Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump till 60m2 garage  (läst 19225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aerox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Luftvärmepump till 60m2 garage
« skrivet: 10 oktober 2007, 14:17:27 »
Skulle vilja få in lite information om en bra luftvärmepump och billig till ett garage på 60m2 och vill ha ca 14-15c i garaget bor i mellersta norrland. *vinkar* *vinkar*

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump till 60m2 garage
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2007, 16:22:03 »
Jag satte in en Rustapump på 3,7kw med qvickkonektor i mitt garage på 75m2 i helgen. mycket enkel att installera och få igång. Jag startade upp den på Söndag fm 7/10 hittils så går den som en dröm, jag ställde in tempen på det lägsta (16 grader) då håller det mellan 15-17 grader. jag återkommer när den gått ett tag så att mn ser hur det fungerar.
Pontiac

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Luftvärmepump till 60m2 garage
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2007, 11:41:04 »
Panasonic RE9GKE kanske? Eller E7GKE?
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad hotrodder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump till 60m2 garage
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2007, 15:57:50 »
Jag satte in en Rusta 3,7kw den billigaste utan förfyllda rör förra helgen,(reapris 2971.-) lättmonterad fast det följde tyvärr
inte med någon rörsats, men en kompis hade över ett par meter rör sedan sin installation så det ordnade sig.
Konade med Biltemas koningsapparat och monterade allt på en kväll.
Den funkar fint och värmde snabbt upp garaget när jag startade den, nöjd än så länge.....återkommer med rapport
när det har blivit lite kallare.   tomte::

Har ett dubbelgarage på 60m2 byggt 1985 lokaliserat i Skellefteå
   

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Luftvärmepump till 60m2 garage
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2007, 16:42:43 »
Hmmm, sitter personalen pÃ¥ Rusta och läser värmepumpsforum kanske...  :o
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump till 60m2 garage
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2007, 15:44:55 »
Skulle vilja få in lite information om en bra luftvärmepump och billig till ett garage på 60m2 och vill ha ca 14-15c i garaget bor i mellersta norrland. *vinkar* *vinkar*

Sanyo 123 eller ArgoAWI35AHL ( samma pump) ca 8000 kr inkl moms.

Ett garage på 60 kvm kan läcka duktigt med värme, speciellt genom bottenplattan och ut genom en dåligt isolerad garageport där det dessutom brukar finnas en hel del glipor. Det går inte riktigt att jämföra med ett hus anser jag. Detta ihop med placeringen i mellersta Norrland gör att det är bra med en kraftig maskin. Sanyo123/Argo35 ger nästan 3 kW vid -15 och det kan faktiskt behövas......

Om man väljer mellan flera maskiner, se till att de är i samma storlek.

MVH/Gano

 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump till 60m2 garage
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2007, 15:50:07 »
Skulle vilja få in lite information om en bra luftvärmepump och billig till ett garage på 60m2 och vill ha ca 14-15c i garaget bor i mellersta norrland. *vinkar* *vinkar*

Sanyo 123 eller ArgoAWI35AHL ( samma pump) ca 8000 kr inkl moms.

Ett garage på 60 kvm kan läcka duktigt med värme, speciellt genom bottenplattan och ut genom en dåligt isolerad garageport där det dessutom brukar finnas en hel del glipor. Det går inte riktigt att jämföra med ett hus anser jag. Detta ihop med placeringen i mellersta Norrland gör att det är bra med en kraftig maskin. Sanyo123/Argo35 ger nästan 3 kW vid -15 och det kan faktiskt behövas......

Om man väljer mellan flera maskiner, se till att de är i samma storlek.

MVH/Gano

 

 HÃ¥ller med dig Gano
 Mitt garage är pÃ¥ knappt 50 m2
 Och jag har en E12a   6,5 kw
 Den har fullt upp när det gÃ¥r mot 20 minus
 mvh Kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Aerox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump till 60m2 garage
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2007, 18:42:20 »
Skulle vilja få in lite information om en bra luftvärmepump och billig till ett garage på 60m2 och vill ha ca 14-15c i garaget bor i mellersta norrland. *vinkar* *vinkar*

Sanyo 123 eller ArgoAWI35AHL ( samma pump) ca 8000 kr inkl moms.

Ett garage på 60 kvm kan läcka duktigt med värme, speciellt genom bottenplattan och ut genom en dåligt isolerad garageport där det dessutom brukar finnas en hel del glipor. Det går inte riktigt att jämföra med ett hus anser jag. Detta ihop med placeringen i mellersta Norrland gör att det är bra med en kraftig maskin. Sanyo123/Argo35 ger nästan 3 kW vid -15 och det kan faktiskt behövas......

Om man väljer mellan flera maskiner, se till att de är i samma storlek.

MVH/Gano

 

Detta garage är ej dåligt platta med 15cm isolering + att det är draget med golvärme sedan har jag 35cm lösull på vinden nya takskjutsportar byggt av ett snickar proffs.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Luftvärmepump till 60m2 garage
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2007, 19:07:04 »
hej
du bör fixa att värma det med en panasinic e9a ..men...satsa på en e12a i stället skiljer inte många kr mellan,sen tror jag bestämt du kommer att tjäna på att köra en större pump + att den kommer att orka att värma då det är minst 5 grader kallare

men den diskutionen ids jag inte dra upp igen,,,så det stoppar med det

lycka till...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!