Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?  (läst 14753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #30 skrivet: 05 augusti 2007, 13:41:37 »
VP:n laddar varmvatten till temperaturen på värmebäraren nått en viss temp (reglerpressostaten öppnar), detta oberoende vilket temperatur varmvattnet egentligen har på Thermia. Det är bara vattnet i manteln eller TWS-slingan som värms till en bestämd temperatur, sen beror varmvattentempen på hur mycket av värmen från manteln/TWS-slingan som överförts till varmvattnet.

På IVT är det VV-givaren som stoppar VV-laddningen, har jag för mig om.

Ja, men nog måste de ha skruvat på pressostaten.

Bifogar en logg från en Optimum, som har sluttemp på 54°. Att pressa pumparna mer är så, är inte bra för varken ekonomin eller livslängden.

(utegivare på solvägg för att förhindra start vid övertemp)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #31 skrivet: 06 augusti 2007, 08:37:23 »
Har pumpen (R407) 7° delta vid laddning, så antar jag att den går optimalt. Sedan om det är en slinga eller dubbelmantel saknar betydelse. Energin kan omöjligt gå upp i rök på vägen mellan kondensor och beredare d.v.s. värmeöverföringen har skett med flöde x deltaT.

Du måste multiplicera med tiden också.

På min VP sjunker VV-temp rätt snabbt efter VV-laddning, troligen på grund av att manteln inte laddar hela beredaren utan att det blir en temperaturgradient från manteln och innåt.

I testen handlar det om 9-10 kW värmepumpar så där blir denna effekt ännu tydligare, ju större värmeöverförande yta, ju mer av varmvattnet hinner bli uppvärmt innan VP:n slår ifrån. Fast detta gäller bara de värmepumpar där VV-laddningen stoppas av temperaturen på VB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #32 skrivet: 06 augusti 2007, 12:24:42 »
Jodå Carl, det är jag helt överens med dig.

Har en tank slingor eller dubbelmantel spelar ingen roll, om de har 7° deltaT. Då har de lämnat energi till tanken som motsvarar flöde x deltaT. Exempel 4,18 x 0,25 x 7 = 7,3 kW

Att Thermian laddar tanken med en laddning efter ett större uttag, och dubbelmantel behöver tre...förändrar inget. T.ex. TWS laddar tanken med en laddning om 30 minuter, och dubbelmantlad laddar 3 x 10 minuter.

Antar att det är det du menar med "multiplicera med tiden", för annars förstår jag inte vad du menar.


Jag blir inte klok på det här
http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/Produktblad%20Diplomat%20TWS%200815%20sv.pdf
nominellt flöde värmebärare TWS 10 kW = 0,22 l/s

4,18 Js x 0,22 l/s x 7° ΔT = 6,4 kW

4,18 x 0,22 x 10,2 = 9,3 kW

Tydligen ska TWS köras med 10,2° deltaT.


Tittar jag på IVT ska 9:an ha 0,31 l/s.
http://www.ivt.se/products.asp?lngID=623&lngLangID=1

4,18 x 0,31 x 6,6 = 8,5 kW


Niben 0,22 l/s.
http://www.nibeonline.com/pdf/639156-1.pdf

4,18 x 0,22 x 9 = 8,3 kW

Ser nu att Niben endast har 45 liter i yttermanteln, vilket borde ge lågt delta vid vv-laddning.
« Senast ändrad: 06 augusti 2007, 15:31:45 av Lexus »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #33 skrivet: 07 augusti 2007, 08:17:54 »
Att Thermian laddar tanken med en laddning efter ett större uttag, och dubbelmantel behöver tre...förändrar inget. T.ex. TWS laddar tanken med en laddning om 30 minuter, och dubbelmantlad laddar 3 x 10 minuter.

Om både TWS och en dubbelmantlad laddar med samma deltaT och stoppar på samma VB-r så är ju vattnet lite varmare i den VVB som har bäst värmeöverföring. Givetvis tar det då lite längre tid att värma VVB:n med högre värmeöverföring. Störttappar man en sån VVB så får du lite mer varmvatten ur den VVB som är lite varmare, eller hur?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #34 skrivet: 07 augusti 2007, 12:29:50 »
Har inte kunskaper att säga emot dig.

Det jag kan säga är att TWS trollar inte fram något gratisvatten, som man lätt kan tro av deras reklam och R&R:s test.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #35 skrivet: 13 augusti 2007, 12:56:54 »
Carl...nu har jag sett en TWS-beredare innanför skalet.

Det är en slinga (typ 22mm) som går från botten till toppen. Ska man lyckas med att ladda tanken med 7° delta, så har jag svårt att följa ditt resonemang.

