Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R  (läst 6802 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joso10

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R
« Svar #15 skrivet: 01 december 2016, 19:04:06 »
Hej,

Om jag lyckas tyda det rätt på sista sidan så ger Daikin Siesta C35 EN14511, 2.9 (kw?)
http://www.folksam.se/media/valja_varmepump_2015_tcm5-23338.pdf

Uppdaterad:
Rapport från 2016
http://www.folksam.se/media/sammanstallning-samtliga-varmepumpar-2016_tcm5-28683.pdf

Mvh
Johan
« Senast ändrad: 01 december 2016, 21:20:27 av joso10 »

Utloggad Zeeke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R
« Svar #16 skrivet: 01 december 2016, 19:32:33 »
Hej!
Jag har också sett olika uppgifter ang HZ9ans kapacitet vid -15 men trodde det berodde på felskrivning då jag aldrig
sätt tillägget -1.

Länken nedan är till den broschyr som anger 4.08Kw vid -15 vilket jag antog var en felskrivning och 3.6kw var det rätta.

http://www.panasonicproclub.com/uploads/SE/catalogues/SV%20A4%20RAC%20COMPARATIVE%2016_LR.pdf


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R
« Svar #17 skrivet: 01 december 2016, 19:58:30 »
Det var väl skönt att inte bara jag sett olika effekter  tummenupp

Som du ser står det på nya produktblad 4,1kW på RKE i den bifogade bilagan vilket då lite gissningsvis betyder att dom senare tillverkade RKE är den uppdaterade och "samma" som RKE-1 som dom numera heter.
Måste nästan ta och jaga rätt på någon som har helt tvärsäkra korrekta uppgifter så det slipper vara några frågetecken.

Joso10
Det var väldigt otydligt/suddigt på folksams bilaga med paddan så jag kunde inte tyda vilka modeller som stog med och vad det stog men dom med en "riktig" dator såg säkert.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R
« Svar #18 skrivet: 01 december 2016, 22:33:15 »
Om C35-R har maxeffekt pÃ¥ 2,9kW  när det är riktigt kallt ute sÃ¥ är det snarare Mitsubishi FH25VEHZ och Panasonic NZ9SKE du bör jämföra med.

Framgår inte riktigt hur många kvm du når med din befintliga värmepump men om du når en större del så skulle jag välja en modell med lite mer effekt att ta av vid behov.
Tror det är svårt att hitta en mer prisvärd modell än FH35VEHZ i så fall då dom är riktigt prispressade från alla håll och kanter.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R
« Svar #19 skrivet: 02 december 2016, 08:15:07 »
Det var väl skönt att inte bara jag sett olika effekter  tummenupp

Som du ser står det på nya produktblad 4,1kW på RKE i den bifogade bilagan vilket då lite gissningsvis betyder att dom senare tillverkade RKE är den uppdaterade och "samma" som RKE-1 som dom numera heter.
Måste nästan ta och jaga rätt på någon som har helt tvärsäkra korrekta uppgifter så det slipper vara några frågetecken.

Joso10
Det var väldigt otydligt/suddigt på folksams bilaga med paddan så jag kunde inte tyda vilka modeller som stog med och vad det stog men dom med en "riktig" dator såg säkert.

Även jag har sett detta prospekt Thomas så ögonen har du inte fel på. Dock så sade jag att jag inte har sett officiella data på effekten på -1. Jag hittar inga service manualer på den versionen heller /D
« Senast ändrad: 02 december 2016, 10:03:04 av Daikin_ »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R
« Svar #20 skrivet: 02 december 2016, 08:37:44 »
Jämför bara värdena från ett testinstitut.
Tror bara det är avfrostningscyklerna som är ändrade när det är riktigt kallt ute.

Har du några effekter/effektiviteter inkl avfrostningar på C35-R vid tex -2, -7 och -15?
Lättare att jämföra modeller om man väljer i samma effektklass
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad joso10

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R
« Svar #21 skrivet: 02 december 2016, 13:12:14 »
Hej,

Tack för alla svar. Har kikat på dem pdf som jag länkade till innan och det som jag har kommit fram till är att HZ9 och HZ12 är bra pris/prestanda.
HZ12 bör räcka bra, för ca 115 kvm.

Mvh
Johan

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R
« Svar #22 skrivet: 02 december 2016, 13:22:01 »
Tycker prisskillnaden mellan HZ9 och HZ12 är för stor.
Men kanske bara jag som har fel leverantör  ::)

NZ12 kan också vara ett alternativ om du är inne på att köpa en Panasonic.

Tänk på att det skiljer en hel del garantimässigt bland återförsäljare av Panasonic.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad joso10

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R
« Svar #23 skrivet: 02 december 2016, 13:42:17 »
Hej,

Vad jag kan se är NZ billigare och har något sämre SCOP/prestanda, sedan hur det slår på 5-10 år vet jag inte.
På polarpumen så har
HZ9   13.400 kr
HZ12 14.900 kr
Det skiljer 1500 kr, vad jag har sett är totalpriset lägst hos dem för installation+mtrl.

Mvh
Johan

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R
« Svar #24 skrivet: 02 december 2016, 13:47:59 »
Dom hade förut bara en garanti på 2 år så kolla det och jämför vad en återförsäljare av dessa med 5års garanti tar.
Prisskillnaden får då avgöra vad du tycker garantier är värda.

Klarar man sig på lägsta pris installationer så är det bra, eventuella tillägg kan göra en billig installation dyr!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad joso10

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R
« Svar #25 skrivet: 02 december 2016, 13:53:56 »
Hej,

Ja det stämmer ser jag på deras sida.
2 års totalgaranti och 5 år komprssorgaranti, 2 år mtrgaranti

Om det finns andra alternativ som har bättre garantiåtagande till ungefär samma totalpris, så tar jag emot tips. :)

Mvh
Johan

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RÃ¥d om val, HZ9 / FH35 / Siesta C35-R
« Svar #26 skrivet: 02 december 2016, 14:01:07 »
Blir svårt att hitta samma priser som en näthandlare men med 5 års garanti, å andra sidan så såg inte priset på HZ9 ut att vara något kanonpris så den borde du kunna hitta med snarlikt pris och 5 års garanti.

Vet inte vart du bor men har du kollat med några lokala handlare vad dom kan erbjuda.
Är det -1 så vet du dessutom att det är den senast producerade versionen vad det nu kan vara värt.

Rickard vill nog att du använder hans offerttjänst :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!