Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur beräkna temp pÃ¥ köldbärare, hur stor del vatten i spriten  (läst 2041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Finns det någon formel? Vilken frystemp på Brine föreslås då slangen ska ligga i sjön och
då den bitvis inte är allt för väl övertäckt på den del som ligger på land...? . Slangen kommer att ligga på ca 3-4 m djup.Räcker det med 1 bars provtryckning?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Blanda 30% (standardblandning) så klarar du en kyla ner till ca 15 grader och det är kylan i växaren som är den kritiska, temperaturen på sjövattnet blir knappast kallare än 3 grader och i marken blir temperaturen kanske en par minusgrader om det inte ligger snö över.
Det beror på vilket tryck du är tänkt att ha i systemet, 1 bar är då lite lite man bör provtrycka med högre tryck än det som kan tänkas förekomma.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Tack svenske kocken, då blandar jag 30% vatten i spriten o provtrycker med 2 bar.Eller?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad nyland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack svenske kocken, då blandar jag 30% vatten i spriten o provtrycker med 2 bar.Eller?
Jag hoppas du menar att du blandar i 70% vatten.. det ska vara ca 30% alkoholhalt.... :)
CTC Ecoheat 10,5_v3.ca 750m slang
Timmerhus ca 220 kvm  utanför Östersund

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Det skulle vara bra om någon har nån formel .Man kan kanske jämföra med glykol?
Öm man skulle behöva fylla på köldbärare men inte har nån, finns då nåt alternativ? typ spolarevätska? Har fyllt slangen med luft idag o ska kolla i morgon. Spänningen stiger...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du ska inte jämföra med glykol utan med rödsprit, man brukar se till att man får några liter i reserv när man fyller slangen. Skulle man sedan behöva mer är det inga problem att skaffa från en som håller på med VP eller borrar hålet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
tack igen svenske kocken jag kollar mrd rödsprit o myglar undan en skvätt för kommande behov.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!