Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme problem  (läst 3017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roger J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Bergvärme problem
« skrivet: 25 mars 2009, 22:30:48 »
Hej! jag har en Nibe fighter 1215 som har börjat stänga av och på väldigt ofta, tex jag stod och kollade när den värmde varmvattnet till 53 grader och sen efter ca 10 minuter var det 39 grader och den började åter ladda varmvatten trots att ingen använde något vatten. Dessutom har jag fått problem med att elementen i källaren ej blir varma och det verkar som att cirkulationen inte fungerar som den ska. Stänger jag av elementen på övervåningen så blir dem varma i källaren. Pumpen är installerad -03 och har fungerat tills nu

Vad ska jag göra?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme problem
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2009, 22:34:57 »
Det låter som det klassiska problemet med kärvande växelventil.

Det du kan testa själv är att lossa på styrningen till växelventilen och fösöka motionera själva ventilen. Men i längden är det dags att byta ut ventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roger J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme problem
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2009, 21:00:00 »
Hej! jag har tagit lös ställmotorn på växelventilen och provat trycka ner pinnen men det går bara en bit, kanske måste man ta i mer? Det ser ju ut som termostaterna på elementen ungefär!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roger J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme problem
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2009, 13:57:39 »
Tusen tack Thumbsup Det var ventilen som hade fastnat i nedre läge så nu funkar värmen klockrent, ett tag i alla fal Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!