Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installationskostnad elmätare?  (läst 15509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad msi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
Installationskostnad elmätare?
« skrivet: 25 mars 2013, 21:46:06 »
Kollade med elektriker vad det skulle kosta att montera in 2 elmätare. Jag har ett modernt säkringsskåp och plats över, så borde vara enklast tänkbara.

2 mätare räknar de med att det tar 3-4 timmar att koppla in, á 600 kr. Kollat med 3 olika firmor och de säger alla samma sak.

Nu är inte jag elektriker, men är inte 3-4 timmar väldans lÃ¥ng tid för att montera 2 mätare?  SÃ¥ krÃ¥ngligt kan det väl inte vara?
« Senast ändrad: 28 mars 2013, 13:18:52 av Rickard »

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Utan att vara elektriker tycker jag att det låter mycket... Jag lät montera en likadan mätare för någon vecka sedan och monterade samtidigt ett lysrör samt en ny dimmer för LED-belysning. Jag fick en faktura på 2h, då drog dom dessutom en ny nolla till dimmern.
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kanske debiterar de bara hela timmar, och de räknar med att det tar mer än en timme om man räknar med ställtider, resa och installation?
Men visst är det dyrt.
ROT borde dock vara möjligt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad msi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
Tack för svaren!

Jag fÃ¥r  kolla mer exakt hur de tänkt när de räknat för att komma fram till den summan.

ROT fungerar tyvärr inte, bor i ett för nytt hus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om 3 st firmor kommit fram till samma resultat gissar jag att det är rätt pris även om jag också tycker det är dyrt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
En halv dag för att skruva in tvÃ¥ elmätare i befintlig normcentral? Vilken smiley passar bäst  :::_) eller  fiR: eller  :-))
Jag tycker det borde räcka med en timme effektiv tid plus restid och bilersättning.
Det är nog lite sura att de inte får leverera materialet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om de har ett par mil att köra så tar det nog två timmar, vi vet för lite för att kunna säga att det är ett bra eller anus pris du fått.
Det som är ett faktum är att det är dyrt att anlita hantverkare.
Anledningarna är flera, men huvudsakligen beror det på ställtider, overheadkostnader, och att de måste ha lite marginal OM det skulle krångla på något sätt, som gör att de t.ex. måste åka in till grossisten för att hämta nåt material.

Att köpa tjänster på löpande räkning, av en effektiv och ärlig hantverkare är nästan alltid billigast, men problemet är att veta om den man köper tjänsten av är ärlig och effektiv, därför kan det ibland vara en fördel att begära ett fast pris, även om det vid en första anblick kan se väldigt dyrt ut.

Om man ställer kostnaden för elmätarna i proportion till kostnaden för installationen sÃ¥ blir min slutsats att priset pÃ¥ elmätarna är extemt lÃ¥ga.  ;)

Ett alternativ som nog många väljer är att köpa tjänsten av någon man känner när "de ändå är i närheten" till en billig peng, eller helt enkelt installera själva, även om det inte är tillåtet.
« Senast ändrad: 27 mars 2013, 06:16:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
3-4 timmar att koppla in, á 600 kr.

Jag uppfattar det som aktiv arbetstid, eller ingår restid? Är det en offert med fast pris eller en uppskattning?
Overheadkostnader och administration skall ju vara inbakat i timpriset, man skall inte betala för mer tid än vad som utförs.
Om man skall vara säker skall man anlita företag med ansvarsförsäkring, inte en ledig elektriker som gör ett svartjobb. Men det gäller ju inte bara elarbeten.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Sorry, jag hade fått för mig att det skrivits 2 timmar, men jag hade nog blandat ihop det hela.
3-4 timmar kan ändå vara skäligt, om personen bor långt ifrån firmorna som skall göra jobbet, men som du också klargör, vi vet inte om det är aktiv arbetstid, eller med restid och ställtid inräknat.
Den här typen av jobb brukar bli billigast om man köper tjänsten av ett enmansföretag som har små overhedkostnader, vissa större firmor tar knappast på sig småjobb, om de inte får debitera för några timmar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min elektriker har 1h i resa T/R om han ska göra nåt hos mig och där är en timme direkt.
Sen tar det väl iaf 2 att sätta in grejerna + lite snack sÃ¥ det blir lätt 3-4h som han fakturerar  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
vissa större firmor tar knappast på sig småjobb, om de inte får debitera för några timmar.

Det vore rimligt med högre pris för första timmen. Det är ju lika mycket ställ och administration för ett entimmarsjobb som för ett större jobb.

Det kan ju vara bra att ta småjobb för att ha kunden kvar när/om han behöver mera hjälp.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Rimligt med en förhöjd första timme Sc:,h, det är ju precis det han fick, 3-4 timmar för ett  jobb som ev tar 20-60 minuter effektiv arbetstid pÃ¥ plats..

Spilltid:
Nästan alltid vill kunden boka en tid när man kommer, precis som kunden efter vill veta sin tid..
Vem ska man då skita i om tiden rinner iväg, kunden man är hos eller kunden man ska till?
Resor och jobbtid, sen tillkommer fakturering och slutgiltligen bokföringstid för 3-4 timmars debiterbar tid.. nono 

Tror bara kunden skulle få en chock om vi börjar med en första timme på ca 1500kr där allt ingår som resor, restid, fakturering och bokföringskostnaderna, påföljande timmar blir den ordinarie timdebiteringen.. Men vad är skillnaden dontknow

Jobb under 16 timmar till en ny kund, åtar vi oss inte, rent förlustjobb!!!!!!!!!!

Anlitade ganska ofta en firma på min förra arbetsplats i sthlm där det kostade 800kr innan dom ens hade börjad jobba.. Milersättning + resetidsersättningen blev ca 800kr VARJE DAG!!!!!!

Men som vanligt, ta en annan elektriker som är så dum att han gör förlustjobb eller koppla in den själv om du vet hur du ska göra!!



 
« Senast ändrad: 27 mars 2013, 14:32:39 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Blev en beställning.. 3-fas plus inkapsling :) blir bra att få koll på vad VP systemet drar a:gl
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jobb under 16 timmar till en ny kund, åtar vi oss inte, rent förlustjobb!!!!!!!!!!

Bortskämd med mycket smörjobb, eller väldigt innefektiv administration?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad msi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
Sorry, jag hade fått för mig att det skrivits 2 timmar, men jag hade nog blandat ihop det hela.
3-4 timmar kan ändå vara skäligt, om personen bor långt ifrån firmorna som skall göra jobbet, men som du också klargör, vi vet inte om det är aktiv arbetstid, eller med restid och ställtid inräknat.
Den här typen av jobb brukar bli billigast om man köper tjänsten av ett enmansföretag som har små overhedkostnader, vissa större firmor tar knappast på sig småjobb, om de inte får debitera för några timmar.

3-4 timmars arbetstid + restid är väl det som jag fått som en uppskattning. Så det kan väl vara så att det har tagit i lite, kanske för att de inte vill ha småjobb.

Nu är restiden antagligen försumbar då jag har 3 firmor med mindre än 10 minuters körtid till mig.

Som parentes kan ju nämnas att en firma gärna själv ville sälja mätarna till mig, för 2500 kr + moms /styck. (+ montage).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!