Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten => Värmepumpar - Luft/vatten => Värmepumpar och installationsfrågor. => CTC => Ämnet startat av: EinarF skrivet 06 oktober 2015, 16:59:04
-
Hej!
Jag vill be om hjälp med vårt värmesystem. Systemet består av CTC ECO AIR + CTC ECO EL, installerade 2005. Vi har elementen fördelade på 2 slingor. Problemet är att alla element är kalla. Önskad temperatur har jag ställt på 35 grader för att testa och rumsgivaren visar stadigt på 20,5 grader. Jag har luftat alla elementen samt provat att lufta systemet med säkerhetsventilen för varmvattenslingan på ECO EL. Därefter har nytt vatten fyllts på så att trycket är ca 1kPa. Jag får inga larm från systemet. Trots att jag testat under ett dygn så får jag ingen ökning av värmen med denna inställning. Jag har kontrollerat inställningarna på ECO EL och de är enligt grundinställningarna i manualen. Jag har för att felsöka testat att ställa in shuntventilen på manuellt läge med max värme ut samt ställa kompressorn till ej tillåten, för att testa om pannan kan värma vatten. Då får jag en stegring av temperaturen på röret ut från shuntventilen. Jag har rådfrågat en kyltekniker som tror att det sitter en trevägsventil som ska reglera inkommande värme från ECO AIR - Han tror att den ventilen eventuellt kan ha hängt sig. Nu undrar jag om det finns något sätt att kontrollera detta och om det kan vara något annat fel.
Tacksam för hjälp.
-
Hej!
Det finns ingen 3-vägsventil på ditt system.
Om bara röret blir varmt men inte elementen då du ställer upp shunten så har du ingen cirkulation på radiatorvattnet.
Cirkpumpen har en intern automatsäkring på 10A, kolla denna först, den återställs på panelen till vänster om displayen.
Det sitter en täckhuv över, lossa denna och tryck in knappen.
Är denna OK så kan pumphjulet ha fastnat, det brukar sitta en centrumskruv på cirkpumpen (den ovanpå EcoEl).
Lossar du denna kommer det vatten, men där under kan kan se om pumphjulet snurrar.
Man kan hjälpa igång pumpen med en mejsel.
-
Hej och tack för svaret! Röret ut från shuntventilen blir varmt men värmen verkar inte sprida sig med någon större hastighet till element-slingorna.
Jag har två st cirkulationspumpar. 1 sitter på ECO ELs undersida och cirkulerar vattnet från ECO AIR. Jag har öppnat locket på den, men den snurrar inte. Jag har provat att snurra pumpen för hand och den går lätt. Den pumpen och dess rörledningar är kalla. Jag har enablat kompressorn igen i menyn, med tanken att det gör att ECO AIR tas i bruk, samt ändrat shuntventilen till automatiskt läge. Säkringen till pumpen hade inte löst.
Den andra cirkulationspumpen sitter på återledningen från element-slingorna och jag har kontrollerat att den snurrar. Den pumpen och vattenledningen till och från den är varma, men bara i pumpens närhet.
Kan problemet vara att pumpen för ECO AIR har gått sönder, samt att något annat hindrar cirkulationen ut till elementen? Jag har inga injusteringsventiler till de enskilda slingorna.
-
Hej!
EcoAir går bara vid behov, är det varmt i pannan så står kompressorn och cirkpumpen på undersidan still.
Men nått verkar hindra cirkulationen till radiatorerna, knepigt att de inte blir varma om cirkpumpen funkar och shunten står manuellt vidöppen?
Kolla smutsfiltret, det bör sitta på returen från radiatorerna.
Lossa även eventuella termostater på radiatorerna och kolla att piggen under fjädrar ut som den ska?
Bifogar en bild på hur smutsfiltret kan se ut.
-
Normalt går laddpumpen (alltså den cirkulationspump som är kopplad till Eco Air) bara då kompressorn är igång eller om utetemperaturen är under 0 grader. Man kan se någonstans i menyerna på Eco El om den för tillfället ska vara igång eller inte.
Går kompressorn och fläkten i Eco Air, och vad får du för mätvärden på vattentemperatur till och från värmepumpen samt på hetgastemperaturen?
-
Har du läst av driftvärdena på EcoEl? Där finns ju uppgifter om vad temperaturen är i tanken, på framledningen till radiatorerna, inkommande till och utgående från EcoAir, utetemp, om pumparna är påslagna, osv.
Börja med att läsa av alla uppgifter du hittar där och skriva av dom här inne så vi får se.
Bara uppgiften att radiatorerna är kalla räcker inte som felsökning.
