Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskyddet pÃ¥ Greenline C7 Rego 637. 4.0 eller 5.1 A?  (läst 1801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrwater

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har en pump Greenline C7 Rego 637 från 2005.
När pumpen ska göra varmvatten efter man t.ex duschat så löser alltid motorskyddet ut. Men det löser ut först när den är i stort sett klar.

Har mätt upp och den drar mellan 3.9 A upp till 4.52 A när den gör varmvatten. När den nästan är klar (har den tempen vattnet ska ha) så ligger den alltid och drar omkring 4.40-4.52 A vilket antagligen är anledningen till att motorskyddet löser ut. Motorskyddet står inställt på 4.0 A så det visar väl mer att skyddet fungerar som tänkt.

Dock ligger det med ett testpapper från när pumpen testkörde på fabrik och där står att inställningarna ska vara 5.1 A på motorskyddet. Så min fråga till er med samma pump - Vad står erat motorskydd inställt på?

Har haft tekniker hemma från IVT som tittat på pumpen men de kunde inte svara på frågan vad motorskyddet ska stå på vilket jag tyckte var anmärkningsvärt dåligt!

Tack på förhand

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Motorskyddet på Greenline C7 Rego 637. 4.0 eller 5.1 A?
« Svar #1 skrivet: 04 november 2012, 19:26:45 »
Finns det ingen skylt på kompressorn med maxström?
Om det vore min VP skulle jag öka inställningen lite på motorskyddet.
Dåligt av servicekillen, be honom ta reda på fakta och återkomma.
En möjlighet är ju att sänka temperaturen på varmvattnet tills du fått svar på hur det skall vara.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskyddet på Greenline C7 Rego 637. 4.0 eller 5.1 A?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2012, 19:46:54 »
Mitt motorskydd skall stå på 5,5A enligt ivt, gjorde en extrakoll då jag köpte en beggad pump.. IVT Greenline Ht Plus E7 2009. Hade för övrigt skruvat upp om jag varit i din situation ty dy har ju inga anmärkningsvärt höga strömmar. Eller sänk varmvattentemperaturen några grader (bättre driftsekonomi och snällare mot kompressorn) om du inte har ont om varmvatten.
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!