Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer  (läst 3761 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« skrivet: 12 september 2017, 14:22:50 »
Hej,

Har fått 2st Aermec HL konvektorer installerade förra året, en 26a i stora rummet och en 16 i tvättstugan.

Nu till det konstiga, båda är inställda på 23 grader.
Men, den lilla slutar blåsa tidigare än den större. Dvs, att när värmepumpen går on/off så blåser mest det stora dvs 26an men den lilla står still. Fastän det kanske bara är 20 grader i tvättstugan så går inte det lilla lika länge som det stora.

Så min fråga är varför? Varför blåser det stora längre än lilla? Samma när pumpen startar så börjar det stora blåsa först. Båda två har egna ledningar från värmepumpen.
« Senast ändrad: 12 september 2017, 14:28:19 av Inverter 3-12 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« Svar #1 skrivet: 12 september 2017, 14:46:01 »
Tempgivarna är troligen inget high-tech utan ger lite olika motstånd vid samma temperatur.
Vrid på termostaten på den ena tills du är nöjd med resultatet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« Svar #2 skrivet: 12 september 2017, 15:08:26 »
Tempgivarna är troligen inget high-tech utan ger lite olika motstånd vid samma temperatur.
Vrid på termostaten på den ena tills du är nöjd med resultatet.

Nej, inte det som är problemet. Vrider jag termostaten i botten så är det samma iallafall. Med start och stopptiderna. Stora startar alltid först pch går alltid mycket mycket längre än lilla fastän inte tempen är uppnådd.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« Svar #3 skrivet: 12 september 2017, 22:30:53 »
Nu får du förklara hur det är kopplat?
Styr de inte var för sig på en egen termostat som mäter lufttemperaturen var för sig?
Är de ihopkopplade elektriskt?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« Svar #4 skrivet: 13 september 2017, 10:39:50 »
Skulle tro att det finns en anliggningsgivare som begränsar fläkten så den inte kan gå innan framledningen kommer upp i en viss temp.
Om det är en enkel "klicktermostat" skulle jag se om den gick bygla så att fläkten går hela tiden, som det nu är så värmer dina radiatorer mycket mindre än de borde.
Eller, om du har ett kylläge på radiatorerna, då brukar det funka utan att de där "mintempgivarna" är aktiva.

Anliggningsgivaren som begränsar den mindre radiatorn behöver kanske 1 eller ett par grader varmare vatten innan den tillåter fläkten att gå på.

Det här är ännu ett exempel på "överutvecklade" funktioner som är totalt onödiga.
Eller, i vart fall bör man som ägare kunna välja om fläkten skall begränsas av låg framledningstemp eller ej.
« Senast ändrad: 13 september 2017, 10:41:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« Svar #5 skrivet: 13 september 2017, 15:29:58 »
Nu får du förklara hur det är kopplat?
Styr de inte var för sig på en egen termostat som mäter lufttemperaturen var för sig?
Är de ihopkopplade elektriskt?  Sc:,h

Jo, dom är helt för sig själva. Olika rum.
Men menar att dom har egna ledningar direkt från värmepumpen.

Precis Rickard, jag har studerat och funderat om detta med framledningen. Och så är nog fallet, att den lilla behöver varmare i framledning än det stora.

Så hur menar du jag ska göra? Förstår inte riktigt hur jag ska göra.. Sc:,h

Det är elektroniska termostater. Åtminstonde vredet är elektroniskt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« Svar #6 skrivet: 13 september 2017, 15:42:28 »
Inne i radiatorn brukar det sitta en mekanisk termostat på framledningsröret.
Jag VET inte om det är så på just dessa, men så är det i alla fall på min kickspace-radiator.
Om man byglar över de två kontakterna på termostaten borde det fungera med fläkt på hela tiden.
Men kolla först om du har ett "kylläge" på radiatorn, då brukar de där termostaterna kopplas ur.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« Svar #7 skrivet: 13 september 2017, 15:43:49 »
Grävde lite i manualen, det stämmer att den stoppar fläkten om vattentemp är lägre än 26 °C i värmeläget.
Men det finns en vippbrytare för att styra detta.

http://www.aircoil.se/uploads/pdf/ul_manual.pdf
Sid 8.

Sen kan man säkert bygla funktionen helt, kolla kopplingsschemat sid 12, funktionen MS är vippbrytaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« Svar #8 skrivet: 13 september 2017, 15:55:07 »
Frågan är vad normal värme och reducerad värme betyder, sänker man bara gränsen för var den tillåts starta fläkten från 27 till 26 grader så är det ju löjligt, en radiator måste kunna värma hela tiden i en värmepumpsanläggning, även om framledningen bara är 23 grader.
Jag skulle prova först koppla ur tempgivaren (plint 1 och 2 på sidan 12), och om det inte fungerar skulle jag prova kortsluta över plint 1 och 2.
Alternativt sätta in en potentiometer på 47 kohm och prova mig fram till en nivå där den går igång även om vattentempen bara är 20 grader (rumstemperatur)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« Svar #9 skrivet: 14 september 2017, 07:30:02 »
Nu börjar jag förstÃ¥, jag har satt vippan pÃ¥ on funktion för reducerad värme. Men det gör ju som ingen skillnad med en grad...  ::)

Denna är det jag har, http://www.aircoil.se/uploads/pdf/hl_manual.pdf

Är det samma plintar här? Tänka ta och prova bygla som du säger Rickard.

Har varit och provat dra ut tempgivaren, och jag tror att det funkar nu. Ska låta den köra någon gång så får vi se vad som händer. Men nu blåser det och framledningen stod på 23.
« Senast ändrad: 14 september 2017, 08:27:28 av Inverter 3-12 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« Svar #10 skrivet: 14 september 2017, 08:05:27 »
Det är kanske enklast som Rickard skriver att koppla ur tempgivaren SW, troligen är det NTC och då borde en kortslutning mellan 1 och 2 på plinten funka.
« Senast ändrad: 14 september 2017, 08:07:01 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« Svar #11 skrivet: 14 september 2017, 08:06:12 »
Annars kan du väl ringa importören, de borde känna till problembilden, och hur man löser det.
Återkoppla gärna här hur du löste problemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2st Aermec HL fläktkonvektorer, bekymmer
« Svar #12 skrivet: 14 september 2017, 10:49:51 »
Nu har jag kopplat ur givaren på båda elementen, drog ut kontakten till SW.
Nu står dom och blåser fastän vattnet som snurrar runt i systemet bara är 23c. Returen är 22c tummenupp

Gött, det verkar ha löst sig. Ska bara hålla koll här under dagen så vi ser att det verkligen funkar!

Tack för hjälpen. Tur det finns kunskap här  tummenupp

Har varit gode irriterande när dom slutade blåsa när vattnet kom under 27c. Då stod dom bara och blinkade.. Man tappade som meningen med elementet.
« Senast ändrad: 14 september 2017, 10:58:50 av Inverter 3-12 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!