Då borde det vara lättare att uppnå rätt delta med en dubbelmantel, då yttermanteln inte går till innermantelns topp. Om 1/3 av innermanteln är ovanför yttermanteln och skitning uppstår, betyder det att den delen som ligger ovan yttermanteln inte påverkar deltaT vid laddning. Har svårt att se liknande fördel i TWS.

Förstår heller inte ditt resonemang angående "bättre värmeöverföring" då 7° delta i de bägge alternativen har samma värmeöverföring i förhållande till flöde.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #36 skrivet: 13 augusti 2007, 13:38:55 »

Om både TWS och en dubbelmantlad laddar med samma deltaT och stoppar på samma VB-r så är ju vattnet lite varmare i den VVB som har bäst värmeöverföring. Givetvis tar det då lite längre tid att värma VVB:n med högre värmeöverföring. Störttappar man en sån VVB så får du lite mer varmvatten ur den VVB som är lite varmare, eller hur?

Inte nödvändigtvis tycker jag. En bekant har en Thermiapump med slingberedare. Enligt honom fÃ¥r man ut ca 10 L varmt vatten sedan blir det märkbart svalare. JAg tolkar det som temperaturfallet vid värmeövergÃ¥ngen i slingan. Det borde kunna göra att den ger mindre mängd varmvatten över en viss temperatur trots att den startar med nÃ¥got högre temperatur i tanken. Tänk extremfallet där slingan bara är ett rakt rör genom tanken. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #37 skrivet: 13 augusti 2007, 13:41:12 »
Förstår heller inte ditt resonemang angående "bättre värmeöverföring" då 7° delta i de bägge alternativen har samma värmeöverföring i förhållande till flöde.

Om värmeöverförande yta är större så måste flödet givetvis ökas för att få samma deltaT, om man däremot förutsätter samma flöde så blir deltaT större med större värmeöverförande yta. I båda fallen blir värmeöverföringen bättre om värmeöverförande yta är större.

Men i de flesta fall tror jag att detta spelar mindre roll, VV-inställningarna har betydligt större betydelse. Som exempel så har VV-prioriteten på nya 1135/1235 ställs ner så att VV laddas max 20 minuter under en 60 minutersperiod per default (motsvarande är 45 minuter under en 60 minutersperiod på min VP).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #38 skrivet: 13 augusti 2007, 13:45:23 »
Roland...jag undrar om du inte missuppfattat slingans funktion.
Det är värmebäraren som går i slingan....inte tappvattnet.

Carl....jag är helt överens med dig.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #39 skrivet: 13 augusti 2007, 13:48:30 »

Om både TWS och en dubbelmantlad laddar med samma deltaT och stoppar på samma VB-r så är ju vattnet lite varmare i den VVB som har bäst värmeöverföring. Givetvis tar det då lite längre tid att värma VVB:n med högre värmeöverföring. Störttappar man en sån VVB så får du lite mer varmvatten ur den VVB som är lite varmare, eller hur?

Inte nödvändigtvis tycker jag. En bekant har en Thermiapump med slingberedare. Enligt honom fÃ¥r man ut ca 10 L varmt vatten sedan blir det märkbart svalare. JAg tolkar det som temperaturfallet vid värmeövergÃ¥ngen i slingan. Det borde kunna göra att den ger mindre mängd varmvatten över en viss temperatur trots att den startar med nÃ¥got högre temperatur i tanken. Tänk extremfallet där slingan bara är ett rakt rör genom tanken. 

Nu vet jag inte om det är rätt hopkopplat med VV-rören i detta fallet (misstänker att rören för ingÃ¥ende KV och utgÃ¥ende VV förväxlats).  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #40 skrivet: 13 augusti 2007, 14:29:46 »
Roland...jag undrar om du inte missuppfattat slingans funktion.
Det är värmebäraren som går i slingan....inte tappvattnet.

Carl....jag är helt överens med dig.

Men finns inte andra varianten också på Thermia, alltså med tappvattnet i slingan? Annars tycker jag min bekants beskrivning verkar konstig. Utgående från vad han har sagt kunde jag inte tänka mig någon annan variant när jag skrev mitt inlägg.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JoeMax

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #41 skrivet: 05 september 2007, 15:04:10 »
Thermia TWS, (Tap Water System) innebär att vattnet i beredaren värms upp av en slinga inuti beredaren. I botten av beredaren sitter en startgivare, som känner av när pumpen ska göra varmvatten. Då växlar växelventilen om och skickar ut hett vatten i slingan, och värmer upp vattnet.
Detta är mycket effektivt och halverar uppvärmningstiden kontra en vanlig dubbelmantlad beredare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #42 skrivet: 08 september 2007, 15:31:33 »
Riktigt, nu kommer jag ihåg att A Fjaestad skrev om det när TWS introducerades.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!