Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med IVT Greenline C8.  (läst 12427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #15 skrivet: 16 november 2010, 17:06:19 »
Mät på in- och utgående värmebärarrör ovanför pumpens övre täckplåt under radiatordrift. Mät under bypassröret, det skall var temperaturerna på flödena in och ut ur pumpen. IR-termometern fungerar inte på metaller så sätt tejp på rören eller måla dem. Pumpen går effektivast när differensen är 5-10 grader.

Prova med att sänka farten på interna pumpen (till vänster bakom kompressorn) till läge 1 och kontrollera om bypassröret blir svalare. Vad blir in/uttemperaturerna i läge 1?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #16 skrivet: 16 november 2010, 20:28:57 »
Lite mellan-mätnings information (eftersom det ta så väldigt lång tid att registrera temperna)..
Med original inställningar:

Utlopp temp precis under bypass rör: 37,6 C
Inlopp temp precis under bypass rör: 27,4 C  retur temp pÃ¥ rören frÃ¥n elementerna ( ca 30 cm innan bypass rör): 28,5 C.

När jag ändå håll på att trixa med den interna circ pump inställning, så beslutad jag att släppa ut ev. luft från tanken (luftningsnippel på front övre del av tanken, mellan varmvatten ingång from växelventil och kretskortet) och märkt att trycket i elementkresten sjönk under 1,0, som jag hade inte förväntad mig. Fylld sedan på i värmebärare kretsen på vanligt sätt - men är det som det ska vara?

Ska nu repetera mätningar med intern circ pump på läge 1.

//NiSk

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #17 skrivet: 16 november 2010, 21:04:21 »
Utlopp temp precis under bypass rör: 37,6 C
Inlopp temp precis under bypass rör: 27,4 C  retur temp pÃ¥ rören frÃ¥n elementerna ( ca 30 cm innan bypass rör): 28,5 C.

Resultaten tyder inte på något flöde åt fel håll genom bypassen i och med att inloppstemperaturen är lägre än returtemperaturen. Hade inloppet varit t.ex. 32 grader hade det varit flöde åt fel håll.

Har bypassröret verkligen samma temperatur som utloppet? Med IR-termometern gÃ¥r det ju att fÃ¥ ett otvetydigt svar pÃ¥ den frÃ¥gan. UtifrÃ¥n mätvärdena  verkar det som om min hypotes att orsaken till problemet var flöde Ã¥t fel hÃ¥ll i bypassen inte stämmer.

Citera
När jag ändå håll på att trixa med den interna circ pump inställning, så beslutad jag att släppa ut ev. luft från tanken (luftningsnippel på front övre del av tanken, mellan varmvatten ingång from växelventil och kretskortet) och märkt att trycket i elementkresten sjönk under 1,0, som jag hade inte förväntad mig. Fylld sedan på i värmebärare kretsen på vanligt sätt - men är det som det ska vara?


Det skall inte vara någon luft i mantel så det är helt rätt att lufta och, om så behövs fylla på vatten. Luft i systemet vandrar över till varmvattenberedaren eftersom luftens löslighet minskar när temperaturen ökar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #18 skrivet: 16 november 2010, 23:35:52 »
OK,

Fick väntar ett par cyklar eftersom tillskottsvärmen beslutade att det var dags att ta död på alla legionärer!

Med intern circ pump på läge har jag följande värde:

v-pump utlopp: 38,0 C
v-pump inlopp: 26,6 C

samma mätpunkter som innan.

Bypass rör max 32,4 C

V-pumpen  gÃ¥ bara för 1-2 min nu innan den stänger av. Ibland gÃ¥ den över till varmevatten innan den stänger av, ibland inte, och utlopps temperatur är inte stabil, den ändras lite frÃ¥n gÃ¥ng till annan.

??

//NiSk

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #19 skrivet: 17 november 2010, 07:35:40 »
En liten observation:

När v-pumpen gå igång, så skicka växlingsventil ut varmevatten till värmebärarekretsen (elementerna) - tempen nå upp till ca 34-35 C. Den gör detta för ca 45 sec - 1 min och sedan (oftast) växlas varmevattenet över till värmvattenberedare, där v-pumpen förtsätter att gå i 2-3 min, under tiden faller temp ut till elementerna (pga circulation) till ca 22 C. När v-pumpen då stänger av, så ökar utloppstemp till elementerna igen, denna gång till ca 38 C (tydligen växler ventilen tillbak till värmebärarekretsen igen) under en period av 15 - 30 sec, tills circulationen få ned den till ca 22 C igen. Och den verkar stanna i denna läge tills v-pumpen startar upp igen.

Men ibland växlar den inte till varmevatten alls utan bara stänger av.

Är det i sin ordning?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #20 skrivet: 17 november 2010, 09:18:44 »
Är temperaturen i beredaren där givaren sitter under inställt värde för varmvattentemperaturen växlar pumpen över till varmvattenberedning efter en radiatorkörning. Är temperaturen över börvärdet stannar pumpen utan att göra varmvatten.

Att ventilen växlar över till radiatorläget efter en varmvattenkörning är fullt i sin ordning. Det är bara när utetemperaturen är över den temperatur som sommarurkopplingen är inställd på som växelventilen står kvar i beredarläget efter en varmvattenkörning.

Interna pumpen i läge 1 var ingen bra variant. 12 graders differens är för mycket. Dessutom fungerar pumpen ännu sämre. 

