Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 december 2012, 20:49:18 »

Innan ändringen så kollade jag varje dag i kanske 5-6 dagar. efter har jag bara tittat en gång. Får kolla igen några ggr...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 december 2012, 20:39:25 »

aa absolut

det här låga deltat på typ 4K. Hur länge har det varit så? Är det bara i slutet av körningen eller är det bara när det är snorkallt ute?

Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 december 2012, 20:03:51 »

ok, jag har kranar både på utlopp och inlopp. Där skulle jag kunna strypa, men det kanske är bättre att låta bli om jag tycker det är behagligt inne?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 december 2012, 19:58:11 »

a = någon typ av möjlighet att justera flödet. ofta någon typ av justeringsventil på returen till VP.

b = och om man inte har den möjligheten så kan det ju vara så att i förhållande till cirkpumpens storlek är radiatorerna för öppna.


Nu tycker jag iofs inte man ska trixa i onödan i fall man har ett varmt och gött hus
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 december 2012, 17:37:39 »

På fråga A svarar jag: Vet inte. Vad är det? dontknow

Fråga B är likadan, mina raddar är nog sent 40-tal tror jag. Finns nog inte många grejer att trixa med på dom.
Steglös pump kanske skall sättas upp på önskelistan?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 december 2012, 17:25:33 »

kanske är även läge 1 lite väl hög fart. Har du en övergripande injusteringsventil typ STAD eller MMA?

Ett alternativ är att ställa ner radiatorerna. Om du har danfoss justering är det ju ganska enkelt att dra ett snäpp på alla raddar och se vad skillnaden blir. Har du flytande justering är det lite knepigare kanske.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 december 2012, 16:39:30 »

Jag uppdaterar min gamla tråd eftersom det var här jag fick hjälp förra vintern...

Jag har som jag skrivit i GDS-forumet i "fönstertråden" satt plast mellan mina rutor, och även bytt ut samtliga tätningslister. Detta har gjort att jag fått ett märkbart skönare inomhusklimat, men också att elförbrukningen verkar vara lägre än tidigare.

Igår vid den här tiden ökade jag på värmekurvevredet 1 ° eftersom det var lite svalare inne än önskvärt. Jag har också sett att denna vintern så har deltat över värmesidan i pumpen bara legat på 4 °C (ut 40- 36 tebax), så jag sänkte även ned CP ett hack och kör nu på lägsta fart.

När jag nu kom hem för dagen sprang jag ned för att se så deltat inte blivit för högt istället, men det låg fortfarande på bara 4 °C (ut 42- 38 tebax). Det här var i slutet av en körning.

Varför ändrar det sig inte? Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 februari 2012, 10:24:50 »

Man kan ha ganska stora variationer på framledningen innan man upplever nån sämre komfort. Både huset och det vattenbaserade distributionssystemet har ju en inbyggd tröghet.

Det som avgör är snarare dels att man vill ha ett rimligt antal starter per dygn och rimliga gångtider och dels att man inte vill ha så hög övertemperatur att man får problem med för hög temp när börvärdet är högt.

Vart man sen landar med gradminuter och temperatursvängningar beror ju helt på systemets förutsättningar...
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 18 februari 2012, 10:09:49 »

Ah, jag var lite kort i huvudet där :)

Jag har ju givare även på VB, så visst kan jag se det.

Men kan man inte se två riktiga inställningar beroende på vad man vill, jag menar många vill nog eftersträva en så rak kurva som möjligt för bästa komfort, medan jag inte har problem med svängningar på någon grad om jag vet t ex att pumpen inte behöver starta några ggr extra/dygn.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 februari 2012, 10:01:45 »

Det som är intressant är hur mycket VB-temperaturen varierar kring börvärdet med olika gradminutsinställningar. Har du ingen graf för det?

Jag förstår inte riktigt vad du menar? :-

Du undrade vilken gradminutinställning som var bäst. För att svara på det så är det bra att veta hur mycket temperaturen svänger kring börvärdet med olika inställningar.


Vilken inställning är att föredra, på den bifogade dumpen visas -60 till vänster och -150 till höger. Man ser tydligt var omställningen gjordes.

Skall jag kanske ändra till ett tredje alternativ för bästa inställning?
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 18 februari 2012, 09:49:40 »

Det påminner mig om något jag skall göra, utloppet från pumpens VVB mynnar ut uppepå pumpchassit och går sedan ut till nätet medelst nakna kopparrör. Det är bara något år sedan jag tänkte på detta men dessa rör är väldigt varma även om ingen varit hemma och använt varmvatten på många många timmar.
Jag kan inte se att denna värme skulle vara något annat än en förlust från pumpen, och det är onödigt i min ouppvärmda källare.

