Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmt pÃ¥ "fel" vÃ¥ningsplan  (läst 1416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vatoloco

  • Gäst
Vatoloco
Varmt på "fel" våningsplan
« skrivet: 03 februari 2013, 22:09:15 »
Tjena,
 Bor i en 2-plansvilla pÃ¥ 170kvm. Har vÃ¥ra sovrum, kök Ã¥ vardagsrum pÃ¥ bottenplan med relativt öppen planlösning. Värmen kommer in i hallen vid trappen till övervÃ¥ningen och all värme sticker uppÃ¥t! Har 18 nere och 23 uppe. Kan man pÃ¥ nÃ¥got vis stoppa denna fördelning?? Vill mer än gärna ha tvärtom! Inställningar pÃ¥ luftvärmepumpen? Ventilation pÃ¥ nÃ¥tt sätt? NÃ¥n som har nÃ¥gon ide!?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmt på "fel" våningsplan
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2013, 22:15:14 »
stäng av alla element på övervåningen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Varmt på "fel" våningsplan
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2013, 22:33:25 »
Har du lagt in på fel ställe? Det låter som om du har en luft/luft-värmepump, inte luft/vatten.
Vad menar du annars med att "värmen kommer in.."? Med vattenburen värme kommer värmen via radiatorerna.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Varmt på "fel" våningsplan
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2013, 00:35:12 »
Har 18 nere och 23 uppe.  Ventilation pÃ¥ nÃ¥tt sätt? NÃ¥n som har nÃ¥gon ide!?

Jag har installerat tvÃ¥ air-moves i golvet och fÃ¥tt en jämnare temp i hela huset http://www.airmove.se/. I annat fall kan du köpa en värmeflyttare för en tusenlapp och skicka ner varmluften när det är för varmt. SÃ¥ga igolvet är inte sÃ¥ hemskt som det verkar  ::)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!