Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?  (läst 41136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #15 skrivet: 18 mars 2012, 22:28:05 »
Som sagt var, inverter är inte så viktigt i ett trögt system. Det tillför mest en massa elektronik som kan krångla. När man värmer tappvattnet vill man ju göra det med högsta möjliga effekt, så där har man ingen nytta alls av inverter...

Sen är det ju bättre för verkningsgraden med en stor förångare, så att utedelen är liten är ju egentligen ingen fördel.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #16 skrivet: 18 mars 2012, 22:51:07 »
Men Daikin maskinen ger klart högst effekt vid -15 vid Energimyndighetens test.
Jag har själv fått en offert på en Nibe Split och väntar på en från Mitsubishi.

Inverter is the shit ;)

Nibe Split är för liten för mina behov. Passar enligt tillverkaren till hus mindre än 150 kvm och som förbrukar mindre än 19000 kWh/år.
Vad ligger dina offerter på?
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #17 skrivet: 18 mars 2012, 23:00:24 »
Min CTC är 40 cm... tror inte det skulle gjort nån skillnad utseendemässigt om den varit 5 cm smalare, eftersom det ändå ska stå en bit från vägen.

Thermia Atec är 510 mm bred, Mecaterm 605 mm, Nibe F2025 är 500 mm bred, IVT Premiumline 1150 mm. Det är lite mycket om utdelen, som i mitt fall - optimalt sett - ska stå i en trång passage mellan hus och garage.

CTC: jag har hört mycket gnäll över deras VP.

Thermia Atria kan man ha en bit ifrån huset, men det är kanske inte så kul att ha denna stora låda som en skulptur i trädgården (här är ispinnen oöverträffad).
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #18 skrivet: 18 mars 2012, 23:02:43 »
Som sagt var, inverter är inte så viktigt i ett trögt system. Det tillför mest en massa elektronik som kan krångla. När man värmer tappvattnet vill man ju göra det med högsta möjliga effekt, så där har man ingen nytta alls av inverter...

Sen är det ju bättre för verkningsgraden med en stor förångare, så att utedelen är liten är ju egentligen ingen fördel.

SÃ¥ledes: Mecaterm, givet din analys. Men du sitter i ditt hus med en Bosch...?
Toshiba Estia 11 kWh och uppåt, Mitsubishi Ecodan 14 kWh och uppåt, samt Daikin Altherma 11 kWh och uppåt har dubbla fläktar. Det innebär väl en stor förångare? Och givet invertersystemet är det väl inte nödvändigt att underdimensionera apparatens effekt?

Kruxet med en stor förångare och elementvatten ut är dock att placeringen blir så extremt viktig (dvs. helst kloss intill pannrum). Alternativ: rördragningar där man inte vill ha dem.

Jag tycker mig erfara att Mitsubishis apparater påfallande ofta står utanför företagshus och industribyggnader. Vad kan det bero på?
« Senast ändrad: 18 mars 2012, 23:14:13 av Subtilis »
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2012, 23:10:32 »
SÃ¥ledes: Mecaterm, givet din analys. Men du sitter i ditt hus med en Bosch...?

Ja. Av olika skäl köper man ju inte alltid det man vet är allra bäst. Då hade det ju bara funnits ett märke på värmepumpar, bilar, etc, etc. Boschen är inte speciellt liten om man jämför med andra populära fabrikat...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #20 skrivet: 18 mars 2012, 23:12:50 »
Förresten... Hur många gånger har ni läst om att värmepumpar med radiatorvattnet till utedelen har frusit sönder?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #21 skrivet: 18 mars 2012, 23:16:50 »
Ja. Av olika skäl köper man ju inte alltid det man vet är allra bäst. Då hade det ju bara funnits ett märke på värmepumpar, bilar, etc, etc. Boschen är inte speciellt liten om man jämför med andra populära fabrikat...

Vet man att något är bättre och priset inte skiljer mer än säg 10-15 tkr, så finns det väl inget skäl att satsa på det man vet är sämre?

Köper du sämre för att se till att det finns mer än ett märke på marknaden?
« Senast ändrad: 18 mars 2012, 23:20:31 av Subtilis »
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #22 skrivet: 18 mars 2012, 23:19:17 »
Förresten... Hur många gånger har ni läst om att värmepumpar med radiatorvattnet till utedelen har frusit sönder?

Risken är mest teoretisk, men det gäller ju det mesta som skrivs om VP här som inte är direkta erfarenheter.

Kondensvatten som fryser är en mer påfallande risk. Om detta är det största problemet så är ispinne det enda alternativet (även berg och jord kan frysa till, har jag hört).
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #23 skrivet: 18 mars 2012, 23:31:04 »
Mecaterms självbild, givet Energimyndighetens test: http://www.mecaterm.se/uploads/text103.pdf
Dock med den minsta modellen.
Priset är inte särskilt hårresande i sammanhanget.

« Senast ändrad: 18 mars 2012, 23:35:26 av Subtilis »
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #24 skrivet: 18 mars 2012, 23:33:37 »
Vet man att något är bättre och priset inte skiljer mer än säg 10-15 tkr, så finns det väl inget skäl att satsa på det man vet är sämre?

