Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 frÃ¥n -99?  (läst 12090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« skrivet: 10 mars 2012, 12:37:19 »
Har just blivit hänvisad hit ifrån ett annat forum med nedanstående fråga. Det här ser ut att vara rätt forum och jag hoppas att någon kan reda ut en vilsen människa :)

Som nybliven husägare måste jag pinsamt nog ställa en fråga om min bergvärmepump och dess funktion. Pinsamt just för att svaret förmodligen är självklart för alla utom mig

Vi har bott i vårt nya hus i tre månader. Här finns en Thermia Villa Bas 60. Den är från 1999 och saknar display, så man kan inte se värmekurvor och annat. Den står idag inställd på Auto.

Värmen är bra i huset, skulle tro att den ligger omkring 20-21 i snitt. Jag ser däremot på elräkningen att vi under de tre månader vi bott i huset, använt ungefär lika mycket el som föregående ägare använde under samma månader förra året. Det känns lite underligt med tanke på att förra årets månader var minst sagt svinkalla, medan årets har varit betydligt varmare. Alltså borde årets förbrukning ha varit något lägre. Elpatronen bör föregående år ha varit igång flertalet dagar, medan i år i stort sett ingen dag alls.

Detta gör mig förstås fundersam på hur man kan ställa in en sådan här bergvärmepump. Hur fungerar den? Som jag förstår det, finns det en utegivare som känner av utetemperaturen och genom detta, reglerar värmen inne. Det innebär alltså att även om jag sänker värmen på radiatortermostaterna, så ger väl fortfarande bergvärmepumpen lika mycket energi ut i systemet, även om det egentligen inte behövs? Alltså, jag kan inte med radiatortermostaterna reglera elförbrukningen, det är väl så min fråga ska ställas.

Om mitt antagande är korrekt, hur kan jag ta reda på vilka inställningar som är gjorda i pumpen vid installation, dvs vilken önskad rumstemp som är inställd osv?
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2012, 13:34:55 »
Jag kan inget om den pumpen men jag hittade en länk till en manual.
Tyvärr lyckades jag inte klistra in den, så...

http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/villa-skotselanvisningar.pdf

Hoppas den är till ngn nytta.  *vinkar*
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2012, 16:40:46 »
Tack sÃ¥ mycket! Problemet är bara att jag har modellen utan display...  :'(
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2012, 16:56:24 »
Vad finns det för inställningar på den? Bilder kanske?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2012, 16:59:41 »
Självfallet, här kommer en bild på mitt unikum av teknologi :)
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2012, 17:00:08 »
Blev lite otydligt det där kanske...
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2012, 17:02:24 »
Nytt försök.
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2012, 17:12:37 »
Ja, det var nog samma avancerade styrsystem som möjliggjorde mÃ¥nlandningarna  :D


 
Detta gör mig förstås fundersam på hur man kan ställa in en sådan här bergvärmepump. Hur fungerar den? Som jag förstår det, finns det en utegivare som känner av utetemperaturen och genom detta, reglerar värmen inne. Det innebär alltså att även om jag sänker värmen på radiatortermostaterna, så ger väl fortfarande bergvärmepumpen lika mycket energi ut i systemet, även om det egentligen inte behövs? Alltså, jag kan inte med radiatortermostaterna reglera elförbrukningen, det är väl så min fråga ska ställas.

