Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjarsnack här. Välkommen in Ã¥ gläns för er proffs!  (läst 3529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexandra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
 Ok. Jag kan en hel del om ekonomi och medicin. Men värempumpar är en ny värld.... SÃ¥ förklara det där om 55 grader som ni skriver om. VaddÃ¥??? Mina medicinkunskaper säger att  det är 57 grader som vattnet ska hÃ¥lla för att undvika legionella. Bakterierna dör dÃ¥ sÃ¥ vad är det som bara är 55 grader?
Den administrativa processen om yttranden och förfrÃ¥gningar hit och dit fixar jag men vad ska jag tänka pÃ¥ när jag begär in offert tycker ni? Vad kan räknas som "eventualiteter" i arbetet? Dvs sÃ¥nt som kan komma att landa utanför offerten. Typ "vi visste inte det här sÃ¥ nu blir det dyrare och du är rökt tjejen!".  JAG VÄGRAR ATT BÄRA DUMSTRUT!!!!  Hur undviker jag det?  Sedan fÃ¥r ni gääääärna komma med förslag om vilken pump ni tycker passar mitt hus. Det är en bostadsrättsförening med 600 kvm boyta byggt 1934 och huset läcker sjukt mycket värme. Vi förbrukar alltsÃ¥ galet mycket olja och el. 
Ja, vad mer behöver jag säga.... shoot! Ni kan ju jättemycket ni som chattar här så snälla snälla... dela med er!!!
/Alexandra
 b00k


Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
NIBE pratar alltid om max 55 grader vid VP drift. Där är deras begränsning.
Termia och andra säljer på att deras VP har upp till 65 grader.

En sak man på pekar här överallt i forumet är att VP är effektivare vid lägre TEMP och högre flöde.
Högre diff  temp blir är det mindre flöde. SÃ¥ VP har större Diff över sin kondensor.

Andra " kompressor experter" får utreda detta och ge besked. Min teori är att köldmedelns egenskaper vid förångning sätter begränsningarna uppåt.. Sen kan man stessa upp systemen till viss del till högre temp.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Alexandra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Å här kommer tokdumma frågan....
Vad menas med "dimensionering"??
Huset är i Stockholm, 3 våningsplan.
Vad betyder hög eller lågtemp "radiatorsystem"?
Alltså jag är....NYBÖRJARE!!!

Ã… du Janne-El.... tack ska DU ha för Ditt inlägg. Tycker om när folk är hyggliga som du!  :)

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Dim vad behövs för värme per m2.  Normalt pratas vid efektiva hus om 50 W/ m2, mindre bra eller äldre har man 80 och kanske 100W värme behov vid ens DUT temp beroende var man nor. Stocholm max -15  räknar man, skåne -8 -10. Norrland under -20 som kallast. Systemen är dim, att värma bostäderna vid dessa kalla temp.

Högtemp "oljepannan står normalt på 75 grader.

Vp går oå max 55 grad dim max rad temp. Radiator storlek dimensioneras efter detta resonemang. Framtiden går mot låg temp och lägre Dim effekt / m2.

Detta kan jag svara men det finns även här många synpunkter.
« Senast ändrad: 07 april 2005, 08:50:48 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kanske mindre proffsiga jag kan bidra lite ang legionella.
De pumpar som har 55gr som max varmvattenuppvärmning med kompressorn brukar ha en elpatron som går in varannan vecka och höjer tempen till 65gr och dödar legionella.Kanske skiljer lite mellan fabrikaten men någon legionella funktion har dom flesta.
//Jonas
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
För att inte gå vilse i alla förkortningar mm så kan du ta en titt här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html
De 55 graderna som pratas om gäller alltså att VP-systemet bli effektivare (mer gratisenergi) vid lägre temperaturer, under 55 gr, gärna 30-40 grader.

Är väl i princip hugget som stucket Thermia Robust eller Nibe fighter?



 dessa säljare gÃ¥r ej pÃ¥ provision dÃ¥ dom ej är ute efter att käna pengar till egen ficka..

Men de lär väl ändå mkt gärna vilja sälja ändå!

Vad som kan landa utanför offerten och som du måste betala utöver offertpriset är ofta saker som extra stålsättning, asbestsanering på rören mm. Men allt det här skiljer sig och som vanligt går allt att förhandla, så be att få skriftligt på vad som ingår och framför allt vad som INTE ingår och hur mkt det isåfall kostar extra. Gör väl inget att spela lite dum, då kan du ställa ännu fler frågor!
« Senast ändrad: 07 april 2005, 09:53:48 av bamabama »
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad Baronen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Detta med leggionella kan man diskutera tills döden skiljer oss åt.

Jag tycker att man inte ska snöa in sig på den frågan utan titta på vilken pump känar jag mest pengar på, vid värme och vv.

Vilken pump är lätt att sköta, driftsäker, och om det skulle hända något hur ser servicen ut för detta märke.

Är det någon som har fått legg, i en villa eller bostadshus som har vv temp över 50 grader och trycksatt vatten ?

Har hört ett fall men det var från hans utomhus-bubbelpool som låg och fes-värmde ständigt 30 grader.

