Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: luftvatten pump till ackumulatortank. Slinga eller rätt in?  (läst 10893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GTA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Tänkte försöka få igång värmen i garaget innan det blir för kallt.

tänkte köra en luft vattenvärmepump.  Har 100m2 golvvärme i plattan & tänkte i framtiden köra element pÃ¥ övervÃ¥ningen som är 90m2.

Men till funderingen.
Min värmepumpsförsäljare säger att jag måste ha en ack tank med slinga i. Jag får inte köra pumpen direkt i tanken utan måste köra den i slingan annars kommer pumpen gå sönder?

är det verkligen så eller vill han bara sälja på min en dyrare tank med en slinga i?
Om man nu måste ha slinga kan man inte istället köra en ack tank med en beredare i och köra pumpen till beredaren och därifrån värma upp acktanken?

 Sc:,h


Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: luftvatten pump till ackumulatortank. Slinga eller rätt in?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2014, 21:53:26 »
Om det är en luft/vatten vp som kopplas med enbart vatten går det bra att köra den mot vattnet i tanken utan slinga. Slinga brukar man använda om man vill köra med glykol i utedelen men det ger sämre cop med slinga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Du kan ju kolla på exempelvis CTCs LVVP och tillhörande tank. Det är samma vatten som går igenom tanken, radiatorerna och VPn. Slingan används för att värma tappvarmvatten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: luftvatten pump till ackumulatortank. Slinga eller rätt in?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2014, 09:17:58 »
Jag har satt en smutsfilter mellan tank och vp. Har läst någonstans att det är bra
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: luftvatten pump till ackumulatortank. Slinga eller rätt in?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2014, 09:24:08 »
Det är bra och följer med till vissa vp till min 1245 var det med ett filter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: luftvatten pump till ackumulatortank. Slinga eller rätt in?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2014, 09:55:10 »
Vad jag vet var det bara två säljare som har glykol ut till värmepumpen och den ena av dem är sfinxen, den andra tror jag inte finns längre.

Alla andra tillverkarna kör radiatorvattnet rakt ut.

Sen finns det ett par som kör gas ut.
(Vissa Mitsu,daikin,jula och EC osv.)

Så att köra vatten ut skall inte vara några problem.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag har satt en smutsfilter mellan tank och vp. Har läst någonstans att det är bra

Om man har smutsfilter kan det väl sitta nästan varsomhelst? Det är ju samma vatten överallt – i tanken, i radiatorerna och i VPn.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: luftvatten pump till ackumulatortank. Slinga eller rätt in?
« Svar #7 skrivet: 28 september 2014, 11:08:38 »
Visst kan man ha filter var som helst i systemet men det är läpligast att sätta på ledningen ut till värmepumpen.
Anledningen är att om man inget filter har så sätter sig skiten i värmepumpens växlare istället då detta blir den smalaste passagen.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vad är det för dimension på rören i en EcoAir?
Och man borde väl kunna få lika trångt om man stryper i radiatorkoppel?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: luftvatten pump till ackumulatortank. Slinga eller rätt in?
« Svar #9 skrivet: 28 september 2014, 13:41:58 »
Visserligen har du rätt att det kan bli lika trångt men
Vi har i stort sett samma flöde i radiatorkretsen som i kretsen ut till värmepump
I radiatorkretsen har en vi möjlig strypning vid varje radiatortermostat (jag har 16 radiatorer)
I värmepumpens värmeväxlare har vi ca 28 kanaler per platta och ca 10 plattor för vatten (samt ca 10 plattor för gas, snabbt räknat och det kan vara ännu mer kanaler och plattor)

Samma flöde in men i värmeväxlaren sjunker flödet genom varje kanal eftersom det fördelas på ca 280 kanaler.
långsammare flöde gör att smuts lättare fastnar.
i radiatorkretsen är det lättare att spola bort smutsen eftersom flödet blir högre över radiator temostaten än det blir i kanalerna på värmeväxlaren.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: luftvatten pump till ackumulatortank. Slinga eller rätt in?
« Svar #10 skrivet: 28 september 2014, 20:46:31 »
Jag har haft det medföljande nätfiltret på returen till vp hela tiden ca 4 år och förra veckan monterade jag ett Fernox magnet filter. Kollade filtret efter nån dag och då bör inte vp gått många timmar och cirkulation sker endast över vp när den går men det var en del skit där typ små små metallpartiklar så nån nytta verkar det göra. Får se till vintern när cp går lite mera hur mycket skit som fastnar där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: luftvatten pump till ackumulatortank. Slinga eller rätt in?
« Svar #11 skrivet: 30 september 2014, 09:19:00 »
Skall du köra mot slinga skall du ha en rejäl solslinga. Jag konsulterade "Sfinxen" när jag stoppade in min Sfinxpump. Min solslinga var i klenaste laget (10m 22 istf 15m 22, tror jag). Därför satte jag dit en plattvärmeväxlare och en extra CP. Egentligen är den lösningen för att kunna köra glykol i slingan. Det gör jag inte, då jag med lite erfarenjhet tror att frysrisken är minimal. Du kommer alltid att få viss självcirkulation i slingan om den inte är extremt lång med krökar etc. Men har du det får du nog problem med flödet.
Kör vatten ut och sätt på smutsfilter. Smutsfiltret har jag skippat, då jag kör några liter vatten i en sluten slinga, som jag blåser bort ev luft med ett påfyllningskoppel och trägårdsslang.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Eketorparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: luftvatten pump till ackumulatortank. Slinga eller rätt in?
« Svar #12 skrivet: 10 september 2021, 20:20:06 »
maos66, Du har kopplat in luftvattenvärmepumpen via plattvärmeväxlare till tanken. Och du har en inverterstyrd LV-VP. Då undrar jag går cirkulationspumpen hela tiden på samma hastighet?
Och hur är VVX inkopplad pÃ¥ tanken med tanke pÃ¥ skicktning? 

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: luftvatten pump till ackumulatortank. Slinga eller rätt in?
« Svar #13 skrivet: 16 september 2021, 08:21:57 »
Herj,
Det var på min gamla installation jag använde plattvärmeväxlare. I det läget hade jag en extra cirkpump som gick när pumpen gick - det är var en on-off. Funkade bra.
Nu med Nibe-pumpen kör jag topp-botten direkt på tanken och den varvtalsreglerade pumpen går alltid på miniminivå - funkar ändå bättre, då jag kör hela den tanken med flytande kondensering.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!