Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska det vara sÃ¥ här billigt att värma 305m2 med tveksam isolering???  (läst 3986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sötnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jahapp, då har vi bott ett år den 1:Mars.
Det ser ut enl. följande.
Huset byggt 1971. En plan med källare. 136m2 per plan dvs 270m2.  Fördelat pÃ¥ 240 uppvärmt till 21°C och 30 uppvärmt till 18°C . Till detta kommer ett garage pÃ¥ 35m2 uppvärmt till 14°C.

Huset är 11,5x11,5 invändig och med endast 200mm gullfiber som takisolering. 6st stora 3-glasfönster på en fasad och övrigt runtom är 6st gamla 2-glasfönster. Vi har även en rätt kass altandörr. I källaren har vi 9st fönster av hyfsat stor modell. Även de 2-glas.

Garaget är hyfsat bra isolerat förutom några energitjuvar. Det är ett 10x10cm hål i innertaket från en krok som använts som motorlyft. Jag kastade upp en bit 45 gullfiber som jag lyckedes träffa hålet med så det iaf inte ska blåsa inne i garaget när det blåser genom carporten intill. Garagedörren har även den sett bättre dagar med 5mm glipor runt om.

Nu har jag med hjälp av er på forumet lyckats mecka till ett lite enklare liv för bergvärmepumpen. Nibe 1245-10. Den gick typiskt 20min och sedan vilade 20 osv. Det tar dock 8min för värmen att nå elementen från att pumpen startar så med en jävla massa gradminuter senare så får den gå längre när den väl går. Då slipper vi betala 8 värdelösa minuter och få 12 effektiva. Ja ni fattar.

Vad kostar kalaset då? 15.507kWh totalt. Vi har bara en elmätare och det är på inkommande ledning.

Jag är mycket förvånad över denna förbrukning m.a.p fönstren och isoleringen i taket. Om jag lägger ihop den lägre uppvärmda delen + garagets yta och räcknar den ytan som hälften för att få en schablonyta.
15507kWh/270m2=57kWh/m2 år. Med dagens elpris och fasta avgifter och elskatter så är våra sammanlagda fakturor på ca 18.000kr.

Jag är glatt överaskad.

Edit: glömde säja att huset ligger strax utanför sundsvall.
« Senast ändrad: 04 mars 2013, 19:34:25 av Sötnos »

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Ska det vara så här billigt att värma 305m2 med tveksam isolering???
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2013, 20:31:09 »
Lyckost!
15500kWh för 18000:- pyttsan...
Här hos oss kostar 11500kWh 18000:-. Fortum är härliga, not...

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
Bara att gratulera!  tummenupp

Är du säker på att förra ägaren inte kopplat matningen till vp före elmätaren? ;)

Utloggad SilverRadiator

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • TDS
Bara att gratulera att den ligger nära sin kalkyl. Jag slängde in dina värden i mitt nibeprogram + lite schblonvärden och får fram att huset med 1245-10 bör dra 11400kWh vilket blir c:a 15700kr/år. Hade huset haft direktverkande el skulle det kostat kring 45 000 kr/år.

Men hur i hela världen kan det ta 8 min för värmen att nÃ¥ fram till radiatorerna  :o
Står värmepumpen i ett garage 800m bort?

Skulle ni byta fönster eller sätta in en extra isolerskiva i dom gamla så kan ni säkert sänka kurvan lite till och spara mer energi.
Självupplärd säljare inom bergvärme, golv och väggvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bara att gratulera!  tummenupp

Är du säker på att förra ägaren inte kopplat matningen till vp före elmätaren? ;)

Mmm, vi förbrukar över 15000 kWh/år bara i hushållsel...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
En väldimensionerad anläggning med andra ord.   8 minuter lÃ¥ter lite väl länge, du kan sätta en mintemp pÃ¥ värmesystemet, justera gradminuterna för start , periodtider  frÃ¥n 60 minuter till 20 varav 50/50 för värme/varmvatten.  dÃ¥ slipper du tappet när den gör varmvatten och du fÃ¥r bättre gÃ¥ngtider och jämnare värme, även kurvan brukar kunna sänkas.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
Mmm, vi förbrukar över 15000 kWh/år bara i hushållsel...

Jag lägger på runt 9000 kWh / år i hushållsel...
Så inte omöjligt ;)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Det tar dock 8min för värmen att nå elementen från att pumpen startar så med en jävla massa gradminuter senare så får den gå längre när den väl går. Då slipper vi betala 8 värdelösa minuter och få 12 effektiva. Ja ni fattar.

De 8 minuterarna ska du vara rädd om, för de är dem som går med bästa verkningsgraden.


magnetens

  • Gäst
magnetens
SV: Ska det vara så här billigt att värma 305m2 med tveksam isolering???
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2013, 02:05:17 »
Jag lägger på runt 9000 kWh / år i hushållsel...
Så inte omöjligt ;)

Hushållsel är VÄLDIGT beroende av vanor/beteende. Förbrukar runt 4000Kwh i husshållsel/år 2 vuxna 1 barn i ett gammalt hus på 120m2, elvvb på 100 liter som vintertid får förvärmt vatten från VP. Torktumlar inte mer än nödvändigt, och stänger av all medieutr. såsom tv, hemmabio, dator, skrivare, routrar o dyl med fjärrströmbrytare när de inte används. Byter successivt ut belysning mot LED samt energisnål utomhusbelysning med skymmningsrelä (dock utan nattsparfunktion då det är trevligt med lite ljus ute i vintermörkret)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
I stort sett all hushållsel blir värme. Om du drar ner på den elen så ersätts den värmen med värme från värmepumpen (Om du har inomhusgivare). Vilket ju är 70-80%billigare.

Att t.ex helt stänga av hushållselen innebär inte att man sparar hela summan kWh. Huset behöver den energin för att hålla värmen. Värmepumpen går in och tillför den felande värmen. Om du har inomhusgivare. Annars blir det kallt i huset (såvida du inte justerar värmekurvan).
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
Stort grattis. Men de där 8 minuter- varför finns det ingen buffert, dvs. ackumulatortank? Då har man jämn framledningstemperatur alltid.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det är inte så ofta man använder tank och shunt till vp fast det finns vissa som gör det bla Ctc men det ger sämre cop och ofta märks det inte att framlednings tempen varierar 10 grader eller så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sötnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stort grattis. Men de där 8 minuter- varför finns det ingen buffert, dvs. ackumulatortank? Då har man jämn framledningstemperatur alltid.

Ja, jag har funderat på att skaffa en acc tank men det känns inte som man kan tjäna in så många investeringer när huset redan går så billigt. Det skulle vara på komfortkontot eller att pumpen fick ett lättare liv i så fall.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
Nu startade jag med att sätta in acktank för drygt 30 år sedan då jag eldade med ved. Huset en gammal skola var oljeuppvärmt då jag köpte det. 7 m3 om året, i de 2 år det hade varit i privat ägo innan jag köpte det. Säkert mycket mera i skoltiden. VP-n satte jag dit för 11 år sedan och då på tanken bara. Det är då en relativ enkel grej att byte pump när det blir aktuellt. Innerdelarna med VVb och reglering ni har, är komplicerade grejor att pilla med när de börjar bli utslitna. Min VVB är dels en slinga i tanken (som sitter i en manlucka, och går att byta ut. -12 bultar) och dels en 50 liters efterberedare på el. Shunten till uppvärmningen är en urstark Billman med vanlig regleringscentral. Jag använder mellan 15- till 18.000 kWh om året till all el plus lite briketter. Allt ifrån ingenting till en halv pall som mest.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!