0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad har du för delta t på kb respektive vb KB 3 °C VB 8 °C direkt mot raddar+ GV mot tank eller direkt mot radiatorerna?Injusterat radiatorer samt golvvärme?Obalans bottenv/överv så ÖV 20 °C och BV 5 °C ger total 8 °Cvid VPTryckstyrd cirkulationspumpen på vb?Standard för NIBE 1225, 3 lägen att välja på kör läge ISvart vatten i värmesystemet? Kanske dax för rengöring samt skydd ( magnetfilter för uppsamling av metaller o skräp så det håller sig rent o friskt Nästan helt rent, rensade filter i vårasÅtervinning ventilation? Självdrag ventiler på ÖV och insläpp på BV via skorstenskanalerSåg att du gjort om de gamla fönstren, ska själv byta till nya 3 glas om några veckor, hur upplevde du skillnaden? Ganska dramatiskt på energiförbrukningen, har visat i annan tråd att utetemp för tillskott sjönk från -6 till -18 °C. Kallras borta.
Bopokoster: starkt jobbat..Men att minska mera, är det ens möjligt till rimliga uppoffringar från 39.000 till 11500 Sen får du inte glömma att du får väldigt hög total elkostnad per/kwh om du minskar mera Magnetfilter, är det humbugg
Jag är nöjd med mina 13000 kwh/år.Hade jag din förbrukning, skulle jag rulla tummarna...
Mina svar i rött
Försök justera radiatorerna samt golvärmen så det blir mer samspelt, är det termostater på samtliga som används?Fläktkonvektorer är effektivaste värmespridarena vid lägst temperatur!Ju större delta t på vb du har ju bättre verkningsgrad har du på värmepumpen, dessvärre får radiatorerna sämre verkningsgrad vid högre delta t.Just deltat t över värmebäraren och som jag har tank så blir det ju över vp också, jag håller på och labbar lite med detta själv men ej färdig.Det jag provar nu är att se hur mycket jag kan strypa radiatorerna för att klara mig med Max 45 i tillopp, helst vill ja ju ha rumstemperatur men får väl se hur det går!Hade jag vart di hade jag provat att köra iallafall 10 i delta o se var man hamnar
Hej alla! Som rubriken säger, jag har spånat lite nedan, kolla och kommentera, tacksam för alla synpunkter!Ja jo- jag vet, en del är utopier, men kanske ändå lärorikt?Och jag vet inte riktigt var jag ska lägga tråden, Forumvärd vv flytta den dit den hör hemma! Tack.Läge: 12 månader rullande 11500kWh varav: HH 6100, värme 4200 och VV 1200VP och hus mm i min profil. DUT -18grader. Kör kurva 6 dvs framledning-bör är 43 °C vid -18 °C ute och håller 20 °C inne.Dvs hur minska med 1500kWh/år?Alternativ (finns säkert fler, vilka?):1)Minskad HH ?ökar värmebehovet med 1/4del (om COP=4). Att minska HH med 2000 ger nettot -1500kWhHur?2) Bättre isolering? Att få ner energiförlusterna från 4x4200 + 6000= 22800kWh dvs tillförd energi till 4x(4200-1500) + 6000=16800kWh är en minskning av U-värdet med (22800-16800) /22800=26%3) Bättre COP Hur mycket bättre COP behövs för att minska från 4200 till 2700kWh? COP önskat=16800/2700=6,2 . =Hur gör man? med lägre framledningstemp? _Större avspeglingsyta dvs fler/större radiatorer och eller golvvärme sänker framledningstemp, Hur många grader sänkning för att minska energiåtgång(öka COP) med 26%?Om 3% per grad så minska framledning 8-9gader? Är det möjligt?Med ny VP? Trimmad/moddad VP?
