Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla förbi LP-larm pÃ¥ Nibe 1110 - är jag en idiot?  (läst 1431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael Lindblom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Jag har ägnat påskhelgen åt att koppla ur en Nibe 1210-8,5 och att i stället koppla in en begagnad 1110-15. Då jag inte ens kan provstarta den "nygamla" pumpen så är jag nu beredd på att koppla förbi larmet.

Jag har följande frågor;
1. Enligt min analys så skall man koppla ihop de svarta kablarna ur mikroprocessorn, märkta med 1.55 resp 2.54. Är det en riktig analys?
2. Om ovanstående analys stämmer, vad är det som jag måste vara extra uppmärksammad på då jag startar pumpen?

Är detta helt idiotiskt att utmana ödet på detta sätt, vad kan hända?

Vill också tillägga att jag kollat så att det är fullt flöde och avluftat på KB-sidan. Pumpen har tidigare använts med grundvatten utan mellanliggande värmeväxlare, har det funnits någon nivåvakt som kan ha varit kopplad mot LP-larmet?

Hoppas att någon kunnig på forumet kan kommentera mina idéer.

/Mikael
« Senast ändrad: 30 april 2011, 19:32:40 av Mikael Lindblom »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag är ganska säker på att LP-larm bara har med lågtryckspressostaten att göra.
Man brukar använda min tillåten temp på för KB-r i grundvattensystem för att förhindra att den externa växlaren fryser.

Men jag vet inte hur du kopplar förbi larmet, är det inte enklast att pula med tåtarna till själva lågtryckspressostaten?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikael Lindblom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej!

Nu har jag genomfört exprimentet, kopplar man samman de båda kablarna (1.55 med 2.54) som går ut från mikroprocessorn så släcks larmet.

Jag kunde köra igång kompressorn för att ytterligare analysera läget. Tyvärr så verkar det som att saknas kylmedium, eller är det någon som kan ge en analys av nedanstående:

När vi körde igång pumpen så var vätskan i synglaset "oljefärgat", det var dessutom mer luft än vätska som vi uppfattade det. Vi körde pumpen ca 5 minuter och kompressorn verkade inte ge någon nämnvärd effekt. VB ut ökade med någon enstaka grad samt skillnaden mellan KB in och ut diffade på 1 grad (detta kan lika väl vara felkalibrering). Vi mixtrade också med att ändra fasföljden (skiftade fas 1 och 3) detta medförde ingen skillnad förutom att kompressorn slog av efter ca 20 sekunder.

Efter testet så kopplade jag tillbaka systemet med LP-larm, det larmar igen. Så det mesta tyder väl på att saknas kylmedium, eller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!

Nu har jag genomfört exprimentet, kopplar man samman de båda kablarna (1.55 med 2.54) som går ut från mikroprocessorn så släcks larmet.

Jag kunde köra igång kompressorn för att ytterligare analysera läget. Tyvärr så verkar det som att saknas kylmedium, eller är det någon som kan ge en analys av nedanstående:

När vi körde igång pumpen så var vätskan i synglaset "oljefärgat", det var dessutom mer luft än vätska som vi uppfattade det. Vi körde pumpen ca 5 minuter och kompressorn verkade inte ge någon nämnvärd effekt. VB ut ökade med någon enstaka grad samt skillnaden mellan KB in och ut diffade på 1 grad (detta kan lika väl vara felkalibrering). Vi mixtrade också med att ändra fasföljden (skiftade fas 1 och 3) detta medförde ingen skillnad förutom att kompressorn slog av efter ca 20 sekunder.

Efter testet så kopplade jag tillbaka systemet med LP-larm, det larmar igen. Så det mesta tyder väl på att saknas kylmedium, eller?


Jo...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!