Jag isolerade förvisso någon meter direkt (hade en bit rörisolering hemma), men det är fortfarande väldigt varma rör efter dessa. Jag hade glömt bort detta tills nu Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 februari 2012, 09:38:03 »

Citera
Så om inget varmvatten skulle behövt göras så skulle körningen ha avslutats istället för att "stegras"?

Precis, vid varje avslutning av en värmecykel kontrollerar reglerdatorn om tappvarmvattentempen ligger under börvärde, eller inom 2 grader över, ligger tempen i det intervallet så avslutas körningen med en tappvarmvattenvärmning.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 18 februari 2012, 09:35:50 »

Det som är intressant är hur mycket VB-temperaturen varierar kring börvärdet med olika gradminutsinställningar. Har du ingen graf för det?

Jag förstår inte riktigt vad du menar? :-

[
Stegringen av elförbrukning som sker runt 08.50 i din graf är en tappvarmvattenkörning, det är anledningen till den höga elförbrukningen som ofta kommer i samband med att en värmecykel avslutas.

Så om inget varmvatten skulle behövt göras så skulle körningen ha avslutats istället för att "stegras"?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 februari 2012, 09:21:53 »

Ja då syns det tydligt hur förbrukningen ökar den sista kvarten av körningen, även om det på det stora hela är marginellt Thumbsup

Jag låter inställningen vara kvar så får jag se hur det blir vid olika utetemperaturer.

Stegringen av elförbrukning som sker runt 08.50 i din graf är en tappvarmvattenkörning, det är anledningen till den höga elförbrukningen som ofta kommer i samband med att en värmecykel avslutas.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 februari 2012, 00:13:47 »

Det som är intressant är hur mycket VB-temperaturen varierar kring börvärdet med olika gradminutsinställningar. Har du ingen graf för det?
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 17 februari 2012, 19:01:34 »

Ja då syns det tydligt hur förbrukningen ökar den sista kvarten av körningen, även om det på det stora hela är marginellt Thumbsup

Jag låter inställningen vara kvar så får jag se hur det blir vid olika utetemperaturer.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 februari 2012, 16:49:19 »

Jag tror det saknar betydelse, som du ser så får du lite kortare körningar med stabilare elförbrukning när du kör med -60, men när du kör med -150 så startar den på en lägre nivå tack vare att radiatorkretsen hunnit kyla ut sig, och kollektorn ladda upp sig.
Den slutar lite högre, men som sagt, rent ekonomiskt tror jag det har en mer eller mindre obetydlig påverkan.
Har du bra värmekomfort i huset kan du köra med 150 anser jag, i vart fall under varmare delen av året, annars får du rätt många start/stopp på pumpen.
När det är kallt gör det mindre skillnad.

Plocka bort KB-tempen från bilden, och skapa en 4-timmarsgraf med bildstorlek 600 X 400 px så ser man ännu tydligare hur elförbrukningen påverkas av de olika inställningarna.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 17 februari 2012, 16:37:27 »

Vilken inställning är att föredra, på den bifogade dumpen visas -60 till vänster och -150 till höger. Man ser tydligt var omställningen gjordes.

Skall jag kanske ändra till ett tredje alternativ för bästa inställning?

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 februari 2012, 08:46:08 »

Värdet för gradminuter skall du ställa på -60 till -150 beroende på vattenvolym (stor volym = -60, liten volym = -150) och hur många starter/dygn du vill ha när värmepumpen bara går tidvis, TS kan du ha kvar på 1000-1250 (minst 5 gånger så högt som värdet för gradminuter)

/Rickard
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 15 februari 2012, 19:41:50 »

Det har funkat kanon sedan jag kopplade bort ena steget på patron, men nu när det blivit lite varmare och pumpen tar pauser verkar det som att den först slår ifrån för att underskottet är i balans, och nästan direkt slår på igen för att startvärdet är satt så lågt (-5), TS är på -1250.

Kan -60 vara lämpligt för att slippa det korta extrastoppet, eller vad föreslår ni kunniga?
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 08 februari 2012, 21:30:19 »

Ja jag kan ändra gradminutunderskottsvärdet via panelen.