Om du inte har kvar manualerna, ladda hem dom från CTC:s web och läs på så du vet var du hittar alla uppgifterna och hur systemet är uppbyggt.
-
Hej igen
Tack för ert engagemang och alla svar. Jag har nu fått värme på elementen igen! :) Felet var att något hindrade flödet genom cirkulationspumpen för radiatorerna. Jag har letat men jag verkar inte ha något smutsfilter monterat på returen. Jag bifogar en bild på cirkulationspumpen för radiatorerna. På vardera sidan av den sitter en mässingsmutter med något som jag tror är en ställskruv för flödet. Jag justerade så jag fick ett märkbart flöde genom pumpen. Dels hör jag flödet och dels kyls pumpen mycket bättre. Innan var den väldigt varm. Jag antar att något kan ha hindrat flödet innan. Jag vill passa på att fråga om era erfarenheter när det gäller att ställa flödet genom att reglera pumpens hastighet, finns 3 lägen, samt genom att justera skruvarna.
Jag har ett filter som ser ut som det Carl bifogade. Det sitter på utgående vattenledning till ECO AIR. Jag ska ta och rensa det vid tillfälle.
Mina inställningar:
ECOAIR
Inställning Normal
Rumsgivardrift Med
Kompressor Tillåten
Max effekt elpanna 6kW
Temperatur elpanna 50C
Elp nedre Tillåten
Temp nedre Elp 45C
Shunt fördröjd 180 min
Huvudsäkring 20A
Framl temp (vid -15 ute) 60C
Värme från vid utetemp 20C
Max tillåten framl temp 80C
Min tillåten framl temp från
Nattsänkning Nej
Diagnos
Kompr () Fläkt () EL: 1,5 + 0kW
H.gas __ C Ute 13C
Framl 30C Börvärde 36C
Elpanna 53C Börvärde 50C
Elp nedre 42C Börvärde 45
Värmepump 42C Börvärde 41C
Shuntmotor Stäng () Öppna ()
Kompr avstängd (Utetemp 13C)
Nattsänkning ()
Strömuttag 5A Huvudsäkring 20A
Shuntläge 50%
Prog 579961401 Dat 05-07-11
Logg
Total drifttid 87707h
Drift kompressor 27630h
kompressor senast 24h 0h 9min
Kompr starter senast 24h 1st
Elvärme drift 29782kWh
Antal larm 0st
Larm senast Kompr fasföljdsfel (detta är ett gammalt larm)
-
Ventilerna på båda sidor om cirkulationspumpen är inte till för att justera flödet med, utan syftet med dem är att kunna stänga av så man kan byta pump utan att tömma hela värmesystemet. Normalt ska de alltid stå fullt öppna (oftast så att skruvskåran står längs med rören).
Oftast låter man cirkulationspumpar gå på högsta hastighet till att börja med, och när värmesystemet väl fungerar kan man se om det går att sänka hastigheten ett eller två steg utan att några problem uppstår (t ex att vissa element inte blir varma).
Laddpumpen ställer man in så man får lagom temperaturskillnad :dt: över värmeväxlaren i EcoAir, dvs att skillnaden mellan mätvärdena VP in och VP ut blir lagom stor då värmepumpen går för fullt. Se bruksanvisningen för lämpliga mätvärden, det brukar röra sig om 5-7 °C. Det är lämpligt att göra avläsningen då det är några grader varmt ute, huset förbrukar så mycket värme att kompressorn går oavbrutet, och helst läser man av 10-20 minuter efter senaste avfrostning.
-
På bilden ser det ut som att den högra avst. vent. vid cirk.pumpen är stängd. Mejselspåret skall peka i flödesriktningen.
-
Nu är ventilerna rättställda och cirkulationspumpen går på högsta varvtal. Jag låter varvtalet vara så i några dagar för att eventuellt justera ner det sen.
Laddpumpens varvtal ska jag kontrollera lite längre fram på året när det är kallare.
-
Det kan finnas en fara med att köra radiatorpumpen på högsta varvtal och det är att du får omrörning i tanken så att det inte längre är varmt vatten överst och kallare i botten av tanken. Om det händer så får du problem med EcoAir när temperaturen ute sjunker för då blir det ingen tydlig temperaturskillnad på inkommande och utgående vatten på VPn, och då stannar den i förtid pga för varm VPin.
Du kan kolla hastigheten på laddpumpen även såhär års. Det är egentligen bättre att göra det nu, så du ser att du har rätt diff på VPin/ut. Det ska vara ca 7-7,5 när det är 10-12 grader varmt ute men sjunker sen när det blir kallare. Det står i manualen vad du ska ha för värde vid vilken temperatur.