida/loggningslänkar. www.varmepumpsforum.com/lankar.html ?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Skum VV-laddning
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2006, 17:58:49 »
Tyckte bara det var lite konstigt att den var tvungen att göra det 4ggr efter 2 snabbisar...Dessutom tror jag
att jag aldrig, än så länge vad jag sett, haft en temp över 50º i meny 1.0, det är väl i toppen av beredaren?

Skall fixa en annan bildlänk hit, och ja, du får gärna lägga upp en länk till sidan. Skall snygga till den eftersom. Man har
inte tid med sånt såhär i början när man blivit VP-ägare. Mycket småtjaffs som skall fixas till efter installationskaoset

 a:gl
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Skum VV-laddning
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2006, 21:16:13 »
Tyckte bara det var lite konstigt att den var tvungen att göra det 4ggr efter 2 snabbisar...Dessutom tror jag
att jag aldrig, än så länge vad jag sett, haft en temp över 50º i meny 1.0, det är väl i toppen av beredaren?

Skall fixa en annan bildlänk hit, och ja, du får gärna lägga upp en länk till sidan. Skall snygga till den eftersom. Man har
inte tid med sånt såhär i början när man blivit VP-ägare. Mycket småtjaffs som skall fixas till efter installationskaoset

 a:gl

det där med att den värmer varmvatten flera gÃ¥nger har jag dokturerar i  ;)
jag trodde först att min pump klara at göra vatten on fly, men icke...
pumpen har aldeles för hög effekt, specilet sommartid då KB är varmt & pumpen då får några extra KW.
det som händer är att dubbelmanteln blir så varm som den ska bli & pumpen stannar, men det kalla tappvattnet i innermanteln har inte blivit varmt. efter enstund har man jämnat ut tempraturerna mellan inner & yttermantel, samt at vattnet skicktatsig & då är det ju nera på start temp igen.

jag hadde alltid 3 start inom en timme efter en normal dursch.
min pump kräma ju på med över 12 kW i början av varmvaten laddningen & det dala ner till ca 10 kW mot slutet. med denna effekten har man snabt värmt dom där futtiga 45 litrarna uttermanteln innehåller.
jag ahr nu en separet VPS 300/200 & det är duktig skilnad Thumbsup
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Skum VV-laddning
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2006, 21:22:33 »
Har varit lite misstänkt på det där med att den har för hög effekt, man har juh ganska
hög temp på kb_in. Blir la bätre framåt hösten/vintern när man kör värme oxo, då det inte är
så hög temp på brine....
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Skum VV-laddning
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2006, 22:07:55 »
Har varit lite misstänkt på det där med att den har för hög effekt, man har juh ganska
hög temp på kb_in. Blir la bätre framåt hösten/vintern när man kör värme oxo, då det inte är
så hög temp på brine....
en 1230-8 ger ungefär följande effeckter.
-5/35 = 7kW
-5/45 = 6kW
-5/55 = 5kW

0/35 = 8,8kW
0/45 = 7,7kW
0/55 = 6,6kW

5/35 = 10,5kW
5/45 = 9,3kW
5/55 = 8,1kW

10/35 = 12,4kW
10/45 = 11kW
10/55 = 9,7kW

så du kan ju plocka ut dubbla effekten en varm sommardag om man kör jordvärme, mot vad man får en kall vinternatt.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Dan-ne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skum VV-laddning
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2006, 08:24:49 »
Tyckte bara det var lite konstigt att den var tvungen att göra det 4ggr efter 2 snabbisar...Dessutom tror jag
att jag aldrig, än så länge vad jag sett, haft en temp över 50º i meny 1.0, det är väl i toppen av beredaren?

 a:gl

Se till att dubbelmanteln är luftad ordentligt! Jag hade samma problem efter någon veckas drift och det blev klart bättre efter att jag luftat dubbelmanteln. Det frigörs en hel del luft i början innan vattnet är "dött" och mindre vatten i manteln gör skillnaden ännu större jämfört med det vatten som skall värmas i beredaren vilket resulterar i att man uppnår en lägre temp på varmvattnet.

Enplans tegelvilla byggd 1967 på 120m2 belägen i stockholm med 30m2 vidbyggt garage , tidigare oljeförbrukning ca 2,4 m3/år, mekanisk ventilation med värmeåtervinning (Flexivent) installerad ´05. Sedan den 1:a maj 06 brummar en NIBE 1230-6kW i pannrummet som hämtar energi från ett hål på 140m (133 Aktivt) =)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Skum VV-laddning
« Svar #10 skrivet: 19 juni 2006, 11:05:44 »
CarMan
Var har du hittat effektmatrisen som visar olika uteffekter vid olika deltaT KB/VB ?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Skum VV-laddning
« Svar #11 skrivet: 19 juni 2006, 11:33:12 »
CarMan
Var har du hittat effektmatrisen som visar olika uteffekter vid olika deltaT KB/VB ?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skum VV-laddning
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2006, 13:43:29 »
pumpen har aldeles för hög effekt, specilet sommartid då KB är varmt & pumpen då får några extra KW.
det som händer är att dubbelmanteln blir så varm som den ska bli & pumpen stannar, men det kalla tappvattnet i innermanteln har inte blivit varmt. efter enstund har man jämnat ut tempraturerna mellan inner & yttermantel, samt at vattnet skicktatsig & då är det ju nera på start temp igen.
Dessutom är ju inkommande kallvatten inte lika kallt på sommare. Kanske marginell skillnad...
På vintern värmer ju VP:n huset under tiden som tempen i tanken jämnar ut sig och kompressorn stoppar inte (om det är tillräckligt kallt ute) i varje fall gör min gamla IVT så.
Intressant att även Nibe har detta fenomen. Hur kan man ställa hysteres för varmvatten på Nibe-pumparna, och hur hjälper det att reducera antalet starter om man ökar hysteresen?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Skum VV-laddning
« Svar #13 skrivet: 19 juni 2006, 19:58:24 »
CarMan
Var har du hittat effektmatrisen som visar olika uteffekter vid olika deltaT KB/VB ?

Fick dom av Niba, när jag maila o fråga. Men det är för 1215 & 1115, men tror att 1230 & 1130 ligger väldigt nära.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Skum VV-laddning
« Svar #14 skrivet: 19 juni 2006, 20:00:48 »
pumpen har aldeles för hög effekt, specilet sommartid då KB är varmt & pumpen då får några extra KW.
det som händer är att dubbelmanteln blir så varm som den ska bli & pumpen stannar, men det kalla tappvattnet i innermanteln har inte blivit varmt. efter enstund har man jämnat ut tempraturerna mellan inner & yttermantel, samt at vattnet skicktatsig & då är det ju nera på start temp igen.
Dessutom är ju inkommande kallvatten inte lika kallt på sommare. Kanske marginell skillnad...
På vintern värmer ju VP:n huset under tiden som tempen i tanken jämnar ut sig och kompressorn stoppar inte (om det är tillräckligt kallt ute) i varje fall gör min gamla IVT så.
Intressant att även Nibe har detta fenomen. Hur kan man ställa hysteres för varmvatten på Nibe-pumparna, och hur hjälper det att reducera antalet starter om man ökar hysteresen?


Problamet är ju att systemet innehåller förlite vatten.
har man en större pump bör man välja 11 modellerna istälet för 12 modllarna, detta ger mycket bätre vv drift.

gisar att man kan få lite bättre gång om man stryper, vilket inte går att göra utan att montera in nått att strypa med
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!