Normalt stopp lär dröja, pumpen går 24/7 nu :(


gradminutunderskottsvärdet, det var ett litet fint ord det :D
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 februari 2012, 21:25:13 »

Steg ett ligger väl antagligen i för att gradminutunderskottet är över 1250?
Du kan manuellt justera upp gradminutunderskottet via knapparna på fronten så att steg ett går ur (tror jag).
Annars kanske du skall avvakta tills du får ett normalt stopp när gradminuterna på egen hand stoppar både tillskott och kompressor, sedan borde allt hoppa in i rätt fas igen.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 08 februari 2012, 20:07:35 »

Ja det var märkligt, men jag lade ingen möda på att fundera på varför.

Däremot så har jag tittat till maskinen med jämna mellanrum och kompressorn tuffar på så fint, fast det lastlösa steg 1 verkar vara med hela tiden. Varför är det så egentligen, är det någon konstruktionsmiss från Nibe?

Sedan funderar jag på om inte tillsatstid räknas trots att det nu funkar fint utan, det har ingen egentlig betydelse för elförbrukningen, men räkneverket tickar ju på...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 februari 2012, 06:48:59 »

Konstigt att båda kompressor och eltillskott startade igen 10 minuter efter att du ändrat kurvlutningen och alltihop stannat.
Det som borde ha hänt är att både kompressor och eltillskott stannat, och att enbart kompressorn startade igen efter uppehållet, först inom 1-3 timmar borde eltillskottet ha gått in (när GM gått under 2500 GM).
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 februari 2012, 18:04:11 »

Eftersom jag grejat och donat och vi haft kallt inne så vred jag upp kurvlutningen i Söndags, pumpen har gått oavbrutet med tillskott sedan dess.

I morses när vi gick upp var temperaturen inne 23º och ökandes. Där kände jag att vi kunde stanna, så jag vred tillbaka kurvlutningen lite, och efter en halvtimme ungefär bröt både kompressor och tillsatsvärme. De var inte av i tio minuter ens innan de båda startade igen. Sedan åkte jag till jobbet.

Från min telefon följde jag nyfiket vad som hände och ungefär kl 11 00 slogs så spetsen ifrån och kompressorn låg kvar i driftläge. Efter detta har spetsen gått i två ggr för att hjälpa upp tempen, och just nu är den ifrån. Men VP:n går hela tiden.

Jag är så jäkla nöjd nu, jag är så tacksam för tips och hjälp jag fått här av er alla, men samtidigt stör det mig att jag haft en "ofrivillig elpanna" de dagar  det varit riktigt kallt i snart tretton år nu. Det har kostat mig många många onödiga kronor. Troligtvis skulle jag inte upptäckt detta heller om jag inte börjat logga min anläggning. 

Tack Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 februari 2012, 06:23:54 »

men om jag brukar ha +20 ºC inne och kommer hem och ser att ytterdörren står vidöppen mitt i smällkalla vintern och att innetempen sjunkit till bara +10 ºC  så måste väl ändå pumpens underskott öka?, det var så jag menade.

Större delen av dagen har VP:n gått med steg två draget, men den sista stunden har den både steg ett (det utan last) och steg två dragna, trots att det är först nu som temperaturen börjar närma sig vad jag vill ha. Sc:,h

Om du får riktigt kallt så blir vb-r och vb-f lite lägre, och gradminutunderskottet räknas upp fortare, så på så sätt har du rätt, men i övrigt krävs en innegivare för att själva rumstemperaturen skall göra någon skillnad på gradminutunderskottet.


Sen kom jag på hur jag skulle kunna göra om jag vill ha en signal till min Logger 2020 som visar att kompressorn går, jag borde kunna ta någon av tåtarna till förslagsvis kb-ut-givaren och ha via ett relä som sluter ihop med kompressorkontaktorn. Då ritas bara den grafen när kompressorn går.
Du kan ju prova, men jag är inte helt säker på att det går, det kan hända att loggern larmar om den tappar en givare, men testa.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 februari 2012, 23:15:18 »

men om jag brukar ha +20 ºC inne och kommer hem och ser att ytterdörren står vidöppen mitt i smällkalla vintern och att innetempen sjunkit till bara +10 ºC  så måste väl ändå pumpens underskott öka?, det var så jag menade.