På jobbet, ett värmeverk, har vi sedan starten ett delströmsfilter med filterpatroner som brukligt. 5 my släpper det igenom. I våras så installerade vi ett magnetfilter, vi började med 10my. Flödena i nätet är ju låga under den varma årstiden så man behöver inte byta filterpatroner så ofta under sommaren. Tycker att magnetfiltret är en bra produkt, absolut inget humbug..Bifogar en bild på bottenplugg med magnet från ett oljetråg från en bil. Avgör själva om ni tror att magneter är bra.Edit. Brukar se likadant ut på bottenpluggar på bilväxellådor med magnet också.
Hej bopakoster,En intressant frågeställning då jag själv har varit på fel sida 10000 kWh Idag ligger jag på rullande 9382 kWh och har i år tom augusti förbrukat 5877 kWh.Detta med 2 vuxna och 3 barn på 15, 14 och 7. Tidigare ägare med elpanna 35-40000 kWh.Jag tror att min förbrukning gällande uppvärmning är låg tack vare stora radiatorer "drygt 80 W/m2" samt en varm och djup effektiv borra ca 180 m.Har alltid minst 21-22 grader inomhus.Det som stör mig är framför allt HH. Där tror jag det finns mycket att göra tex mäta och se vad som bör eller kan förbättras.Det jag har försökt med är få ner värmen på ovanvåningen till entreplan genom att styra ventilationen FTX.
Hej SUNE73. När du säger drygt 80 W/m2, menar du att raddarna kan avge det vid DUT? och vid vilken framledningstemp får du ut den effekten?Eftersom du vill få ner värmen från övervåningen så har du, gissar jag, för mycket effekt/m2 där uppe i förhållande till nere. Har du lyckats styra ner varmluften?
Hej alla! Som rubriken säger, jag har spånat lite nedan, kolla och kommentera, tacksam för alla synpunkter!Ja jo- jag vet, en del är utopier, men kanske ändå lärorikt?Och jag vet inte riktigt var jag ska lägga tråden, Forumvärd vv flytta den dit den hör hemma! Tack.Läge: 12 månader rullande 11500kWh varav: HH 6100, värme 4200 och VV 1200VP och hus mm i min profil. DUT -18grader. Kör kurva 6 dvs framledning-bör är 43 °C vid -18 °C ute och håller 20 °C inne.Dvs hur minska med 1500kWh/år?Alternativ (finns säkert fler, vilka?):/klippt..../3) Bättre COP Hur mycket bättre COP behövs för att minska från 4200 till 2700kWh? COP önskat=16800/2700=6,2 . =Hur gör man? med lägre framledningstemp? _Större avspeglingsyta dvs fler/större radiatorer och eller golvvärme sänker framledningstemp, Hur många grader sänkning för att minska energiåtgång(öka COP) med 26%?Om 3% per grad så minska framledning 8-9gader? Är det möjligt?Med ny VP? Trimmad/moddad VP?
På hobbybilen har jag en ganska kraftig magnet från en gammal hårddisk fastsatt utanpå oljefiltret. Magneten är platt, och böjd med en radie som passar väldigt bra på filtret, och den håller sig kvar själv.Jag brukar öppna upp filtret efter byte, och en fin metallmassa sitter som en fyrkant runt där magneten suttit på utsidan.
Hmm, sektionsradiatorer är väl inte direkt bra på värmeavgivning jämfört med kompaktradiator.En jämförelse saxad från rinkaby.seSektionsradiator MR 28-590 543 W vid DT30Purmo Compaktradiator 22-6010 853 W vid DT30310 Watt skiljer
HejJag har ingen egen erfarenhet av magnetfilter, men pratade med en installatör i samband med att jag hämtade hem offerter till min bergvärmeinstallation. Den installatören berättade att när han ska installera nytt i ett gammalt hus började han alltid med att renspola radiatorer och rörsystem. Han hade genom året lärt sig att det var viktigt i gamla hus.Någon som vet vart man köper ett magnetfilter och ca pris på dito?
