Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe  (läst 8904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« skrivet: 29 oktober 2006, 19:01:03 »

Hadde i utgangspunktet en Nobø FTB 15 ventilasjonsvarmepumpe 1,5 kW som jeg koplet direkte til ca 160 kvm gulvflate (altfor lite). Kjøpte en brukt Chigo kfr 51 On/Off L/L 18000 btu (R22) varmepumpe (Det var lekkasje i den). Fikk derfor en helt ny uten mellomlegg. Betalte 2000 kr for den. Fikk en Alfalaval CB52 varmeveksler bytte mot 2 stk brett Øl. Siden jeg jobber med PLC styringer innen byggautomatisering fikk jeg tak i en B&R PLC styring med 16 temperatur innganger og 24 dig utganger (fra en skole som skulle rives). Fikk hjelp til å lodde sammen varmeveksleren (som står inne) og varmepumpa. Ellers skrev jeg et enkelt ladder program i PLC.en med start/stopp og avrimingsfunksjoner. (leste en del servicemanualer fra diverse L/L varmepumper). Samme PLC en styrer alle romsonene (10 stk gulvarmesoner) samt avtrekksvarmepumpa. Har 300L magasin og forsøker å tidsstyre anlegget litt (12 kanals årsur i PLC.en) slik at varmepumpa går mest mulig om dagen. (tror ikke det har den store effekten). Betjening via en bærbar PC som også logger logger alle temperaturene. Kan justere avrimingstider, tørk ved stopp tider samt temperatur på fordamper kutt avriming osv samt alle romtemperaturene i hele huset via PC. Har dessuten lagt inn diverse sikkerhetstemperaturer pga har ikke HP/LP eller flowswitcher i systemet. Fremtidig forbedring er Energimålere inn/ut som berekner kontinuerlig COP på anlegget. Hadde også vært kjekt med R410 og inverter.
Drømmeløsningen vil være Ã¥ sette opp en separat frekvensomformer for inverteren (f.eks telemeq) og styre stepper motoren til den elektroniske ekspasjonsventilen fra PLC.en inne (DVS nesten ikke elektronikk ute i varmepumpa).   

MVH
 



   
 
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #1 skrivet: 29 december 2006, 22:45:09 »

Tips til Chunlan gjenget og andre intereserade

SÃ¥dan fungerer min ombyggede luft/vann pumpe prinsipielt. Konstant flow gjennom plateveksleren (vann siden) som er koplet direkte til magasinet. Poenget her er nÃ¥r varmepumpa avrimer tar den energien fra varmtvannet istedet for Ã¥ tilføre energi til det. Jeg vil anta at dette er mye gunstigere pÃ¥ luft/vann da det er masse tilgjengelig energi fra varmtvannet. Funderer faktisk nÃ¥ pÃ¥ hvordan de fÃ¥r dette til pÃ¥ luft/luft nÃ¥r en stenger spjeldet pÃ¥ innedelen. Vanlig drift er innstilt 33 grader turtemp med 2 grader  hysterese (dvs start 31 gr og stopp 35 gr.) justerer ofte opp hysteresen. Har gulvarme i betong og trenger ikke høyere turtemp. sammen med magasinet pÃ¥ ca 320 liter gir dette veldig fÃ¥ start/stopp gjerne bare 2-4 i døgnet. PÃ¥stÃ¥r at denne pumpa har et behagelig liv. NÃ¥r returtemp batteri VP passerer -2 grader (justerbar verdi) starter jeg en teller som teller ned 40 minutt før avrimingen starter (justerbar verdi). Prøvde før med en time men det ble for lenge. For Ã¥ avrime snus 4veis og vifte utedel stanser. nÃ¥ overvÃ¥kes returtemp og 40 gr (justerbar verdi) eller timer pÃ¥ 5 minutt (justerbar verdi) stanser avriming. Kompressor gÃ¥r hele tiden. har funnet ut at jeg mÃ¥ ha 40 grader for fÃ¥ batteriet helt rent for rim. Har i tillegg lagt inn begrensing 5 minutt mellom hver start. Dessuten har jeg lagt inn tørk ved stopp, dvs at hver gang jeg stanser pumpa fÃ¥r den en liten miniavrimg pÃ¥ 1 minutt (justerbar verdi).
Hva jeg mener er en minimumsløsning for styring er
1 stk temperaturføler turtemp vannside veksler (for start/stopp pumpe)
1 stk temperaturføler returtemp batteri (for kontroll start/stopp avriming)

1 stk rele start kompressor
1 stk (faktisk felles hvis ikke pumpa skal brukes til kjøling) rele for 4veis ventil og vifte varmepumpe

NB! det er lite sikkerhet i denne løsningen men kompressoren har termokontakt.
Hvis sirk pumpa stanser har en problemer. En flow switch her hadde vært en bra ekstra sikkerhet 

MVH



 


 



           
 

6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #2 skrivet: 30 december 2006, 09:57:14 »
hej
låter fint
,har du testat att köra max temp på systemet dvs vad klarar du av som mäst att plocka ut för temp ut pumpen/tanken


Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #3 skrivet: 30 december 2006, 10:24:53 »

