Författare Ämne: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?  (läst 48416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Frågan lyder som rubriken.

Jag har noterat att det skiljer ungefär 100w i förbrukning mellan det att vp-körning påbörjas, och att den avslutas. Bilden visar de senaste tolv timmarnas effektförbrukning. Jag hade trott att effektuttaget skulle vara fast, med undantag av en eventuellt högre startström...


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2011, 10:28:06 »
Vp drar mer ström pga att den mÃ¥ste jobba med högre tryck när den gör varmare vatten det skiljer en hel del det är därför det är bra med golvvärme  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2011, 10:34:36 »
Det lät ju rimligt, det borde jag insett själv. Thumbsup

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #3 skrivet: 17 december 2011, 13:41:08 »
Skulle vara intressant att få se framledningstempen i samma diagram, eller iaff värdena för framledning i början resp slutet på cykeln.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #4 skrivet: 17 december 2011, 13:46:09 »
Min 1245 8 kw drar mellan 1700-2500 watt så det skiljer en del beroende på framledning samt kb temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #5 skrivet: 17 december 2011, 13:57:23 »
Efter nio gjorde den varmvatten, vilket drog extra mycket ström..
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #6 skrivet: 17 december 2011, 14:01:02 »
Här kommer en ny bild då, denna gången med åtgången effekt, KB-fram,KB-retur, Värme ut samt Värme retur. Dessutom har vi under denna period förbrukat mer varmvatten.

Energiåtgången syns inte lika väl nu när flera grafer hamnar i samma diagram, men denna kurvan ser ungefär lika dan ut...
Edit: sedan blev visst detta en 24:h-bild.
« Senast ändrad: 17 december 2011, 14:02:36 av Fattiglapp »

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Tittar man på 12h-grafen som är överst på denna sida så ser man att min pump får pusta ut lite mellan varven, nu bara ca tre veckor senare så verkar det som om min kollektor börjar urlakas.

Deltat på brine har sjunkit och med lägre coop måste pumpen jobba mer och längre. Och med långa arbetspass blir tillåts inte kollektorn återhämta sig. Så här är det varje vinter för mig men det är först nu jag med intresse kan följa mina grafer och se svart på vitt vad som händer.

Nu funderar jag på om jag skall bygga någon form av luftkollektor att köra vp mot så länge det är bra lufttemp, och därmed spara markslingan till längre in på värmesäsongen, fungerar det så? Kommer märkbart mer värme finnas kvar i marken trots vinterklimat om jag inte belastar min slinga?

Vidare funderar jag på att ordna ett eller flera värmegolv som kan värma våra ytor med betydligt lägre temperaturer än vad som behövs idag.

Många veckor under höst och vår så skulle det defenitift gå att hålla komfortvärme i huset genom att enbart värma säg kök/hall.

Vad mer kan man göra?

Nedan kommer en dump på min vp:s energiförbrukning de tre senaste dygnen, det är inga långa pausar den får nu ;D


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2012, 14:56:02 »
Du har inte möjlighet att gräva ner lite slang ? Vad ligger kb in på i slutet av en körning ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Jag har funderat på att lägga en slang väldigt ytligt, säg 25-30cm ned eller så för att kunna ta upp den snabba solvärmen. Men det kanske också är en sämre lösning?

Nedan kommer en graf på KB in & ut de senaste 90 dygnen. Notera att dessa "Värden" är från mina lite sämre placerade givare och fungerar således fint att jämföra just min anläggning med sig själv. Dock inte med någon annans :)




Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2012, 15:08:34 »
Man kan se någon veckas "Dip" på båda kurvorna,v48, här hade jag tagit bort alla täckplåtar på pumpen för att greja lite med den. tydligen påverkades givarna av denna avisolering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2012, 15:10:40 »
Med så hög kb temp är det lite lyxigt att gräva men visst ger det lite grann. Jag skulle gräva normalt djup det tror jag är bäst. Det är ju lättare att sänka framledningen 2 grader än att höja kb tempen 2 grader i alla fall när kb ligger på +
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2012, 15:18:09 »
Jag hade planerat in att skaffa en eldstad till denna säsongen, men sent omsider beslutade jag att köra ännu en vinter utan någon tilläggsvärme nu när jag kan logga alltihop. Först se hur det ser ut under ett helt år, sedan agera.

Lite dumt tänk från min sida kanske, men jag har ett behov av att kunna följa upp huruvida en förändring är en förbättring eller bara en förändring.

Hur ser era andras anläggningar ut mot slutet av värmesäsongen, har era kollektorer mycket kvar att ge?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2012, 15:23:22 »
Har sett temperaturer nära 0 på ingående kb om vp har gått länge men det stiger fort om vp står normalt ligger nog kbin runt ca 1-1,5 grad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2012, 15:24:39 »
Vilken vp har du ? är inte diffen lite stor på kalla sidan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!