Enligt mig så låter det som att du/ni ska ha en Nibe fighter 1320. Kolla Nibes hemsida. Ring sedan Nibes  sthlms kontor och be en säljare där titta på ditt hus och göra en riktig kalkyl. dessa säljare går ej på provision då dom ej är ute efter att käna pengar till egen ficka..

Jag trodde detta forum var till för hjälp och synpunkter inte att sälja värmepumpar. Om kunden tycker att 55 grader är för lite och dessutom kan mycket om medicin så kan du ju inte rekomdera något annat. Alla vet att du jobbar på Nibe, men det finns ju ganska många fabrikat på marknaden.

//Baronen

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bland det viktigaste som ni bör utreda är huruvida ert radiatorsystem klara av att värma huset med 55 grader varmt vatten.
Gör det inte det så kan det bli besvärligt med en "vanlig" värmepump som bara kan ge 55 grader som max framledningstemp, det finns dock som du säkert sett värmepumpar som kan ge högre temperaturer än så, problemet är bara att dessa också tappar i verkningsgrad vid höga framledningstemperaturer.

Har ni koll på att 55 grader räcker finns inte stora anledningar att välja en 65 graders pump.

Hur distribueras tappvarmvattnet idag, är det gemensamt eller har ni elberedare i lägenheterna?

Om ni har gemensamt varmvatten kan det vara ide att sätta in en eller ett par 500 liters dubbelmantlade beredare, sedan en elberedare efter dessa som toppar upp värmen till 60-70 grader, detta för att ni skall få fram tillräckligt varmt vatten till tappställena.

Jag skulle rekommendera att ni gjorde en energibesiktning på fastigheten, det kan finnas andra åtgärder som kan sänka förbrukningen eller minska behovet av energi. Inte för den saken sagt att ni inte skall sätta in en värmepump, men kanske i kombination med andra åtgärder.

Var i landet ligger denna fastighet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
Detta med leggionella kan man diskutera tills döden skiljer oss åt.

Jag tycker att man inte ska snöa in sig på den frågan utan titta på vilken pump känar jag mest pengar på, vid värme och vv.

Vilken pump är lätt att sköta, driftsäker, och om det skulle hända något hur ser servicen ut för detta märke.

Är det någon som har fått legg, i en villa eller bostadshus som har vv temp över 50 grader och trycksatt vatten ?

Har hört ett fall men det var från hans utomhus-bubbelpool som låg och fes-värmde ständigt 30 grader.

Enligt mig sÃ¥ lÃ¥ter det som att du/ni ska ha en Nibe fighter 1320. Kolla Nibes hemsida. Ring sedan Nibes  sthlms kontor och be en säljare där titta pÃ¥ ditt hus och göra en riktig kalkyl. dessa säljare gÃ¥r ej pÃ¥ provision dÃ¥ dom ej är ute efter att käna pengar till egen ficka..

Jag trodde detta forum var till för hjälp och synpunkter inte att sälja värmepumpar. Om kunden tycker att 55 grader är för lite och dessutom kan mycket om medicin så kan du ju inte rekomdera något annat. Alla vet att du jobbar på Nibe, men det finns ju ganska många fabrikat på marknaden.

//Baronen

Å fan Silver jobbar på Nibe...det hade jag ingen aning om speciellt när jag och Silver jobbar på samma företag... Å det företaget heter inte Nibe...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Alexandra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej alla ni som svarat!
TACK snälla för alla råd och tips!!!! Det har verkligen varit till stor hjälp för mig. Nu känner jag mig modig nog för att kunna börja ringa lite leverantörer men först ska jag läsa på deras hemsidor precis som ni föreslagit.
Naturligtvis fortsätter jag att läsa på forumet så har ni mer tips ideer och dylikt så hör gärna av er!!!
MÃ¥ste säga att det är oerhört nyttigt (och kul!) att röra sig utanför sina egna kompentensomrÃ¥den.  SÃ¥ tack ska ni ha för trevliga bemötanden!
/Alexandra

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
Publicera gärna informationen du får sen av återförsäljarna, offerter mm - intressant att följa när det gäller ett så stort hus.
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
Ok. Jag kan en hel del om ekonomi och medicin. Men värempumpar är en ny värld.... Så förklara det där om 55 grader som ni skriver om. Vaddå??? Mina medicinkunskaper säger att  det är 57 grader som vattnet ska hålla för att undvika legionella. Bakterierna dör då så vad är det som bara är 55 grader?

Enligt boverkets rekommendation skall man ha minst 50°C vid tappstället. Detta ger att man bör ha högre temp där vattnet ackumuleras eller samlas. Att man undviker legionella bara genom att hålla 57° är väl en sanning med modifikationer. Snarare är det så att legionella bakterier har sin tillväxt mellan 25-45° och vid temperaturer över 50° börjar bakterien dö. Vid 50° tar det mellan 5-10 timmar att ta död på 90% av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60° är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70° mindre än 10 sekunder.

Man skall kanske inte snöa in sig i ämnet som SILVER skriver, men legionella är en mkt allvarlig sjukdom som är relativt enkel att undvika, bara man tar rätt åtgärder.

Lycka till

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!