Ja, om du har en innegivare. Då kommer den att justera upp börvärdet så att skillnaden mellan bör och är blir större och gradminuterna räknas snabbare.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 februari 2012, 21:17:31 »

Sen kom jag på hur jag skulle kunna göra om jag vill ha en signal till min Logger 2020 som visar att kompressorn går, jag borde kunna ta någon av tåtarna till förslagsvis kb-ut-givaren och ha via ett relä som sluter ihop med kompressorkontaktorn. Då ritas bara den grafen när kompressorn går.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 februari 2012, 21:05:07 »

men om jag brukar ha +20 ºC inne och kommer hem och ser att ytterdörren står vidöppen mitt i smällkalla vintern och att innetempen sjunkit till bara +10 ºC  så måste väl ändå pumpens underskott öka?, det var så jag menade.

Större delen av dagen har VP:n gått med steg två draget, men den sista stunden har den både steg ett (det utan last) och steg två dragna, trots att det är först nu som temperaturen börjar närma sig vad jag vill ha. Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 februari 2012, 19:24:55 »

Gradminutunderskottet har inget med husets temp att göra, det är bara ett resultat av utetemperatur och kurvlutning, vilket i sin tur ger ett börvärde för vb-f
Om värmepumpen inte kan värma vattnet till önskad temp (eller högre) så ökar gradminutunderskottet successivt, har du ställt in TS-min på 500 så går steg 1 in vid -500 GM, och om gradminutunderskottet trots detta försätter att öka så går steg 2 in vid -1000 GM.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 februari 2012, 19:11:12 »

Aha, på så vis.

Jag trodde att GM-underskottet var ungefär såhär:

Om jag tex har pumpen avstängd ett tag och ingen värme tillförts, eller att det blir hastigt utkylt i huset av annan orsak, så ökar pumpens gradminutunderskott, och vill jag att spets skall träda in tidigt så sätter jag ett lågt TS-GM, men vill jag att det dröjer med spets så har jag ett högt TS-GM satt. Har jag missuppfattat detta?

Så jag trodde då att det vid ett litet underskott räckte med steg 1, och att steg 2 gick in senare.

Men jag skall ändra till 1250 bums Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 februari 2012, 19:02:32 »

För att elsteg två skall hoppa in på samma gradminuter som steg ett tidigare gjorde måste du halvera värdet för TS-min.
Om du ställt in TS-min på 2500 men vill att steg två skall gå in vid 2500 GM skall du alltså ställa TS-min till 1250.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 februari 2012, 12:36:36 »

Jag förstår inte det här riktigt. Jag ändrade så att steg 1 är utan last, och att steg 2 istället har för ungefär 35 min sedan.

Allt startade som det skulle och steg 1 slog till ganska omgående, men steg 2 går inte i. Jag tycker att om inte GM sjunker med steg 1 i borde steg 2 följa, är det fel?

GM-underskott är nu är 2575, och har så varit i trettio minuter.

Kan det bero på att utetempen stiger, eller varför går inte steg 2 i nu?
Pumpen har gjort varmvatten största delen av denna halvtimme, skall det spela någon roll?
 Sc:,h

Edit: För bara en minut sedan släppte steg 1 och steg två drog, kompressorn går samtidigt. GM stod på 2624.

Nu blir det intressant att se om det blir elsteget eller kompressorn som tar pauser.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 februari 2012, 11:15:52 »

Jag svarar mig själv: Kanske skall man rycka steg 1 istället, och låta steg 2 vara kvar? Sc:,h
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 februari 2012, 11:12:46 »

Strax efter kl 10 00 så gjorde jag som Rickard föreslog, jag kopplade ur steg två på spetsen och slog på VP:n igen.

Det räknade ned 4 min och sedan ungefär kl 10 15 startade den, först kompressorn sedan steg ett och efter några minuter drog även steg två, dock utan last. Allt kändes jättebra.

Nu gick jag in i menyn och satte ned VP-GM till minimum (5), och spets-GM fick vara kvar på max(2500).

GMunderskottet var vid tillslag hela 2669, (men då hade jag haft allt ifrånslaget lite tidigare under morgonen också)

Sedan var det kaffe, och jag kollade mina loggrafer. Och strax för 11 00 gick jag åter ner för att se vad som sker:

Kompressorn går för fullt nu, kontaktorn för spetssteg ett är off, men kontaktorn för steg två är dragen, som om spetsel vore önskvärt. Jag tittade då igen på GM, och nu verkar underskottet ha ökat till 2805.