Om man inte använder varmvatten skall pumpen göra varmvatten under ca 5 minuter med högst nÃ¥gra timmars mellanrum. Här verkar det som om pumpen gör varmvatten betydligt oftare.  Carls teori om att växelventilen krÃ¥nglar börjar verka intressant. Temperaturskillnaden in/ut är hög enligt min erfarenhet, det tyder pÃ¥ lÃ¥gt flöde och kan betyda att ventilen inte är öppen helt. Men det borde inte betyda att det blir svalt inne och att pumpen bara gÃ¥r kortare tider.

I första inlägget står det att driftlampan blinkar 3-5 minuter innan pumpen startar. Min pump, som är av yngre årgång, startar inte inom 20 minuter efter det att den har stannat. Undrar om det kan var det som gör att den inte går igång omedelbart.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #21 skrivet: 17 november 2010, 19:18:57 »
I första inlägget står det att driftlampan blinkar 3-5 minuter innan pumpen startar. Min pump, som är av yngre årgång, startar inte inom 20 minuter efter det att den har stannat. Undrar om det kan var det som gör att den inte går igång omedelbart.

Precis, blinkande lampa betyder att värmebehov finns men starten är fördröjd av återstarttimer. När den lampan blinkar är det något fel, det skall inte bli värmebehov så snart efter en körning. Min pump uppförde sig exakt så när det var bakflöde i bypassen.

Är alla termostater (ventiler) på radiatorerna fullt öppna? Blir radiatorerna varma?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #22 skrivet: 17 november 2010, 22:04:11 »
Då är det den korta drifttiden i kombination med återstarttimern som gör att det inte blir varmt inne. Pumpen går så kort tid av totala tiden att tillräckligt många kWh värme inte hinner produceras. Man skulle kunna tänka sig att om man ställer ner kopplingsdifferensen till en grad får man det här fenomenet. Det tar kort tid att få upp temperaturen en grad och den skulle vilja starta igen efter kort tid men återstarttimern förhindrar det. Men varför skulle ett sådant fel uppstå?

Min pump uppförde sig exakt så när det var bakflöde i bypassen.

Här verkar det inte vara det problemet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #23 skrivet: 17 november 2010, 22:27:52 »
Man skulle kunna tänka sig att om man ställer ner kopplingsdifferensen till en grad får man det här fenomenet. Det tar kort tid att få upp temperaturen en grad och den skulle vilja starta igen efter kort tid men återstarttimern förhindrar det. Men varför skulle ett sådant fel uppstå?

Värmepumpen reglerar ju på returtempen och NiSk skrev ju att den bara går cirka 1 minut innan den slår över till varmvatten. vattnet hinner väl knappast runt hela radiatorsystemet på en minut?

När v-pumpen gå igång, så skicka växlingsventil ut varmevatten till värmebärarekretsen (elementerna) - tempen nå upp till ca 34-35 C. Den gör detta för ca 45 sec - 1 min och sedan (oftast) växlas varmevattenet över till värmvattenberedareMen ibland växlar den inte till varmevatten alls utan bara stänger av.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #24 skrivet: 18 november 2010, 09:08:50 »
OK, jag ska mäter upp den exakt tid det tar från när pumpen stänger av efter en körning till den startar igen, med lamp blinking osv.

Ska jag ändra den interna circ pump tillbaka till läge 2? Och det skada inte att kolla rörelse på växlingsventil antar jag.

//NiSk

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #25 skrivet: 18 november 2010, 09:18:50 »

Värmepumpen reglerar ju på returtempen och NiSk skrev ju att den bara går cirka 1 minut innan den slår över till varmvatten. vattnet hinner väl knappast runt hela radiatorsystemet på en minut?


Riktigt, det är inte möjligt. Jag tänkte på de 3-4 minuter som pumpen gick till att börja med med interna pumpen på högre fart.

OK, jag ska mäter upp den exakt tid det tar från när pumpen stänger av efter en körning till den startar igen, med lamp blinking osv.

Ska jag ändra den interna circ pump tillbaka till läge 2? Och det skada inte att kolla rörelse på växlingsventil antar jag.

//NiSk

Eller till och med öka ett steg ytterligare för att se vad som händer. Kolla växlingsventilen också, det verkar som om det inte går att utesluta någonting.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #26 skrivet: 18 november 2010, 09:22:40 »
Kolla att inställningen för hysteres inte står för lågt. Testa att ställa upp den på max. Det är ju ett litet vred som man ställer med skruvmejsel bakom frontplåten.
Sedan kan du ju kolla returemperaturen från radiatorerna, den skall ju stiga 8 grader från det att kompressorn startar till den stannar.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #27 skrivet: 18 november 2010, 09:41:51 »
Har ställd Hysteris på max (medurs). Då gå pumpen på värmebärarekrets i 2 min, följd av 3 min på varmvatten. Sedan stanna v-pumpen och bara "till" lampan lyser. Efter ca 4 min till, så börjar "drift" lampan blinker.

Har också just ställd upp den interna circ pump till läge 2. Skall kolla om det bli någon skillnad.

//NiSk

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #28 skrivet: 18 november 2010, 09:51:34 »
Drift lampan blinker i 15 min innan v-pumpen kommer igång.

//NiSk

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med IVT Greenline C8.
« Svar #29 skrivet: 18 november 2010, 09:55:44 »
Och den gå sedan enligt tidigare, men värmen i elementerna är kännbart högre.

//NiSk

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!