0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nåt varv skulle kanske vara möjligt. Har inte koll på var backventilen sitter i scrollen. Har kompressorn reflux blir det en dyr drift. Ett enkelt sätt att kolla är att känna på rören till kompressorn. När kompressorn varit igång ett tag är hetgassidan mycket varm, behöver egentligen inte lägga handen på den, lågtryckssidan är kall. Stäng vp och känn på kalla sidan, blir den varm på kort tid har du ventilfel och reflux vilket innebär att om det är en kolvkompressor pumpar den delvis samma gas två gånger samtidigt som effekten minskar. Scrollen är mer förlåtande om backventilen är kass då den inte har någon insugstakt utan pumpar kontinuerlig.
Frågan är om jag ska kosta på en ny kompressor eller byta pump då även elpatron är kass, jag märker ingen effektförlust (ännu) men den väsnas ju så ini bäng då den slår av. Eftersom inte jag har någon tillskottvärme att ta till om den havererar så är jag ganska ställd om den slutar att fungera. Är det någon annan bland IVT ägare som råkat ut för samma fel och hur har ni gjort i så fall?
Ser ju bra ut. Men är det inte lite många starter? Varannan timme ungefär? Borde det inte gå med mindre med den volymen du har?
Jag har kollat med försäkringsbolaget och där är det nobben, reparera går ju bara man inte kommer in i en ond cirkel att det dyker upp mer fel som kostar. Det tråkiga var att 10 års kompressorgarantin gick ut den 3 okt. så det är ju lite surt. Att de skulle ta det ändå fanns ju ingen chans. Enl. reparatören är det backventilen som fastnat och övertrycket driver pumpen baklänges med oljud som följd.
Om jag skruvar så att jag får längre gångtid svajar ju framledningen mera, och jag tycker att så länge det håller sig under en start per timme är det OK. Strömförbrukningen stiger rätt brant med högre framledning. Just nu (0°C) är det väl som mest starter.