Är det något jag tolkat fel med det här, eller kanske gjort fel, eller är det så att jag inte kan kringgå problemet på detta sätt? Sc:,h
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 februari 2012, 09:56:00 »

ahh ok det låter ju rimligt. Tänkte inte på att maskinen är lite äldre.

Hur är det med hysteresstyr för patron då? För inte har väl nyare maskiner så att den måste upp i 0 GM för att  sluta patrona
På en 1245 så ligger inte tillskottet i tills GM 0 tror det första elsteget ligger i tills vp ligger på samma -GM som när det klev in Sc:,h Man kan ställa -GM mellan elstegen separat man kan även ställa hur mycket över bör som man tillåter vp att jobba med hjälp av elpatron och varje elsteg är på 1 kw.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 februari 2012, 09:33:19 »

Jag märkte nu på morgonen att många av mina element är rent ut sagt kalla i botten, jag har funderat och funderat, men det är inget jag kan minnas att jag upplevt förut. JAg drog därför slutsatsen att det kan ha att göra med att jag sänkte VB-CP till lägsta steget för ett tag sedan. Jag har nu gått upp till steg 3 igen för att se om det ändrar sig.

Men i väntan på förändring så har jag sökt lite på forat här om vad det kan vara, jag vet att jag har läst om detta här, men som vanligt kommer jag inte ihåg vad orsakerna kunde vara. Det är jobbigt att börja bli gammal :( ,och nu hittar jag inte heller vad jag letar efter. Jag får avvakta och se.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 februari 2012, 21:39:59 »

ahh ok det låter ju rimligt. Tänkte inte på att maskinen är lite äldre.

Hur är det med hysteresstyr för patron då? För inte har väl nyare maskiner så att den måste upp i 0 GM för att  sluta patrona
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 februari 2012, 21:36:27 »

Jag är lite nyfiken. Är det specifikt för den här pumpen att den inte kan skicka ut en framledning över 55?
55 brukar ju vara gränsen på returen väl, inte framledningen?

Och det måste väl finnas någon hysteres för elsteget? Styrs det bara av gradminuter?
55 grader är nog max med kompressorn på en äldre Nibe och returen tror jag är maxad till 48 grader det är först med 1245 dom tål 58 grader på returen tror jag i alla fall.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 04 februari 2012, 21:32:30 »

Bra fråga, hoppas någon kan svara på den. Jag har inte den blekaste ::)

I morgon skall jag rycka ur tåtarna till steg 2 och sänka GM till 0 enligt Rickards recept. Blir det inte bra är det ju bara att ändra tebax. Men ikväll ids jag inte springa ut och leta efter min elväska, därtill är det för kallt :)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 februari 2012, 21:26:01 »

Jag är lite nyfiken. Är det specifikt för den här pumpen att den inte kan skicka ut en framledning över 55?
55 brukar ju vara gränsen på returen väl, inte framledningen?

Och det måste väl finnas någon hysteres för elsteget? Styrs det bara av gradminuter?
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 04 februari 2012, 21:17:48 »

Jag slog av och återaktiverade läget där tillsatsel tillåts för några timmar sedan, för att kunna se hur uppstegningen av spetsen betedde sig.

Enligt kopplingsschemat skall det vara 2 steg, men på min loggkurva ser det ut som om effekten trappats upp i tre steg. Det förbryllar mig något Sc:,h
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 04 februari 2012, 17:43:12 »

Nej jag tror som du att steg ett ihop med kompressorn fixar biffen, att ha steg två tillgängligt via arbetsbrytare är för två sakers skull:

1 Kompressorn går sönder, då räcker kanske steg ett inte till.
2 Det blir betydligt kallare än vad det är nu, även om det är osannolikt är det inte uteslutet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 februari 2012, 17:42:16 »

Rickard du tror nog rätt, för när det gäller VVM300 så räknar den ner till 0 innan el-spetsen slår ifrån helt. Man kan väl antaga att Nibe använder samma princip övervägande.
Funktionen erfordras antar jag för att eliminera pendlingar i regleringen för el-spetstillslaget.

Jag noterade det förra vintern när det blev ner mot -10 ºC och tyckte det var lite irriterande att pumpen inte fick köra hem gradminuterna själv.
Jag har valt -1000 gradminuter för tillslag av el-spetsen och kör -120 till pumpstart.

Man brukar ju rekommendera 5x gradminutervärdet för pumpstart här på forumet, men jag valde att låta pumpen jobba så länge som möjligt.