En intressant frågeställning då jag själv har varit på fel sida 10000 kWh Idag ligger jag på rullande 9382 kWh och har i år tom augusti förbrukat 5877 kWh.Detta med 2 vuxna och 3 barn på 15, 14 och 7. Tidigare ägare med elpanna 35-40000 kWh.Jag tror att min förbrukning gällande uppvärmning är låg tack vare stora radiatorer "drygt 80 W/m2" samt en varm och djup effektiv borra ca 180 m.Har alltid minst 21-22 grader inomhus.Det som stör mig är framför allt HH. Där tror jag det finns mycket att göra tex mäta och se vad som bör eller kan förbättras.Det jag har försökt med är få ner värmen på ovanvåningen till entreplan genom att styra ventilationen FTX.
Har du standbyförbrukar på i onödan, jag satte trettioniokronorssladdar med knapp på från Clas Ohlsson på samtliga mina, teven, stationära datorn/skrivarna, stereoanläggningen osv. Ingen som helst uppoffring att trampa med tån på någon av dessa. Jag tror mig tycka att jag sparar ca 50kWh/mån på detta.Sen hade du väl värme på i källaren för att du var rädd att vattnet skulle frysa? Även kallt vatten har plusgrader, så länge det tappas vatten kontinuerligt så lär det inte frysa, sänk värmen där eller gör en smart styrning så du inte behöver värma annat än när det behövs.Sen beroende på vad de sista sparade kilowattimmarna får kosta, bygg ett inglasat uterum. Gärna i söderläge och gärna så att entredörren ryms därinne. Det blir en klimatsluss av rang, medeltempen däri lär vara åtskilliga grader högre än motsvarande yta utanför. Du simulerar ett bättre klimat helt enkelt.
Hur mycket påverkar många gamla tjocka lager med färg på radiatorerna avgiven effekt? Kan det vara idé att blästra av dem och spruta ett (1)tunt lager istället?
Vilken effekt har du på radiatorerna idag, vid DT30?Har du vattenburen GV i badrummet?
Ät mer bakelser, bjud hustrun varje dag. Tjocka människor avger mer värme än magra, och skaffa en hund, eller fem, helst en labrador, de blir alltid feta.
Jag är sjukt impregnerad, Starkt jobbat
Sista frågan först, ja, kopplat på VB via en Push12.Andra frågan, återkommer här när jag hittat rätt fil.Tillägg: DT30: Övervåning 4,3kW på 80m2, Bottenvåning 4,6kW på 88m2 mer detaljer i bifpgad fil
Jag tror att min förbrukning gällande uppvärmning är låg tack vare stora radiatorer "drygt 80 W/m2"
DT30 betyder att raddarna har en medeltemp som är 30 °C över rumstemperaturen. Effekten beräknad vid den sitsen div med golvyta ger hos SUNE73 80W/m2. Nu kör han ju inte med en framledning som är 30grader över RT utan mycket lägre. Därför är hans COP superhögt.
Nja, jag har bara kollat att alla raddar är med och att beräknad effekt för DT30 är med i arket.50W/m2 är bara vad det blir med DT30. Hade kombipanna (el,olja,koks) med framledning 70 grader för att klara värmen innan jag började med VP och isolering för att VPns 8kW och 140m borra skulle räcka till vid DUT-18 °C.Men som du ser, effekten är lika hög på övervåningen, beror på att jag konverterade fyra rum där från el-element som råkade vara 700Wvardera till vad som fanns plats för under fönsterna. Överdåd eftersom det för balansen räcker med 50% dvs 25W/m2 där uppe, men nu har jag ju en (dyr) möjlighet att öka bottenvåningen 90% med mera/större raddar/fläktkonvektor eller GV byggt i källarens tak. Jag värmer inte källaren annat än indirekt med läckage genom golv och ett litet element i fd tvättstugan för att säkerställa att vattenpumpen inte fryser.För att få plats med 5 kW DT30 till på bottenvåningen så är det, tror jag, enklast och utseendemässigt bäst att gå på GV-alternativet.Tillägg: Excelarket är från nov 2010, -15 °C ute, körde med kurva 9 och VBf 50 °C tydligen, idag klarar jag mig med kurva 6 och skulle ha VBf 43 °C vid den tempen ute, efter isoleringsarbete i tak, väggar och 3-glasfönster
