Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jehu
« skrivet: 07 augusti 2006, 15:37:59 »

Tappvarmvattnet brukar alltid vara prioriterat, d.v.s. att värmepumpen i första hand tillverkar tappvarmvatten - dock...

Om det pågår under för lång tid så kommer värmepumpen att växla över till värme av huset, normalt efter ca 40 minuter.

Exakt hur CTC har löst det är jag lite oklar över, speciellt i komination med en befintlig (gammal) panna.
Jag gissar att eltillskottet kommer att aktiveras om tempen i pannan sjunker under en viss gräns, så om du vill undvika eltillskott vid stora tappvarmvattenuttag så bör du nog antingen spärra eltillskottet eller stänga av värmen i huset.

Nån som vet mer exakt hur detta styrs?

Inte "växla" Rickard - CTC har ingen wexlingswentil.  ;)
Man får vv som en "bonus" när radiatorvattnet värms. En kamin skulle fungera utmärkt som tillskott när det blir många minusgrader - skönt med strålvärmen där man vistas mest.
Du har väl v3 antar jag (nya modellen) - då kan du programmera den till att ge xtra vv vid behov, och annars ha en ekonomisk inställning på vv till vardags, runt 43 grader eller vad som passar er. Allt för att undvika eltillskott.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 07 augusti 2006, 12:48:09 »

CTC:s EcoAir dockad till bef. panna funkar som så att när det behövs värme till huset och flytande kondensering valts, så värmer pumpen upp radiatorvattnet till just den temp som för tillfället behövs, ex. 0°C ute och framledningstemp +30°C. Detta innebär att en yttre varmvattenberedare för tappvattnet måste kopplas in i serie med  pannans inbyggda vvb:are för att spetsa upp tappvattnet till önskad temp, typ +60°C. Således jobbar inte styret alls med tappvatten vintertid utan den arbetar enbart med radiatorvattnet och som en effekt av detta förvärms tappvattnet till samma temp som radiatorvattnet, och VVB:n behöver inte jobba upp tappvattnet så hårt.

Om däremot fast kondensering valts kommer styret att hela tiden jobba upp radiatorvattnet till maxtemp, ca +55°C och då kommer också tappvattnet att hålla samma temp, dvs. +55°C. I detta fallet vill nästan jag påstå att en acktank är nödvändig för att få ett bra ekonomiskt resultat.

Den mest långsiktiga ekonomiska installationen borde vara att byta ut oljebrännaren i bef. panna mot en pelletsbrännare med ett veckoförråd och använda denna när det är som kallast ute eller spets behövs, övrig tid tar L/V- pumpen hand om husets värmebehov.

PS.
Pelletbrännare kan man hitta för ca 10 - 12 000 kr (Janfire m.fl.) som har använts på mässor och likn. och med full garanti.

// Grolim

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 augusti 2006, 09:14:04 »

Tappvarmvattnet brukar alltid vara prioriterat, d.v.s. att värmepumpen i första hand tillverkar tappvarmvatten - dock...

Om det pågår under för lång tid så kommer värmepumpen att växla över till värme av huset, normalt efter ca 40 minuter.

Exakt hur CTC har löst det är jag lite oklar över, speciellt i komination med en befintlig (gammal) panna.
Jag gissar att eltillskottet kommer att aktiveras om tempen i pannan sjunker under en viss gräns, så om du vill undvika eltillskott vid stora tappvarmvattenuttag så bör du nog antingen spärra eltillskottet eller stänga av värmen i huset.

Nån som vet mer exakt hur detta styrs?
Skrivet av: Dacke
« skrivet: 03 augusti 2006, 07:46:58 »

En liten fundering... Om man nu en kall vinterdag vill ta en lång dusch eller ett skönt bad... Då får man väl stänga av värmen... eller??
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 juni 2006, 12:52:26 »

Ert hus har ett maximalt effektbehov på 8.6 kW, så du kommer att klara dig med din 9 kW elpatron. Sov lungt...
Skrivet av: jwredin
« skrivet: 06 juni 2006, 12:39:56 »

Man TACKAR för den feedback man får!!

Om jag tolkar det rätt, så skulle en värmepump av något större modell endast kräva 8,6 KW
tillsatt energi vid -19 grader.. Nu har vi en 9KW elpatron och något mindre pump men den är redan insatt och den
var inte vårt val utan rekommenderat av säljarens pumpleverantör. Det är i alla fall inte det billigaste
man kan sätta in om jag är rätt informerad. Hyfsat snygg är den också, i silver/aluminium-design.

