Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tvÃ¥ pumpar  (läst 1236 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niklasosvensson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
två pumpar
« skrivet: 04 november 2014, 20:07:11 »
Hej, sÃ¥ här ligger det till. Jag har en stor anläggning med diverse uppvärmningsalternativ  men bland annat en Zubadan 140 med fast kondensering till en systemtank, nu är det sÃ¥ att jag vill kunna klara mig pÃ¥ det alternativet vid semester och dylikt. Men den räcker inte till. Vill sätta till en likadan men funderar pÃ¥ om det funkar? Parallellt kopplad ? En eller tvÃ¥ cirkpump ? En eller tvÃ¥ Packa? Extremt tacksam för svar
Mvh Niklas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: två pumpar
« Svar #1 skrivet: 04 november 2014, 20:31:54 »
Om du kör med fast kondensering mot en systemtank skulle jag definitivt koppla dom parallellt.
Den ena får ha lite lägre starttemp än den andra så kommer du köra med bara en så länge den orkar och den andra får då hjälpa till vid behov.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad niklasosvensson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: två pumpar
« Svar #2 skrivet: 04 november 2014, 20:38:44 »
ok, som jag tänkt då. Men då behöver jag en pac31 till va? Eller finns det möjlighet att köra bägge igenom samma?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: två pumpar
« Svar #3 skrivet: 04 november 2014, 21:33:19 »
ok, som jag tänkt då. Men då behöver jag en pac31 till va? Eller finns det möjlighet att köra bägge igenom samma?

Jag tog en snabb titt i manualen och det verkar inte finnas stöd för fler än en utedel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad niklasosvensson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: två pumpar
« Svar #4 skrivet: 04 november 2014, 21:38:18 »
Tusen tack sÃ¥länge ☺

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 243
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!