Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa luftvatten värmepump till mindre hus???  (läst 7079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köpa luftvatten värmepump till mindre hus???
« Svar #15 skrivet: 14 oktober 2013, 13:50:54 »
Med tanke på att huset inte har så hög förbrukning så blir besparingen inte så stor i kronor räknat, så det gäller nog att hitta ett paket som är någorlunda billigt dessutom, för att inte återbetalningstiden ska bli alltför lång.
Om Lmf har rätt i sina beräkningar sÃ¥ är förbrukningen för värme drygt 10 MWh idag. Hur mycket av det gÃ¥r i realiteten att spara in med en luft/vatten? Max 60-70%? 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad bailey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa luftvatten värmepump till mindre hus???
« Svar #16 skrivet: 14 oktober 2013, 19:39:10 »
Hej, om jag köper en komplett lösning (och det gör jag i så fall) för säg 90000 kr kanske det tar nittio år att tjäna in den. Då
är jag 140.... :-\
Vet inte hur man ska resonera. Man tjänar ju inte in en bil heller om man köper en för 200000.
Vad är dessutom livslängden på en värmepump? 15 år? Det vet väl ingen egentligen.

Ska jag köpa en ny pelletspanna med installation för kanske 50000-70000:-?  En ny ppanna kanske blir billigare i längden, men jag är mer sugen pÃ¥ en vp

Tänkte bjuda hem några återförsäljare i vinter och be om offerter för både LVVP och pelletspanna så få man väl
utvärdera det sen. Fungerar en LVVP så smidigt som man hoppas kan det ju vara värt extrapengen.

En undran. Om huset behöver säg 10200 kw för uppvärmning, och pumpen har tex cop 3. Vad får jag då för förbrukning
i kw på räkningen? Stoppar man in 1 kw i pumpen får man 3 ut på elementen. Det skulle ju bara bli 3400kw på räkningen!
Hur kan man resonera?  Ni kanske skakar pÃ¥ huvet nu, men det är mycket siffror som far runt i skallen, men ni ska veta jag är väldigt tacksam
för all input jag kan få om detta. Tror det är många vpspekulanter som funderar på såna här grejer, för man vill ju att det ska bli bra i slutändan.
Skål!


Hus från -41. Tilläggsisolerat och med 3-glasfönster.
81 m2 boyta på 2 plan med 40 m2 källare.
Ctc Total-85 Janfire Flex-A pelletsbrännare.
4 pallar pellets från September till Maj. Mindre Nibe vvberedare resterande tid. Även fräsch täljstenskamin. 1-2 personer i litet hushåll. Särbo. Bor i Dalsland. Ett Sverige i miniatyr.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Köpa luftvatten värmepump till mindre hus???
« Svar #17 skrivet: 14 oktober 2013, 20:05:37 »
Du har inte tänkt pÃ¥ en värmepump för frÃ¥nluft? DÃ¥ fÃ¥r du ju användning för din kamin med  a:gl
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köpa luftvatten värmepump till mindre hus???
« Svar #18 skrivet: 14 oktober 2013, 20:37:00 »
VPn har cop 3 under den varma årstiden när du behöver som minst varmvatten och går inte alls när det är riktigt kallt. Min VP kan jag bara köra till -10 pga för klena radiatorer, men jag sparar ändå 12-13 MWh per år. Fast jag hade å andra sidan mer än dubbelt så hög elförbrukning än du innan VPn.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad bailey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa luftvatten värmepump till mindre hus???
« Svar #19 skrivet: 14 oktober 2013, 21:09:54 »
Jag antar att pumparna blir effektivare för varje år.
Hur långt ner i köldgraderna har man nytta av pumpen innan elpatronen går in?
Läst att en del stänger av redan vid-2 grader...
Kan man lita på vad tillverkarna lovar i reklamen?
Hus från -41. Tilläggsisolerat och med 3-glasfönster.
81 m2 boyta på 2 plan med 40 m2 källare.
Ctc Total-85 Janfire Flex-A pelletsbrännare.
4 pallar pellets från September till Maj. Mindre Nibe vvberedare resterande tid. Även fräsch täljstenskamin. 1-2 personer i litet hushåll. Särbo. Bor i Dalsland. Ett Sverige i miniatyr.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Köpa luftvatten värmepump till mindre hus???
« Svar #20 skrivet: 14 oktober 2013, 22:06:07 »
Tillverkarna brukar tala om vad själva värmepumparna klarar av, men sen ska dom ju kopplas till ett värmesystem som kanske ställer krav som inte VPn kan leva upp till. Min VP kan jobba ner till -20 men kan då inte leverera så varmt vatten som mitt hus kräver, så för mig går brytpunkten vid -10. Med större radiatorer på nedre planet skulle det förmodligen funka till -15, och med CTCs nya EcoAir ner till -20.
Det sägs att en LVVP håller i ca 10 år, så det dröjer innan jag kan byta upp mig. :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad bailey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa luftvatten värmepump till mindre hus???
« Svar #21 skrivet: 14 oktober 2013, 22:42:09 »
10 år bara! Antar att det räcker att köpa ny utedel då "bara"
Och samma fabrikat..
Hus från -41. Tilläggsisolerat och med 3-glasfönster.
81 m2 boyta på 2 plan med 40 m2 källare.
Ctc Total-85 Janfire Flex-A pelletsbrännare.
4 pallar pellets från September till Maj. Mindre Nibe vvberedare resterande tid. Även fräsch täljstenskamin. 1-2 personer i litet hushåll. Särbo. Bor i Dalsland. Ett Sverige i miniatyr.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!