Det innebär då tyvärr att åt motsatta förhållandet när dygnstemperaturen åter stiger så dröjer det onödigt lång tid tills spetsgradminuterna räknats ner och låter pumpen ta över.
Jag vet inte vilket förhållande man bör välja, men funderar på att gå ner avsevärt. Vad anser ni?

Jag har i anknytning till detta funnit ett extra läge i Driftväljaren som inte beskrivs i manualen "Automat (Vinter)".
Lägen som kan väljas är -Sommar- Vår/Höst-Automat (Vinter)-Vinter.
Det verkar som att detta val, "Automat (Vinter)", endast kopplar in steg I och att läge "Vinter" väljer inkoppling av erforderlig effekt. Någon som vet om det stämmer? 

/Peter

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "Spetsgradminuterna" räknats ned.
Det som händer om/när en värmepump hamnar i elpanneläge är att den ligger kvar i detta läge ändå tills elpatron själv klarar av att beta av alla gradminuterna, alltså till 0.
Fram tills dess kommer elpatron gå hela tiden, och kompressorn så ofta den kan - tills vb-f når 55 grader.
Om det är kallt en längre tid kan alltså värmepumpen gå som elpanna (med stöd av kompressor då och då) i VECKOR, vilket naturligvis blir förödande för årsmedel-COP.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 februari 2012, 17:37:31 »

Om elsteg 1 inte räcker, och elsteg 2 gör att vb-f kommer så högt att kompressorn löser ut på driftspressostaten så är det ingen ide att aktivera eltillskott steg två, du får inte varmare i huset, eller varmare vatten - bara högre elräkning.

Du måste göra något åt värmesystemet, eller istället värma med en elradiator de dagarna det är så kallt att värmepumpen hamnar i detta läge.

Rent generellt vore det alltid bättre att spetsa direkt med elradiatorer i huset istället för i värmesystemet eftersom COP blir lidande av elspets i vattenkretsen, men det är ju en helt annan fråga...
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 04 februari 2012, 17:36:51 »

Rickard du tror nog rätt, för när det gäller VVM300 så räknar den ner till 0 innan el-spetsen slår ifrån helt. Man kan väl antaga att Nibe använder samma princip övervägande.
Funktionen erfordras antar jag för att eliminera pendlingar i regleringen för el-tillskottet.

Jag noterade det förra vintern när det blev ner mot -10 ºC och tyckte det var lite irriterande att pumpen inte fick köra hem gradminuterna själv.
Jag har valt -1000 gradminuter för tillslag av el-tillskottet och kör -120 till pumpstart.

Man brukar ju rekommendera 5x gradminutervärdet för pumpstart här på forumet, men jag valde att låta pumpen jobba så länge som möjligt.

Det innebär då tyvärr att åt motsatta förhållandet när dygnstemperaturen åter stiger så dröjer det onödigt lång tid tills gradminuterna för el-tillskottet räknats ner och låter pumpen ta över.
Jag vet inte vilket förhållande man bör välja, men funderar på att gå ner avsevärt. Vad anser ni?

Jag har i anknytning till detta funnit ett extra läge i Driftväljaren som inte beskrivs i manualen "Automat (Vinter)".
Lägen som kan väljas är -Sommar- Vår/Höst-Automat (Vinter)-Vinter.
Det verkar som att detta val, "Automat (Vinter)", endast kopplar in steg I och att läge "Vinter" väljer inkoppling av erforderlig effekt. Någon som vet om det stämmer? 

I min anläggning går pumpen hela tiden så jag har inget problem med elpannesyndrom.

/Peter

Rev. med avseende på begreppet elspets tili mera adekvat el-tillskott.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 04 februari 2012, 17:32:36 »

55º.

Jag kollar lite i elschemat till pumpen nu, enligt detta så finns där en kontaktor för varje steg. Det vore kanske ide då att sätta en arbetsbrytare till kontaktor 2 att för att kunna slå på i nödfall om kompressor och steg 1 inte räcker i det värsta scenariot.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 februari 2012, 17:20:48 »

Vad är börvärdet på vb-f?
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 04 februari 2012, 17:19:00 »

Nej, jag har inte rört något sedan igår vid 13-tiden då jag lät elpatronen gå in. Då startade först kompressorn, följt av att jag hörde en kontaktor dra och eltillsatslampan tändes. Efter ytterligare någon minut klickade det till igen, detta tolkade jag som steg två på spetsen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 februari 2012, 17:10:45 »

Har kompletterat föregående inlägg.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!