Köper du sämre för att se till att det finns mer än ett märke på marknaden?

Det är ju inte bara priset som är avgörande. En viktig aspekt när jag valde anläggning var att det fanns en hyfsad 'kundbas', dvs det finns många andra med liknande anläggningar man kan fråga om hjälp och det finns ett stort nätverk av servicefirmor som har erfarenhet av just min anläggning.

När jag kollade så var det lite större prisskillnad än 10-15k om man räknar in elpanna och styrsystem, men redan den nivån motsvarar ju drygt 20% av priset...
Som vanligt så är det ju omöjligt att veta om man gjorde rätt val eller inte. Det viktigaste är nog att man vet varför man väljer det ena eller det andra fabrikatet. Det finns ju folk som köper BMW trots att många andra bilar har lägre inköpspris, lägre bränsleförbrukning och lägre servicekostnad. Trots det är dom förmodligen lika nöjda med sitt val som den som köper en Hyundai Atos...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #25 skrivet: 18 mars 2012, 23:43:32 »
Det är ju inte bara priset som är avgörande. En viktig aspekt när jag valde anläggning var att det fanns en hyfsad 'kundbas', dvs det finns många andra med liknande anläggningar man kan fråga om hjälp och det finns ett stort nätverk av servicefirmor som har erfarenhet av just min anläggning.

När jag kollade så var det lite större prisskillnad än 10-15k om man räknar in elpanna och styrsystem, men redan den nivån motsvarar ju drygt 20% av priset...
Som vanligt så är det ju omöjligt att veta om man gjorde rätt val eller inte. Det viktigaste är nog att man vet varför man väljer det ena eller det andra fabrikatet. Det finns ju folk som köper BMW trots att många andra bilar har lägre inköpspris, lägre bränsleförbrukning och lägre servicekostnad. Trots det är dom förmodligen lika nöjda med sitt val som den som köper en Hyundai Atos...

Vilka alternativ-VP hade du i åtanke, innan beslutet?
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #26 skrivet: 18 mars 2012, 23:45:20 »
Mecaterms självbild, givet Energimyndighetens test: http://www.mecaterm.se/uploads/text103.pdf
Dock med den minsta modellen.
Priset är inte särskilt hårresande i sammanhanget.

Priset på Mecaterm verkar ligga i paritet med vad jag fick, men frågan är vart dom har fått konkurrenternas priser ifrån...
När jag kollade på Mecaterm så var det på den lite dyrare modellen som klarar mer än 15 minusgrader och en storlek större VP (10kW). Den landade på ca 90000:- vilket skall jämföras med 63000:- jag betalade för mitt paket med 10kW VP och tillhörande elpanna med styrsystem.
Man får en hel del kWh för mellanskillnaden...

Dessutom är det inte 2*4,5kW elpatron i CC160 utan 6*1,5kW...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #27 skrivet: 18 mars 2012, 23:54:59 »
Vilka alternativ-VP hade du i åtanke, innan beslutet?

Jag kollade på en massa olika system... Mina två huvudspår var antingen en färdig paketlösning eller ett platsbyggt system med en billig och enkel VP kopplad till en skräddarsydd tank.

Bland paketlösningarna så var det Nibe och Bosch som var huvudkandidaterna av de skäl jag har nämnt tidigare plus att prisskillnaden till 'high-end'-systemen var för stor för att motivera de extra tionddelarna i teoretiskt COP.

Det platsbyggda systemet föll bort pga att det inte skulle bli billigare och att det blir svårare att hitta nån som kan serva prylarna i framtiden. Det viktigaste argumentet för denna lösning var att jag tänkte stoppa in några solpaneler när jag ändå höll på, men efter att ha räknat lite på det så övergav jag den tanken.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #28 skrivet: 19 mars 2012, 00:16:02 »
Enligt Mecaterms egen prislista så kostar VP'n Arctic EVI 10 56400:- och elpannan HPB 300 32700:-. Plus moms!

Är dom så mycket bättre att det lönar sig att betala 111000:- + installation? Det skulle vara intressant att få ta del av lite loggning från nån som har en sån för att se hur bra dom är i praktiken...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #29 skrivet: 19 mars 2012, 00:23:32 »
Enligt Mecaterms egen prislista så kostar VP'n Arctic EVI 10 56400:- och elpannan HPB 300 32700:-. Plus moms!

Är dom så mycket bättre att det lönar sig att betala 111000:- + installation? Det skulle vara intressant att få ta del av lite loggning från nån som har en sån för att se hur bra dom är i praktiken...

Toshiba Estia 8 kWh går i dagsläget för ca. 70 000 kr, 11 kWh ca. 90 000. Jag har sett motsvarande Nibe etc. skutta iväg över det (ca. 105 tkr).

Vad Mecaterm kostar i praktiken vet jag ej. Dessutom finns ju deras alter ego, Euronom, som i stort sett ska vara samma maskin. Förklaringen till likheten verkar egendomlig (samma fabrik som byggt dem - men med olika konstruktörer...?).
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!