Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2013, 12:24:46 »

ok då vet vi att dom stämmer i alla fall!

När du har 4 på inkommande så hämtar du upp väldigt mycket effekt.
Ju mer effekt desto högre delta, allt annat lika.

Med 200m borra borde du med en 10kW värmepump klara av 3 graders skillnad på kalla sidan, i alla all när brinet ligger på strax över nollan.

Det betyder att din brinepump inte går på maxfart, att du har smuts i smutsfiltret eller att du har väldit många böjar på rören från VP till berget.
Skrivet av: Andreas.S
« skrivet: 27 januari 2013, 11:33:47 »

Så var det gjort. Brine in/ut var 4 grader på båda. :)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2013, 09:08:43 »

Ska man generalisera bör ju inte termostaterna vara en aktiv del av regleringen.
Skrivet av: Andreas.S
« skrivet: 27 januari 2013, 09:02:27 »

Jag har 200m borrhål som är jätte blött, blev tvungen att leda bort vattnet ner ti ån, samtidigt gjorde jag om regnvatten rören. Men hur som helst ska jag kolla pumpen manuellt, och så har jag läst här på tråden om er termostats diskussion. Tycker du man ska ha termostaterna fullt öppna på golvvärmen också? Jag har ingen ukv-tank skulle kanske behövas en sån då för att få jämn temp i golvet.?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2013, 08:04:05 »

jag tycker det låter lite väl högt. Men det beror ju på hur djupt borrhål eller hur lång jordkollektor du har.

Om du håller inne vänster pil i 5 sekunder så kan du i installationsmenyn köra exempelvis brinepumpen manuellt utan att kompressorn går och då läsa av temperaturen på inkommande och utgående brine. Temperaturen bör visa samma på båda annars behöver du kallibrera givarna, som också går att göra i installationsmenyn om jag mins rätt.

Om givarna visar rätt och du har upp till 8 graders skillnad kan det vara läge att kontrollera att brine-pumpen verkligen går på högsta fart samt rensa smutsfiltret på kalla sidan.
Skrivet av: Andreas.S
« skrivet: 26 januari 2013, 20:18:20 »

Jag har brine in på ca 4-5 grader och brine ut på 2-4 grader, är det ok tycker ni?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 januari 2013, 22:36:58 »

det är nog olika. Mina, som är nya, ser jag när jag monterar bort termostaten. det finns nog ett 40-tal varianter är jag rädd.
Skrivet av: KoktGrus
« skrivet: 19 januari 2013, 21:56:47 »

Vart brukar reglerventilerna sitta? I närheten av termostaten? Är det mer förekommande på moderna radiatorer än äldre?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 januari 2013, 21:30:25 »

du kan ha termostater. Jag har det. Men då har jag en bufferttank.

Termostater kan man ha oavsett förvisso. Men då bara som reglerare av övertemperatur. En värmepump vill ha kosntanta förhållanden och då är det inte bra om alla termostater stryper och så vidare.

Även jag, som använder termostater, öppnar dessa max när jag väl ska ställa in systemet. Så inte termostaterna stör. Tanken är att få ett så bra system som bara går utan termostater. Sedan kan man aktivera vissa enligt behov.

Jag pratar schablon när jag säge att man ofta har lite mer strypt i källaren. Men det beror så klart på hur radiatorerna är dimensionerade samt hur källaren används.

De flesta radiatorer går att strypa (justera in) med hjälp av en reglerventil av något slag. Utöver möjligheten att nyttja termostat.
Denna fasta strypning är den vi använder oss av för att justera flödet över radiatorerna.
Skrivet av: KoktGrus
« skrivet: 19 januari 2013, 21:10:30 »

Okej, intressant.

Man använder alltså inte termostater i moderna anläggningar, utan fasta strypningar?
Byter man inte termostater till sådana vid installation av värmepump, eller gör man först det när det blir ett problem?

Varför har man strypningar i källaren? Är det om det handlar om en "oinredd" källare där man inte vistas varaktigt?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 januari 2013, 20:57:07 »

fasta strypningar är ok.

termostater är också ok på vissa ställen men borde väl inte behövas om du ska hålla huset på underhållsvärme. Termostaternas roll är att hantera övertemperatur. I vissa extremt unika tillfällen behövs dom när den maximala strypningen inte räcker. Det går då förvisso att använda handvred i stället. Om syftet bara är att varaktigt hålla nere flödet. För termostaten är som sagt till för tillfälliga förändringar på grund av övertemp eller tillfälligt önskemål.

den våning som är tongivande. Om vi tänker oss två våningar plus källare så blir det mittenplanet. Där bör deltat i den mån det går - vara samma som över värmepumpen. I realiteten är vissa radiatorer något över- eller underdimensionerade så man kanske måste öppna lite eller stänga lite på strypningen. Jag brukar undvika att öppna så mycket att skillnaden mellan framledning och retur understiger 5 grader.

på övervåningen kan man, beroende på hur dimensioneringen av radiatorerna ser ut, behöva strypa mer. och samma i källaren, men där är det ofta få radiatorer så det brukar gå fint.

I ett hus med för varje rum och våning, perfekt dimensionerade radiatorer, så är instrypningen sådan att deltat (skillnaden mellan fram och retur) exakt samma och då förslagsvis 7 grader vilket är precis vad det i så fall blir över värmepumpen.
Skrivet av: KoktGrus
« skrivet: 19 januari 2013, 20:49:52 »

Ok, ingen strypning på övervåning heller?

Vad gäller statlink blev glädjen kort. Interface finns för "Eko", men uppenbarligen inte för "Eko classic". Trist!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 januari 2013, 20:37:47 »

inga termostater på raddarna.