Nei jeg har ikke testet høyere enn 40 grader . men jeg kan teste posta loggene. hadde bare håpet på litt kaldere vær. I dag med +10 ute er er den urstark og det blir ikke realistisk. Forresten jeg tror min varmeveksler klarer 50 kW (meget overdimisjonert)
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad Triboman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #4 skrivet: 31 december 2006, 11:47:00 »
Mycket intressant info! Jag gissar att du tar ut ingående vatten från ack.tanken i botten och returnerar det någonstans i topp(?) Reverserar du detta flöde under avfrostningen eller är det tillräckligt varmt i botten så att det inte behövs? Kan det vara en idé att reversera flödet för att försöka behälla eventuell skiktning i ack.tanken samt korta avfrostningstiden?
Förstod jag dig rätt att du när returtempen till VP utedel är -2 grader så avfrostar du i 40minuter? Ursäkta min norska är inte på topp (vilket min fru tyckte var väldigt roligt när hon jobbade i Norge...)

Det skulle också vara väldigt intressant att veta vilken temperatur differens på vattnet du har mellan ingående och utgående från plattvärmeväxlaren. Har du några bilder på det hela?

Många frågor...

Vänligen,
/John

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #5 skrivet: 31 december 2006, 15:23:39 »

Når batteritemp lavere enn -2 venter jeg 40 min før avriming starter (pårimingstid). Det med skiktingar har jeg ikke tenkt så mye over. Muligens jeg bør forbedre noe her. Har bildene klare over hele anlegget men hur klarar man å legge inn JPEG bilder i forumet
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #6 skrivet: 31 december 2006, 15:28:16 »
hej
du lägger in bilder  under fler alternativ  när du skriver i trÃ¥den
obs
dom ska va små 640x480
å du kan få posta varje bild separat för att få med alla

blir spännande Ã¥ se hur du gjort  studs
« Senast ändrad: 31 december 2006, 19:01:01 av jockefors »

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #7 skrivet: 31 december 2006, 20:14:00 »
Her kommer bildene
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #8 skrivet: 31 december 2006, 20:15:36 »
flere bilder
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #9 skrivet: 31 december 2006, 20:18:02 »
flere bilder
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #10 skrivet: 31 december 2006, 20:19:21 »
siste bilde studs
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #11 skrivet: 31 december 2006, 21:34:56 »
Litt forklaring til bildene. Postingen av dem var lite hastiga pga en hel famile ventet på Nyttårsmiddag mens jag postade dem.
Det siste bilde visar loggen (jag kan logga og trenda alle temperaturer dag/uke/år) som visar klart hvordan pumpen arbeidar i grenseland for behov av avriming. Beklager litt rot i styringstavla og husk PLC,en en styrer hele huset og tilhørende leilighet 9 romsoner. Den styrer også en del funksjoner i Nobø FTB15 ventilasjonsvarmepumpa. Derfor blir det en del kabel. Det er faktisk meget trevligt å ha hele automatikken i egne tavler. Starkstrømsdelen har jag i hvd el tavle. Installasjonen er 3 år gammal. De två bulkene i Chigoen er sykler som har ramlat. Hvis chigoen rasar har jag två stk mitsubishi R410 med elektronikkfel som ventar på tur.

MVH 
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad Triboman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2007, 19:52:22 »
Håller på att samla grejor till mitt motsvarande bygge när en sak slog mig: hur bör man göra vid växling mellan värme och avfrostning? Låter man kompressorn gå när man växlar på 4-vägsventilen eller bör man slå av den under växlingen? Eureka nämnde något om detta tidigare men jag är inte säker om jag tolka det korrekt.

Har skaffat en 550l ack.tank som jag tänkt såga upp och sänka ner en 200l varnvattenberedare i. Fick också tag på en plattvärmeväxlare som verkar ganska kraftig(?). Den är ca 50cm lång med en bredd och höjd på 12 respektive 11 cm. Fick den av en mycket vänlig kylkille som jag "tvingade" på 4 lock öl som tack. Växlaren hade tydligen gått på motsvarande sätt tidigare. Saknas bara kompressor, lite elektronik samt att jag färdigställer några andra projekt först...

Vänligen,
/John

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Billig og bra ombygt L/L til L/V varmepumpe
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2007, 20:25:48 »
Jeg lar kompressoren gÃ¥ under hele avrimingen. Slipper da start/stopp og avrimingsprosessen gÃ¥r hurtig. En ting som jeg lurer litt pÃ¥ er hvor høy temperatur det er pÃ¥ fordamperbatteriet (utedelen) ved stans avriming pÃ¥ andre luft/vann eller luft/luft pumper (temp grense). jeg har faktisk temperaturgrense pÃ¥ 35-40 grader for stans avriming. Et alternativ hadde vært Ã… kjørE avriming til en laverere temperatur (f.eks 15-20 grader) og stanset kompressor og ventet deretter. Kjører som sagt en tørk ved stopp funksjon. snur 4 veis ventilen i  ca 40 sekund og stanser varmepumpa deretter og den kan da evt stÃ¥ i flere timer . Det er dette som er sÃ¥ fint med magasin og gulvarme i betong. En kan fint legge inn lengre stans.   
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!