Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Öppna ventil pÃ¥ expansionskärl  (läst 2004 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tony@tinca.se

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Öppna ventil på expansionskärl
« skrivet: 28 december 2014, 17:26:16 »
Behöver fylla på köldbärarvätska/vatten i expansionskärlet, men osäker på om jag kan göra det själv?
Hur öppnar jag denna ventil? Se bild.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Öppna ventil på expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 28 december 2014, 21:42:45 »
Det där ser inte ut som en säkerhetsventil, det skall sitta en sÃ¥n pÃ¥ toppen av plastburken.  nono
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Öppna ventil på expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 28 december 2014, 21:53:17 »
Säk ventilen kan ju lika gärna sitta under burken. Ska du fylla på burken och den sitter på högsta punkten får du försöka skruva bort kopplingen och fylla där. Ibland är kärlet trycksatt men ibland är det trycklöst men det kommer märkas när du börjar lossa den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Öppna ventil på expansionskärl
« Svar #3 skrivet: 29 december 2014, 09:26:25 »
Ser ut som en vinklad kulventil "ballofix" frÃ¥n Frese. i sÃ¥fall sÃ¥ finns det en insix anslutning där du kan öppna ventilen. Om systemet är trycksatt sÃ¥ vore det smart om du anslöt en trycktÃ¥lig pÃ¥fyllnads utr innan du öppnar.  Det borde ha suttit en övertrycksventil där ...
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad tony@tinca.se

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Öppna ventil på expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 30 december 2014, 13:24:16 »
Tack för svaren. Nu är det fixat, och det var lättare än jag trodde först. Precis som du sa 'Hastings', så var det bara att öppna ventilen. Visserligen med skruvmejsel istället för insexnyckel, men ändå.
Jag hade en notering i nÃ¥gra gamla papper som tydde pÃ¥ att systemet inte är trycksatt, och dÃ¥ expansionskärlet var nästan tomt sÃ¥ tänkte jag att det inte kunde skada att göra ett försök att öppna ventilen lite försiktigt. Ã… det gick fint, ett litet pys bara :-). Sen var det bara att hitta en tillräckligt tunn slang och nÃ¥'t att ha som tratt, Ã¥ sen gick det som en dans. SÃ¥ nu slipper frugan oroa sig för det här och Julefriden är räddad  ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!