Justera kurvan nedåt tills inomhus temperature är den samma som rum-bör. Då har du hyfsatt rätt kurva och kan öka och sänka temperaturen med rum-bör i linje med vad som står på displayen.

Skrivet av: KoktGrus
« skrivet: 19 januari 2013, 19:45:53 »

Jahopp, då har jag fått syn på "statlink" som tydligen ska fungera till vår gamla pump. Prylgalen som man är är det bara att beställa ett interface :) Kör switchking hemma hos mig för belysning, motorvärmare och lite temperaturloggning. Ska försöka integrera farsgubbens värmepump i detta.. spännande :)

Kollade drifttiden och pumpen har gått 21 timmar sista dygnet... Nu sedan jag sänkte kurvan till 40 och satte börtemp 12 stannar dock pumpen emellanåt... in och ut-temperaturen blir dock väldigt nära varandra och i källaren hamnar temperaturen på drygt 10 grader... Har det med keddyn på våningen över att göra eller har jag valt en för låg kurva?
Skrivet av: KoktGrus
« skrivet: 19 januari 2013, 17:29:29 »

Huset står helt obebott sen i november och lär så göra till dess att han fått en permanent plats på ett boende och huset säljs. (Nu sitter han på ett sk korttidsboende).

Hur ska radiatorernas termostater vara ställda? Är dom vidöppna stänger dom väl inte när jag eldar i keddyn. Ska det vara full fart i källaren och halvöppet på de andra våningarna? Keddyn står på mellanplanet.

Läste något om att små radiatorer kan luras och få upp returvärdet. Gör det något? Tappar jag effektivitet i resten av systemet då?
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 19 januari 2013, 17:02:30 »

Rumbör var satt till 10 grader. Gav drygt 13 graders värme i huset.
Huset är 1,5-plan med källare. Bortåt 300 kvm uppvärmt. Byggt på 20-talet, tillbyggt 60 och 90-tal. Tilläggsisolerat tidigt 90-tal i samband med tillbyggnad. 3-glasfönster.

Kurvan stog på 49.

Tog ner den till 40 nu och satte 12 graders rumbör. Pumpen sysslade med "vv-topp", antar att det är legionellakörning? Nu står pumpen still på grund av för hög retur...
Nu vid rumbör på 12 kommer väl det dröja innan den startar igen  för vid 0 grader ute så ska framledning bör vara 17 grader och vid -10 blir det 25 ut till radiatorerna. Däremot vid rumbör 14 blir det 23 ut och vid -10 ska det bli 31 grader. Jag har aldrig haft lägre än 14 rumbör då jag varit bortrest, och då blir det kallt inne...
Skrivet av: KoktGrus
« skrivet: 19 januari 2013, 15:39:57 »

Rumbör var satt till 10 grader. Gav drygt 13 graders värme i huset.
Huset är 1,5-plan med källare. Bortåt 300 kvm uppvärmt. Byggt på 20-talet, tillbyggt 60 och 90-tal. Tilläggsisolerat tidigt 90-tal i samband med tillbyggnad. 3-glasfönster.

Kurvan stog på 49.

Tog ner den till 40 nu och satte 12 graders rumbör. Pumpen sysslade med "vv-topp", antar att det är legionellakörning? Nu står pumpen still på grund av för hög retur...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 januari 2013, 09:33:14 »

vad är det för temp inomhus?
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 19 januari 2013, 00:56:31 »

Ok, ska se till att få dit ett par nya då.

För övrigt tycker jag pumpen verkar gå precis hela tiden..(i alla fall när jag är där och kollar till huset).. visst nu är det ju kallt men det har varit så under flera månader och rumbör står på 10 grader.

Framledningstemp: 39(41)
Retur: 32(50)
Rumbör kan väl inte vara 10 grader, ska det inte vara åtminstone 20 med tanke på att framledning har ett bör på 41?
Om man har ett rumbör på 10 så ska det vid 0 grader vara framledning på 11 grader? (allt vid kurva 40)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 januari 2013, 00:33:09 »

Lite mer temperaturer, och inställningar och fakta om huset och värmesystemet behövs för att dra några slutsatser...
Skrivet av: KoktGrus
« skrivet: 18 januari 2013, 23:55:04 »

Ok, ska se till att få dit ett par nya då.

För övrigt tycker jag pumpen verkar gå precis hela tiden..(i alla fall när jag är där och kollar till huset).. visst nu är det ju kallt men det har varit så under flera månader och rumbör står på 10 grader.

Framledningstemp: 39(41)
Retur: 32(50)

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 18 januari 2013, 23:47:21 »

Ja, den ena först och den andra sedan.  Eftersom det inte är ovanligt att givarna går sönder efter ett tag, så är det ju inte heller otroligt att båda har gjort det om man inte har haft koll på dem...
Skrivet av: KoktGrus
« skrivet: 18 januari 2013, 23:45:26 »

Båda två? Kan ju dock ha varit såhär länge.
Såg en faktura om "felsökning av värmepump, byte av cirkulationspump". Vet inte vilken pump dock.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 18 januari 2013, 23:42:11 »

Givarna har kanske pajat...
Skrivet av: KoktGrus
« skrivet: 18 januari 2013, 23:39:25 »

Då min pappa hamnat på äldreboende står hans hus tomt för tillfället. Försöker hålla förbrukningen nere genom sänkt temperatur och eldning i braskamin.

Kollade lite på värmepumpen ikväll (Thermia Eko classic från 2001), var intresserad av kompressorns drifttid vilken var drygt 48000 timmar...

Kollade lite värden och tittade i boken vad det innebar. Något som dock såg väldigt konstigt ut var "Kb-temp" in och ut... 79 grader från, 48 grader till! Vad jag förstått ska köldbärarens temperaturer ligga runt nollan? Vad har hänt? Inga larm, allt fungerar normalt.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!