Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GrÃ¥brunt dricksvatten efter borrning av energibrunn  (läst 4894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Hej alla

Har haft borrfirman här idag för att borra - 160 meter var planen. De kom 10-15 meter sedan pajade någon packning så att riggen inte gick att använda. I morgon ska de förhoppningsvis kunna fortsätta igen. Vad värre är - jag fick under dagen först brunt sedan mer grått vatten i kranarna i huset. Ser ut som vatten direkt från ett lerigt dike. Har borrad brunn som är 60 meter och ligger på andra sidan huset.

Har varit borta under eftermiddagen men läget är detsamma nu på kvällen som innan lunch. Har testat att spola i både badrum och kök ett bra tag men märkte ingen förbättring.

Vad tror ni - kan det vara ett övergående problem som kan rätta till sig självt när energibrunnen är färdigborrad? Får troligen kommunalt vatten inom ett par år eftersom ny detaljplan är på gång för området med kommunalt VA samt nya vägar etc. Har ingen större lust att borra ny brunn nu...

Kan inget om detta - vad gäller egentligen? Har anlitat seriös firma med certifierad borrare.

mvh

Kristoffer

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gråbrunt dricksvatten efter borrning av energibrunn
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2009, 20:12:10 »
Du har troligtvis fått lite "smuts" från borrkaxet i det nya hålet som letat sig i nån bergspricka ner till din vattenbrunn. Det är ett övergående problem som kommer att försvinna några dagar efter det att ditt nya hål är färdigt. Om du borrar en ny brunn kommer du med största sannolikhet att få exakt samma "problem" i några dagar även i det nya hålet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Gråbrunt dricksvatten efter borrning av energibrunn
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2009, 20:27:48 »
Precis vad jag hoppas! Stannar det vid att rensa filtren pÃ¥ blandarna är jag helnöjd. HÃ¥ller tummarna för att din teori stämmer... FÃ¥r evakuera barnen i helgen sÃ¥ de kan duscha - tur att bara en har blöja  :)

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Gråbrunt dricksvatten efter borrning av energibrunn
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2009, 13:46:10 »
Då man borrar i blöt lera kan det börja bubbla i marken långt bort från borriggen, och under en lång tid efter borrningen avslutats. Kolla i din brunn då borrmaskinen startar igen så kanske du rent ut ser hur mycket luft som kommer in i din brunn som drar med lera och allt annat i marken.
Det är inte bara högt tryck på tryckluften utan en grym mängd volym med luft som kompressorn producerar. Trycket i marken lättar oftast men inte alltid då berg borrningen börjar och foderröret tätar mellan berg och lera. Men så länge man jordborrar så åker luft ut i jordsprickor och kommer förr eller senare upp igen.

Du kanske har en sodastream i din brunn medan det borras...Haha!!
Skriv och berätta.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Gråbrunt dricksvatten efter borrning av energibrunn
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2009, 13:59:18 »
Oviktigt vetande.. Men rätt kul ändå.
Min lilla garagecompressor är på 1,5 kw ca 2 hk. Maxtrycket för tryckluftstanken är på 8,2 bar och den ger 26 liter luft i MINUTEN....

Hittade denna på atlas copcos hemsida om borrutrustning.
Deck engine
Cummins QSX15 – 600 hp / 447 kW @ 1800 rpm
Compressor pressure 120 to 350 psi / 8.2 to 24.1 bar
Compressor flow  1070 cfm / 101 L/s
101 L/s blir då 6 kubikmeter luft i minuten. Men det blir då på maxuttag och det brukar inte behövas på långa vägar. Men klart är att det är gigantiska mängder luft som hanteras / timma och beroende på markens beskaffenhet kan det röra sig om stora områden som blir luftade.

Jag sög med omvänd kompressor (vacumsug) ur 3 brunnsringars djup i en brunn jag hade med dåligt flöde. Någon tidigare ägare hade tippat i fyllnadsmassor (med stora stenar dessutom) av något slag, förmodligen för att dämpa tillflödet för att få klarare vatten. För det tog långt över ett halvår innan vattnet i brunnen klarnat efter den operationen.. Men så länge man inte bor i teckomatorp eller på någon gammal soptipp så är det bara iriterande, och inte farligt med grumligt vatten.
 
« Senast ändrad: 22 februari 2009, 14:03:08 av Stig-H »
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!