Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinvestering pÃ¥ gÃ¥ng.  (läst 1645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Nyinvestering på gång.
« skrivet: 06 augusti 2006, 20:33:11 »
Hej.

Ny pÃ¥ forumet  :),nyinvestering och mÃ¥nga frÃ¥gor, samt lite svar  huvuddunk.

Alla som har synpunkter är välkomna innan jobbet görs.

20 år i teknikbransch inom mejeri, så jag är hyfsat insatt, men anser mig lång ifrån lärd.

Hus a 120 kvm byggt 67. + källare som värms upp delvis i tvättstuga te.x.



Så här ser mina planer ut.


Vatten/Luft-värmepump + Solfångare i vacuummodell.

Frågor ?.

Hur ska man dimmensionera accarna?.

Har tänkt mig en 500l som förstaval till värmepumpen , med en 500l slavtank kopplad för att ta hand om solenergi och förlänga driftid innan stopp på pump.

Förstatatken blir en värmepumpstank med en bottenslinga i för solvärme (22x15m), eller utan (då kommer slingorna till solen i sidotanken)?.Samt övrigt avsedd för varmvattenberedning och input/uttag på olika nivåer.

Andratanken funderar jag på en slavtank, eller en tank med en solslinga i botten(15mx22mm.). Eller en tank med tre slingor i (en i botten15x22 + två övriga, en i mitten på 9x22 meter + en övre på 15x22 meter)?.

Värmepumpen funderar jag på en Euronom Polaris(dyr men verkar fungera med lägre temperaturer ute) . Solfångarna på Mazdon M30 3,3 kvadrats, 2 eller 3 moduler ihopkopplade.

Solpanelerna kommer få en styrenhet för i och urladdning.Värmepumpen får en styrning på in och ut-tempen från pumpen till och från accan.

Möjligtvis en elektronisk shuntstyrning till elementen också.

Synpunkter och förslag välkommna.

Samt en fråga. Hur dimmensionerar man tryckkärl till vattenanläggningar?. Expansionskärl är ju runt 10% av volymen. Men hur är det med tryckkärlen? .

Mycket tacksam för påpekande och svar.


Mvh. Anders S
« Senast ändrad: 06 augusti 2006, 20:46:32 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinvestering på gång.
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2006, 12:57:41 »
Jag skulle nog satsa på att köra VP med flytande kondensering, dvs köra den direkt mot radiatorerna. Numera finns även luft/vatten värmepumpar som är inverterstyrda vilket gör att du kan glömma det där med att minimera antalet start/stopp.

Men till solslingan behöver du en tank med en VVB, euronom gör visst såna med solslinga i botten.

Det finns säkert flera komplicerade sätt att koppla ihop solfångare och luft/vatten VP men ju mer komplicerat ju svårare att styra och ju mindre besparing blir det. :-\

Ett alternativ om du har lite trädgårdsyta är en Eviheat med jordvärme och inbyggd styrning av solpanel. Smidigt och enkelt om man vill kombinera värmepump och solvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!