Avvaktar då kanske med att slänga ut kombipannan. Vi har istället funderat på
att kanske sätta in en kamin (har nästan fastnat för Nibe's Carl Gustav) på bottenvåningen.
Den ger 9KW och så sätter vi dit en fläkt som gör uppvärmningen ännu bättre. Det är ju både
trevligt och hyfsat billigt att få extravärme de kallaste dagarna. Enligt affärsbiträdet värmde han själv upp
130 kvm enplanshus med en liknande modell. I källaren finns redan eldstad med kasett som kan värma
upp källarplanet vid behov.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 juni 2006, 09:42:37 »

Mitt råd om större värmepump grundar sig på att värmepumpen bara klarar sig utan eltillskott ned till ca -4ºC, om COP är likvärdig på 107:an och 105:an så spelar driveffekten ingen större roll, man får fler driftstimmar på en mindre värmepump än på en större vilket jämnar ut den skillnaden.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 05 juni 2006, 16:28:36 »

Nu har jag gjort en kalkyl som baseras på en Nibe 2010-8 kW, en något mer kraftfull värmepump än den 107:a du valt. (Du skulle ha valt en lite större...)

Denna kalkyl ger vid hand att husets effektbehov bör ligga på ca 8.6 kW vid DUT (-19ºC)
Kanske har Rikard fel i detta läge.....kanske är smartare att välja 105 istället för att få högre besparing beror lite på din medeltemperatur i vissa fall när man dimensionerar pumparna ger 105 högre besparing än 107 pga drivenergin, vad var priskillnaden på att docka den med befintlig panna med ecologic alt med en ny ecoel?? den borde inte vara mer en 10 000:- & då slipper du e ny installtionskostnad....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 juni 2006, 13:12:21 »

Och så här blir kalkylen med Prestige, SVEP och energimyndughetens beräkningsprogram som är märkesneutralt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 juni 2006, 12:57:11 »

Nu har jag gjort en kalkyl som baseras på en Nibe 2010-8 kW, en något mer kraftfull värmepump än den 107:a du valt. (Du skulle ha valt en lite större...)

Denna kalkyl ger vid hand att husets effektbehov bör ligga på ca 8.6 kW vid DUT (-19ºC)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 juni 2006, 12:46:04 »

Ett par billiga elektriska fläktradiatorer från rusta kan fixa det extra behov ni eventuellt kan ha de kallaste dagarna, inte behöver ni köpa ny elpanna för att elpatronen är lite klen.
Om du vill kan jag göra en kalkyl på ert hus med mitt Nibeprogram.
Skrivet av: jwredin
« skrivet: 05 juni 2006, 11:06:06 »

Hej, huset är nog bra isolerat. Det är från -72 och då isolerade man väl rätt mycket om jag inte har fel. Jag är rätt säker på att 107:an och elpatronen på 9KW grejar jobbet de flesta dagarna, men när det är -20 ute? Förre ägaren eldade med Olja, använde 3,2 kbmeter per år. Oljepannan ger 20KW, men vi ska inte använda den. Vi bor i Skåne så det är inte dom kallaste breddgraderna. Vi har sagt att får vi inte minst 20 grader i huset på de kallaste dagarna, så byter vi ut kombipannan. Den är f ö endast 5 år gammal, känns lite dumt att slänga en så pass ny panna. Eller?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 juni 2006, 00:31:45 »

Hur gammalt är huset?
Var ligger det?
Har du någon siffra på husets energibehov?

Ner till -15 ºC ute kommer troligen paketet att greja att värma huset men när VP:n stoppar på grund av för låg utetemp så kommer du att värma huset med endast elpatron på 9 kW (vilket borde räcka om inte huset är ett gammalt oisolerat ruckel). Det går säkert att komplettera med ytterligare en elpatron om så vore.

I en EcoEl finns det väl 2 elpatroner på 9+6 kW vilket borde räcka gott.

Skrivet av: jwredin
« skrivet: 04 juni 2006, 20:02:44 »

Hej, vi byter hus om ca 2 veckor och vi prutade till oss en installation av en CTC Eco air 107. Den ska gå tillsammans med en kombipanna olja/el, där elpatronen ger 9KW. Nu undrar jag om detta räcker på vintern? Funderar på att slänga ut kombipannan och i så fall sätta dit en kraftigare elpanna. Förutsättningarna är : 1,5 plans hus på 195 kvm, samt källare under hela ca 120 kvm. Vi vill inte fylla på någon olja, så kan vi inte få tillräcklig värme under vintern blir det en elpanna istället. 
 
Någon som vet? Någon som har en CTC av samma modell med erfarenhet av energibesparingen?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!