Stryper du med termostaterna så går ju varmvattnet direkt tillbaks till VP'n och den stannar på en gång, så visst sparar du energi på så sätt. Problemet med den regleringen är dock dels att VP'n jobbar med onödigt hög temperatur, vilket sänker verkningsgraden och att det kan bli väldigt många starter och korta gångtider vilket kan slita lite mer på kompressorn.
Om du bara behöver vrida ner termostaterna tillfälligtvis i vissa rum så tyder det på att anläggningen ändå är ganska bra injusterad. Om du alltid måste strypa med termostaterna i större delen av huset så kan du spara energi på att sänka tempen ut från VP'n lite. Jag kan dock inte svara på hur man gör det på bästa sätt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2012, 17:18:44 »
Stort tack för all information! Det kanske är läge att slå en signal till Thermia på måndag.
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Utloggad Gammelpump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #9 skrivet: 22 september 2012, 17:34:44 »
Även om trÃ¥den är gammal passar den min frÃ¥ga perfekt sÃ¥ jag provar här  :)
Jag har också en Thermia Villa Bas 90 från 99.
Jag är osäker på driftslogiken i den och om det är något fel på den eller inte men tycker den beter sig skumt.
Det började i somras när vredet stod på enbart varmvattenproduktion. Vattnet var varmt som det skulle men jag upptäckte att den startade kompresson för att köra i ca 15s innan den stannade utan larm.
Jag provade med att helt enkelt "nolla" den genom att bryta strömmen en stund och starta om den. Efter omstart gjorde den lika dant men denna gången med ett HP larm. Fick tips om att knacka på pressostaterna och starta om.
Sen startade den och körde sin 15-20s cykel innan den stannade utan larm.
Då provade jag vrida ner potentiometern för Varmvattnet till lite under 40°C. Då gick den lite längre när den gick och inte så ofta.
En VVS tekniker var hemma och tittade på den och trodde att VB pumpen var utsliten. Han bytte till en ny och jag kunde vrida upp VVtempen till runt 45°C innan den körde sina korta pulser igen.
Just nu när jag kör värme även till huset så verkar den oftast göra så här:
Dioden för att värma huset tänds. Efter en stund startar kompressorn och går ca2min sen går växelventilen över till VV-produktion sen fortsätter den ca 2min innan kompressorn slår av och växelventilen till att cirkulera i huset igen.

Så nu är jag inte säker på om det är ett fel på pumpen eller om det bara är jag som tycker den beter sig underligt.
Min önskan är att någon förklarar driftslogiken. Alltså vilka givare är inblandade i hur den körs och vilken logik kör den med.
Givare jag kan se är en tempgivare mitt i VV-tanken, 2 st pressostater jämte varandra på den varma sidan av kompressorn (drift och larm?), en tempgivare strax efter VB pumpen innan växelventilen och en utegivare.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #10 skrivet: 22 september 2012, 18:05:24 »
Den fungerar som en Villa med display fast du inget kan se.
Den räknar integral för start/stopp. Varmvatten start på given temperatur, stoppar på DP.
Inställningar kan göras med ett tillbehör som dockas in på styrkortet och som då får en "display".
Vid varmvatten start tills DP löser borde det gå ca 20-40 minuter beroende på omständigheter. OM allt är som det ska vill säga.
Ratten "Värme" justerar det som idag kallas Rum Bör på Thermias maskiner. En parallellförskjutning på kurvan.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Gammelpump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #11 skrivet: 22 september 2012, 20:57:03 »
Så den bryr sig alltså inte alls om vilken temp jag ställer VV potensiometern på utan maxar alltid tills den stoppar på DP?
Det enda jag ställer in är alltså hur långt den sjunker i temp innan den startar igen..

Är det kanske så att den alltid slår över och toppar upp varmvattnet efter den är klar med huset? Den verkar i alla fall göra det.

Har förresten varit nere och skruvat lite och spunnit vidare lite på att det kanske cirkulerar dåligt. Mycket riktigt visade det sig att silen/filtret på returen på huset var tämligen igensatt. Efter rengöring körde den minst 10 min (Tog inte tid.) innan den växlade till VV och stannade.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #12 skrivet: 22 september 2012, 22:45:43 »
Kollade inte VVS-teknikern filtret innan han dömde ut cirkpumpen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gammelpump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #13 skrivet: 23 september 2012, 06:03:13 »
Nej, helt enkelt av den anledningen att den gick i VV-drift då och filtret sitter på returen till pumpen. Så det var inte inblandat i det första felet. ;)

Göran lundström

  • Gäst
Göran lundström
SV: Hur fungerar min Thermia Villa Bas 60 från -99?
« Svar #14 skrivet: 18 november 2012, 17:53:12 »
Den display som kan användas lÃ¥nade jag till min Villa60 frÃ¥n säljaren/värmepumpskillen den bestod bara av en kontakt med kabel och sifferfönster som trycktes fast pÃ¥ sidan av kretskortet och visade dÃ¥ en sifferserie :-)  lagom lätt att tolka .....men det funkade.
Det måste väl finnas andra gamla installatörer som har denna ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!