Golvvärme ger vanligtvis bara en max effekt på 50 W/m2 så då måste du behålla radiatorerna. Annars är möjligheten att hitta kompaktradiatorer till rätt pris ganska stor, om man är lite om sig och kring sig. Dessutom är det enkelt att montera dem jämfört med GV. Tror jag gav omkring 15 kkr för mina radiatorer med koppel när det begav sig. tex billigaradiatorer.se deras outlet har bra priser.Att byta cirk.pump tror jag i detta skede är en nål i en höstack.Och glöm inte att din VP ger dig 8,8 kW vid 0/35 men bara 7,1 vid 0/50
Kanske lite banala funderingar men...Det dær har jag aldrig tænkt på... vi har de radiatorer huset hade nær vi køpte det... Står det på radiatorn vilken effekt den avger vid vilken temp?Nær ni pratar om t.ex. 80W/m2 ... førstår att i ett rum på 12m2 skulle det då finnas en radiator på 960W... Ju mindre yta på radiatorndesto høgre framledning... Nu har vi sænkt "den høgsta" framlednings instællningen sæsong før sæsong... från 65*C till 60*C och sist provade jag 55*C før att hålla 22*C inne....I år ær den satt på 40*C vid +15*C Ute och 55*C vid -15*C ute...( nu tror jag inte att 5 *C hit elller dit gør mycket på en HT av tabellen att dømma )men hur kan jag se om jag har under eller øverdimensionerade radiatorer... och vilken DT som det skall varaFør jag tror inte att førra ægaren har ræknat på det då han hade fjærrværme... Kanske dum fråga... men ngt. jag inte har tagit i beaktning hittills Kanske jag skulle kunna komma under 13000kWh/år
I beräkningsprogrammen kan du simulera med olika temperaturer och se vad du får ut i effekt per radiator.Var det svar på dina undringar?
Tack I princip ja... effekt... men hittar inget om de temp de jobbar med... ( har brutalt långsamt internæt før att "blæddra" runt. )
200 då skulle jag tro, 300 om du inte gör det. Men jag kan vara ute och segla.Jag har själv tänk att göra detta, men får nog kolla upp det lite noggrannare innan
Vilken typ av raddar har du? Sektions, panel dubbelpanel eller trippelpanel?Jag kan lägga in aktuellt program här.
jovisst menar jag komplettera med GV. Men de facto behöver jag ju inte mer än 50W/m2 på bottenvåningen, det är den lägre framlednigstempen som jag vill åt med större värmeavgivande yta, mera radiatoryta/GV+raddar/etc. På övervåningen räcker det med typ 25W/m2
Dubbel panel
Nackdelen blir priset & arbetsinsatsen samt att du måste ha fler cirk.pumpar än om du endast har radiatorer. Vad kostar 80 kvm GV?
Här är 2 räkneprogram för panelradiatorer. Beräknar avgiven effekt för olika temperaturer.
Jag bytte radiator pump från en som drog 63 watt till en ny som ligger på ca 10 watt. Rad pumpen gissar jag att den går ca 7000 timmar per år.Det blir en besparing på 371 kwh.Min laddpump går lika mycket men på max fart vilket drar ca 90 watt. Hade jag bytt den hade jag nog fått köra en 6 meters pico på max. dvs 45 watt.laddpumpen på min vp går lika mycket som radiator pumpen. Då hade man sparat ca 350 kwh till.Så bara genom att byta cirkpumpar hos mig kan ge 700 kwh på ett år.
Förslagen hittills i tråden uppskattar jag ge ------------------------------------------ 200kWh/år Hushållsel 600kWh/år Isolering o värmebehov 1200kWh/år Ökat COP ------------------------------------------2000kWh/år totalbesparingspotentialAlltså inte omöjligt att komma under 10000kWh/år men det blir inte gratis. Har inte Tågråttans app men inser med huvudräkning att dom "stora" besparingarna är dyrköpta.
Har hittat gamla hårddiskar som innehållet i är okänt, slaktar dessa och testar med dessa magneter. Tack ändå.