Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Etik vid byte av Rego637 till 634  (läst 2956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Etik vid byte av Rego637 till 634
« skrivet: 09 augusti 2014, 15:38:56 »
Hej!
Vi har en IVT ytjordvärmepump HT E7 Plus installerad 2004.
Efter senaste åskan kom felmeddelandet: Fasföljdsfel
Elektriker konstaterade att inkommande spänning är korrekt och samma firma som en gång levererat anläggningen kontaktades.
Reparatören konstaterar, att fel finns i Rego 637.
Återkommer senare samma dag med ersättningsmodul Rego 634 och pumpen fungerar bra efter några ändringar i inställningarna.
Eftersom Rego 634 har grön handskriven klisterlapp och tuschöverstrukna siffror förmodar jag att modulen är en reparerad modul, men reparatören vill inte ha den gamla 637 retur. Rego 634 är väl rimligen producerad innan 637(?)
Räkning kommer sen 7500;- allt inklusive.
Vet någon priset för en ny Rego 637 (ny eller fabriksrenoverad)?
Och nu undrar jag alltså, om vi har fått en mer än 10 år gammal modul och betalat för en ny?
mvh Bjarne


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Etik vid byte av Rego637 till 634
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2014, 15:44:38 »
Eftersom felet är orsakat av åska så går det att ersätta med brandförsäkringen, du skall bara behöva betala självrisken.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad bx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Etik vid byte av Rego637 till 634
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2014, 08:07:32 »
Tackar för snabbt svar,- nu var det ju inte försäkringsdelen, jag undrade om,- den är reglerad. Där finns självrisk och åldersavdrag (som normalt är 80% för en 10 år gammal anläggning).
Jag känner mej alltså LITE lurad och vill gärna veta, om installatören har utförd arbete och debitering korrekt.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Etik vid byte av Rego637 till 634
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2014, 09:30:35 »
OK, jag visste inte att åldersavdrag gäller vid reparation.

Det är ju fri prissättning och därför är det ju bra att kolla vad det kommer att kosta innan man låter reparatören sätta igång. Det låter dyrt, men om det är korrekt prissatt får någon annan avgöra.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Etik vid byte av Rego637 till 634
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2014, 12:54:34 »
Det kostade mig 13 000 kr att byta cirkpump i SPA-badet tidigare i somras, runt 5500 för pumpen, resten för jobbet (minns inte om det var specat på kvittot, men det fick jag veta muntligt).
Hantverkstjänster går på över 1000 kr/timme idag, det får man nog snart räkna med, om de inte specificerar kvittot så har de nog saftat till rejält.
Så känns det i alla fall.
Ett utbyteskort borde väl inte kosta just mer än 1500 kr kan man tycka, men jag har ingen aning om vad de där korten kostar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Etik vid byte av Rego637 till 634
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2014, 20:06:55 »
http://www.increa.se/?product=rego-637e-box

Om detta är samma box kanske jag har fog att tycka jag kan känna mej lite lurad.
1495;- +moms o frakt till konsument för en ny modul.
Fri prissättning?? Fick betala 4000;- +moms för en icke-ny Rego 634.
Jag är inte värmepumpstekniker som kan felsöka själv o är ju utlämnat till installatören.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Etik vid byte av Rego637 till 634
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2014, 07:58:10 »
Mmm, du kanske skulle ha frÃ¥gat här innan du gav honom grönt ljus att gÃ¥ vidare med reparationen.  dontknow

Men som sagt, räkna med att en servicetekniker kostar runt 1000 kr timmen, det försöker dom få ut via arbete eller arbete + material på något sätt, det är i alla fall min erfarenhet när det gäller småjobb som detta.
Hur många timmar tror du han jobbat med detta totalt, om du räknar in telefonkontakter, restid, beställning av reservdelar, restid igen, arbetstid för själva bytet och felsökningen...
Det går fort timmar, och man måste ha i åtanke att de flesta lite större företag har stora overheadkostnader som också skall betalas av de uppdrag som utförs.
« Senast ändrad: 12 augusti 2014, 08:00:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!