Författare Ämne: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?  (läst 48416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #15 skrivet: 08 januari 2012, 15:31:34 »
Nibe fighter 1210, 300m slang på en meters djup i en riktig blöthåla. 12-13 år gammalt ungefär. MellanSverige. Urkopplad elpatron.

Fyra pers i hushållet, alla duschar hemma dagligen.

Egentligen skall jag inte klaga, min elförbrukning är jag väldigt nöjd med osv. ,men du vet ju hur det är, man vill alltid förbättra det man kan :)



Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #16 skrivet: 08 januari 2012, 15:35:14 »
Pumpens förbrukning (Värme och varmvatten)

Sept   94 Kwh
okt   488
Nov  567
Dec  893

Jag är jättenöjd med dessa siffror, men jag är säker på att jag kan bli än mer nöjd :)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4354
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #17 skrivet: 08 januari 2012, 15:37:53 »
Nibe fighter 1210, 300m slang på en meters djup i en riktig blöthåla. 12-13 år gammalt ungefär. MellanSverige. Urkopplad elpatron.

Fyra pers i hushållet, alla duschar hemma dagligen.

Egentligen skall jag inte klaga, min elförbrukning är jag väldigt nöjd med osv. ,men du vet ju hur det är, man vill alltid förbättra det man kan :)

Jordvärme med +3,5 in nu? Jag skulle definitivt vara nöjd med det. Jag är glad att jag fortfarande har plus in. Svågern ligger på minus nu.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #18 skrivet: 08 januari 2012, 15:39:57 »
Som jag skrev tidigare, mina givare har nog lite taskiga placeringar. Vi kan nog bara jämföra mina värden mot mina egna. Jag skall läsa av pumpens egna givare så återkommer jag...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2012, 15:42:23 »
Klart det går att optimera men ofta när man har en bra anläggning kostar optimeringen mer än besparingen men ta det på hobby kontot lägg 300 meter slang till då ska du nog få bra temp Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #20 skrivet: 08 januari 2012, 15:47:38 »
Så här ser det ut just nu med riktiga siffror, pumpen har gått konstant sedan 11:30 i förmiddags och dess egna mätvärden borde väl då ses som riktiga:

Kb fram      0  º
Kb retur     -3 º

Synd att det inte anges med decimaler ???

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4354
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #21 skrivet: 08 januari 2012, 15:53:53 »
Så här ser det ut just nu med riktiga siffror, pumpen har gått konstant sedan 11:30 i förmiddags och dess egna mätvärden borde väl då ses som riktiga:

Kb fram      0  º
Kb retur     -3 º

Synd att det inte anges med decimaler ???

Ah, det ser ut som mina siffror.

0,0 °C in och -3,6 °C ut. 1245:an levererar med en decimal ;)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
du kan alltid testa och öka liiite på farten på kalla sidan.
har du möjlighet att strypa med ventil efter CP höjning eller reglera CP i små steg så borde du kunna se om det får en positiv effekt.

vad har du för startvärde på GM?

Ju fler och kortare körningar du har desto mer återhämtar sig tempen.

Men i övrigt, rent generellt är väl -2 vid dut mot slutet av säsongen inte helt ovanligt. Många säljare verkar dimensionera med -4 vid DUT och +-0 när utetempen ligger kring årsmedel.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #23 skrivet: 08 januari 2012, 16:45:13 »
Ok, Vp-starten ligger på 250 GM, jag tänkte först ändra det till ett betydligt högre värde för att se vad som händer, och ge slingan mer tid att återhämta sig, men enligt din filosofie så skulle det vara bättre att ha ett lägre värde, så att nästkommande körning inte behöver vara lika lång, är det riktigt uppfattat?

Jag har ju justerat ned kurvlutningen 2 º idag, och tänkte väl följa upp de närmsta dagarna vad som kommer att ske, är det dumt av mig att speeda på kb-cp ett steg också, eller skall jag nöja mig med en sak i taget?


Tänk om man vore helt nöjd med sin anläggning, vad mycket roligt man skulle gå miste om då... ^-^


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4354
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #24 skrivet: 08 januari 2012, 17:20:36 »
Ah, det ser ut som mina siffror.

0,0 °C in och -3,6 °C ut. 1245:an levererar med en decimal ;)

Jag höjde hastigheten på KB-pumpen från 90% till 100%, och KB-ut steg från ca -4,0 °C till - 3,5 °C i slutet på en körning. KB-in sjönk dock några tiondelar. Jag skall köra så ett tag få se.

SMS-40 plus Nibe-appen rulez, behövde inte ens lyfta på arslet för att fixa det 190km bort. Thumbsup
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #25 skrivet: 08 januari 2012, 20:42:34 »

SMS-40 plus Nibe-appen rulez, behövde inte ens lyfta på arslet för att fixa det 190km bort. Thumbsup

Det där begrep jag knappt alls, styr du pumpen genom att skicka sms?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
vi har sett exempel här på forumet där man fått en lite bättre temp overall efter ett tag när man har ökat liite på farten på kalla sidan genom att man inte skjutsar ut lika kallt brine i slingan.

Om man har problem att ändra lite.. så kan det vara bra med någon typ av strypventil så man kan finjustera. MEn det problemet verkar inte ni nibefolk ha.

Fatiglapp:

Ja precis. 250 i gm för start är ju MASSOR.. du får då låååånga gångtider och fåååå starter när det är kallt.

till vilket syfte då kan man fråga? Nackdelen torde vara:
att du i slutet på körningarna hamnar mycket högre i temp. Där presterar din maskin sämre. Att dina långa körningar gör att brinet inte hinner återhämta sig.

Nu vet jag inte allt om ditt system eller hur många starter du har vid 0 grader ute och kallare. Men 20 starter vid 0 grader ska ju inte vara något problem för maskinen.

börjar antalet starter sticka i väg under vår och höst kan man ju alltid använda sig av inställning som begränsar tiden mellan varje körning alternativt justera GM / integral för start under höst och vår.

på hösten och våren är ju snittempen på framledningen lägre och därmed konsekvensen av att gå högt i temp mycket mindre.

Din maskins märkeffekt är 0 grader in och 35 grader ut


allt är en avvägning och det gäller att utifrån sin egen anläggning försöka hitta värden man trivs med.

Det är ju du själv och inte nibe som har ändrat gm till 250
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det som är trevlig med att sätta en tidsbegränsning på tid mellan start är att man då får en variabel GM / integral för start.

Du kanske satt värdet till -20 och detta ger 24 starter när det är 4 grader ute, som ett exempel. När det blir varmare och din vill starta oftare, för att ta ett exempel, så kommer GM / integralen tvingas längre då den inte tillåts starta.

Det man bör kolla upp är huruvida detta fuckar med VV körningar. Men har man så pass många starter per dygn så är ju VV ofta varmt ändå. Då kanske man kan justera värdet för topupp, vilket inte går på thermia i alla fall.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #28 skrivet: 09 januari 2012, 06:14:56 »

Det är ju du själv och inte nibe som har ändrat gm till 250

Nej, jag har aldrig rört gradminuterna. Dessa värden mÃ¥ste isf. installatören satt.  Jag lärde mig inte ens att det fanns nÃ¥got sÃ¥dant som gradminuter förrän förra Ã¥ret :)

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför drar pumpen mer ström i slutet av körningen?
« Svar #29 skrivet: 09 januari 2012, 06:19:34 »
Om jag skall testa ändra mina gradminuter, vad vore lämpligt att ändra till då?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser