Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypning av radiatorer  (läst 5540 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik_D

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Strypning av radiatorer
« skrivet: 24 november 2004, 13:29:46 »
Hej, ny på detta eminenta forum och full av frågor.

Vad är det egentligen för mening med att strypa radiatorerna?

Har kört mitt system i 3 veckor nu sen installation med ostrypta radiatorer och alla element verkar vara ungefär lika varma.

Har jag missat nått ?

Utloggad JohanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #1 skrivet: 24 november 2004, 15:21:44 »
Meningen är att minska effekten på något enstaka element om man har övertemperatur i det rummet. Annars förordas så ostrypta element som möjligt till värmepumpsdrift.
226 kvm från 1963. Blandat gamla högtempkonvektorer med nya kompaktradiatorer. Villavent FTX med dubbla vattenbatterier. Thermia Diplomat 12 och 210m hål.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #2 skrivet: 24 november 2004, 16:04:31 »
du ska köra så ostrypt du kan!
men om det är för varmt i bara ett rum så stryper de detta element / om det är för kalt i endast ett rum så stryper du motviligt alla andra radiatorer... ( till su köpt en ny större radiator till detta rum ;)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #3 skrivet: 25 november 2004, 22:38:46 »
Hej,
Jag har även tidigare hört att man ska köra ostrypt vid vp-drift. Jag förstår dock inte riktigt varför och skulle vara tacksam om någon kan berätta anledningen.

Jag har lÃ¥tit montera termostater till samtliga radiatorer och funderar pÃ¥ om det var utan nytta om jag gÃ¥r över till vp. Nu har jag alla ventiler snÃ¥lt ställda för att de ska stänga dÃ¥ jag t.ex. eldar i braskaminen eller solen värmer och tror att jag spar mycket energi pÃ¥ detta sätt. Jag antar att det inte är lämpligt att ha ventilerna snÃ¥lt ställda om jag skaffar vp?  ???

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #4 skrivet: 25 november 2004, 23:21:53 »
Det funkar med temostatventiler.
Men för optimal besparing skall man ha en rumsgivare kopplad till pumpen och inte strypa i onödan.
Har man en mycket sluten planlösning kan det va svårare.

Rumsgivare ska du  ha ändÃ¥, den fixar jämn värme, dÃ¥ kan man ha kurvan sÃ¥ lÃ¥gt som möjligt. Med ojämn värme dÃ¥ är det lätt att man höjer en del, sen glöms det bort.

Den kompenserar både vid över o undertemp.
Problemet med termostatventiler rä att från fullt öppet till fullt stängt är det oftast 2 grader, sen ju flera som stänger ju svårare för dom att stänga. Tillslut har vp så lite vatten att jobbe med så driften blir oekonomisk. Det händer även rätt ofta att den löser ut och larmar pga av detta. (larm pga högt tryck)

Blev det nåt bättre??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #5 skrivet: 26 november 2004, 22:26:02 »
Ok, tack Bertil!

Jag kör idag med ganska hett vatten på radiatorerna så de är alltid heta högst upp och kalla nedtill pga. att ventilerna endast är halvöppna. Så fungerar min temeraturreglering idag. Vattentemperaturen ändrar jag väldigt sällan (manuell vridning på shunten i pannan). Jag förstår att detta inte är det optimala om jag går över till vp.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #6 skrivet: 27 november 2004, 11:30:51 »
Om du gÃ¥r över till värmepump, sÃ¥ justerar den automatiskt temperaturen pÃ¥ vattnet, sÃ¥ det blir inget mer skruvande pÃ¥ shunten.  FrÃ¥gan om du har ett lämpligt system för VP beror snarare pÃ¥ vilken temperatur du MÃ…STE ha pÃ¥ vattnet för att fÃ¥ en bra inomhustemperatur.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #7 skrivet: 27 november 2004, 11:41:39 »
Ok, tack Bertil!

Jag kör idag med ganska hett vatten på radiatorerna så de är alltid heta högst upp och kalla nedtill pga. att ventilerna endast är halvöppna. Så fungerar min temeraturreglering idag. Vattentemperaturen ändrar jag väldigt sällan (manuell vridning på shunten i pannan). Jag förstår att detta inte är det optimala om jag går över till vp.

Lägger du en tegelsten pÃ¥ gaspedalen och reglerar farten med bromsen när du kör bil ocksÃ¥?  
Jag bara skojar!!! ;D ;D ;D

Skulle dock rekommendera att du öppnar alla termostater och försöker hitta rätt läge på shunten. På det sättet kan du få en liten fingervisning om hurvida ditt sytem kommer att fungera bra med VP eller inte. Kolla framledningestemperaturen när du har rätt temp inne vid kallt väder ute. Ligger du på över 50 grader bör du överväga en högtemp pump eller att byta en del radiatorer till större, ev komplettera.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #8 skrivet: 27 november 2004, 14:40:28 »
Asa

Om du kollar som PerF sa.. vid en viss utetemp hjälper vi dig med att ta fram vilken temp du behöver fram vid svinkyla. Men det bör va så kallt som möjligt när du kollar, plusgrader funkar ej bra det blir för osäkert då..

Bra att du funderar/kollar lite innan dom flesta köper grisen i säcken  ;) det kan ju ocksÃ¥ bli bra.... men dÃ¥ ska man nog va kompis med säljaren sen 30 Ã¥r  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #9 skrivet: 27 november 2004, 16:07:12 »
Bra att du funderar/kollar lite innan dom flesta köper grisen i säcken  ;) det kan ju ocksÃ¥ bli bra.... men dÃ¥ ska man nog va kompis med säljaren sen 30 Ã¥r  ;)

Eller bo pÃ¥ en ö!  ;D Gör man bort sig här sÃ¥ vet alla det efter ett tag! Som stackars "Lasse läck" tex...  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #10 skrivet: 28 november 2004, 23:01:07 »
Ok, vad jag förstår måste jag ha en rumsgivare i mitt nya system. (Vad jag förstår ingår inte alltid denna.) Rumsgivaren placerar jag troligen i den öppna delen i allrummet med braskaminen. Jag antar att jag ända kan vrida ner termostaterna i de rum (t.ex.källarvåningen) som jag vill ha lite svalare.

Risken är kanske att när jag eldar i braskaminen då det är kallt då shuntar pannan ner och jag kan få kallare än jag önskar i de andra rummen, men det kanske man får stå ut med? ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #11 skrivet: 29 november 2004, 12:37:43 »
Citera
Risken är kanske att när jag eldar i braskaminen då det är kallt då shuntar pannan ner och jag kan få kallare än jag önskar i de andra rummen, men det kanske man får stå ut med?

Flera som jag känner somstödeldar lite när det är kallt, det funkar bra. Rumsgivaren drar ned lite men det är helt ok. Känsligheten går att ställa på rumsgivaren.
Köper du Thermia eller NIBE så har dom rumsgivare som även man kan justera önskad temp från.. se till att pumpen du köper har den funktionen.. ingen kul att gå ned i datorn om man tycker det är lite svalt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #12 skrivet: 29 november 2004, 13:08:29 »
En bra grej om man har en kamin är en värmeförflyttare (ex vis PAX 250) så blir det varmt i hela, nja, övervåningen i alla fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #13 skrivet: 29 november 2004, 19:40:01 »
Rumsgivaren placerar jag troligen i den öppna delen i allrummet med braskaminen. Jag antar att jag ända kan vrida ner termostaterna i de rum (t.ex.källarvåningen) som jag vill ha lite svalare.

Själv gör jag tvärtom, har rumsgivaren centralt i källaren. Då får jag ett behagligt källarklimat året runt och undviker fukt på sommaren. På sommarhalvåret stänger jag helt av värmen till övervåningen. Så har jag kört ända sedan jag installerade Billmans reglersystem med motorshunt på 80-talet. Det har fungerat utmärkt.

Att placera rumstermostaten i ett allrum, där hela familjen ofta umgås o vistas, ser på TV mm, tror jag inte är så lyckat
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Strypning av radiatorer
« Svar #14 skrivet: 29 november 2004, 19:50:21 »
Citera
Att placera rumstermostaten i ett allrum, där hela familjen ofta umgås o vistas, ser på TV mm, tror jag inte är så lyckat

Jorå det funkar bra, men det får väl inte va flera fotbollslag inne... men annars så är det ok.
Dessa rumstermostater reglerar inte fullt ut utan man har utegivaren kvar och den innen kompenserar om ärvärdet avviker från börvärdet..
Jag har 2 lägenheter i den nedre är det 4 personer diskmaskin mm.
Det är ändå jämn o fin temp även uppe i andra lght där det bor en pensionär..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!