Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utomhusdelen inne - i källaren?  (läst 4086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Utomhusdelen inne - i källaren?
« skrivet: 14 april 2007, 16:08:09 »
Hej

Vi överväger att köpa en enkel billig l/v för att hantera värmen under de varmaste 9 månaderna. Kanske en wichita el. dyl om vi hittar några referenser.

Hur som helst, poängen är att billiga (i viss mån alla) luft vatten pumpar dras med diverse problem om jag förstått de rätt. De blir isbelagda, vattnet måste ledas bort, de stör grannarna, de kan frysa sönder (särskilt vid strömavbrott). Rent allmänt så slits de av väder och vind av att sitta ute.

Vi har en stor källare som mer eller mindre konstant håller 15 grader. Vore det inte ett alternativ att sätta ute-delen av pumpen där? Givetvis leder man uteluft genom en kanal till pumpen samt blåser ut den nedkylda uteluften genom en annan kanal.

Är dessa kanaler isolerade skulle de inte orsaka någon större kylning av källaren. Och den kylningen som ändå sker är ju inte hela världen. Kondensvatten kan lätt ledans ned i avloppet. Och avfrostningsvärme och förluster kommer huset (källaren) tillgodo i stället för att förloras ute.

Det komer alldriga att regna eller sola på maskien utan den kommer att stå skyddat och tempererat vilket borde borga för att den håller längre.

Man kan använda en enklare konstruktion i och med att det inte är någon fara att pumpa vatten till utedelen.

Givetvis sitter det sådana där ventilationsspjäll på kanalerna så att de är stängda när fläkten inte går.


Den enda risk som jag ser är att ljudvolymen inne blir för hög. Men det beror ju på källarens och inbyggnades beskaffenhet så det kan man nog ordna.

Är jag helt ute och cyklar eller är det någon som har byggt en sådan här lösning?

Tacksam för kommentarer!

Tim



Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Utomhusdelen inne - i källaren?
« Svar #1 skrivet: 14 april 2007, 17:30:49 »
Bra tanke men fläkten/fläktarna är ej anpassade för att anslutas med ngt kanalsystem.
Man tappar oerhört mkt om man skulle göra som på ditt sätt.
Varav att den skulle troligen isa igen eller avfroosta väldigt mkt.
Jag tror inte det är ngn ide att lägga ngn energi mer på denna tanke annars hade väl tillverkarna redan kommit med denna ide för dem som har små trädgårdar och nära till grannfastigheten.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Utomhusdelen inne - i källaren?
« Svar #2 skrivet: 14 april 2007, 20:08:45 »
Ta bort ett fönster sätt utedelen på tvären, tillverka en halvcirkel montera pumpen i mitten.
Stora delar av pumpen kommer då att vara "ute" enbart botten och ena gaveln och kanske överdelen kommer då att vara inne.

Tror dock inte att du kommer att vinna något på värmen från avfrostningen då avkylningen kommer vara större pga luftflödet genom pumpen isolerar du så försvinner hela teorin om återvinning av avfrostnings värmen + att ingreppet i huset är fult och kostsamt.
Det enda jag ser att du spara på är värmekabeln för avfrostnings vattnet som kan rinna ner i avloppet inomhus.

Går pumpen sönder blir problem vid lagning och eventuellt byte av pump.
Ett enkelt svart plåttak och pumpen i söderläge måste vara att föredra..
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utomhusdelen inne - i källaren?
« Svar #3 skrivet: 14 april 2007, 20:33:18 »
Stiebel-Eltron har en LVVP som kan sitta inne, så visst funkar det. Kolla in deras modell lite mer.

http://www.stiebel-eltron.se/upload/docs/document_310.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Utomhusdelen inne - i källaren?
« Svar #4 skrivet: 14 april 2007, 21:11:44 »
Ooop  ::)
Tog för givet att det var luft/luft pump det gällde.................... :D
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Utomhusdelen inne - i källaren?
« Svar #5 skrivet: 15 april 2007, 11:00:38 »
Oj, det gick snabbt med många svar!

Kanske en liten förtydling är på sin plats.

Tanken var aldrig att sätta pumpen i änden på något längre kanalsystem utan kanske en meter innanför väggen. Och från pumpen och ut skall det altså gå kanaler som är lika stora som fläkten (tänk en liggande tunna utan botten och lock) då blir friktionen där väldigt liten, troligen obefintlig i sammanhanget.

Fult skall det absolut inte bli. Snarare tvärt om i och med att man slipper den fula utedelen. Nu får man i stället bara en fläktingång på väggen vilket jag inte tror stör så mycket.

I och med att inne och utedelen och ackumulatortanken sitter nära varandra blir det korta rör och små förluster där.

Jag kanske har fel men jag antog i min enfald att när avfrostnign sker så går inte pumpen? Eftersom ventilationsspjället i det läget är stängt är det ju som om pumpen står innomhus förutom att tunnan är full med kall luft.

Blir det strömmavbrott går inte pumpen men även då stängs spjället och inget fryser.

Zapta har säkert rätt i att kylningen av källaren från den kalla uteluften blir störe än uppvrämningen från diverse avfrostninger. Men att det skulle bli jobbigt med service håller jag alls inte med om. I stället för att gå ut i snöyran och pilla med pumpen eller skruva ned den så tar man bort tunnan och plötsligt står pumpen "ren" på källargolvet.

Tänk på att det är en billig pump jag letar efter, en dyr pump löser säkert problemen på ett bra sätt men det är när jag läser sådant här som jag blir lite rädd för att köpa/ställa ut:

"Bavini luft/vatten värmepumpen är byggd och anpassad för vårt Scandinaviska klimat. Det finns temperaturstyrd värmekabel inbyggd för att eliminera isbildning av defrostervatten samt att hela värmeväxlarpaketet inkl anslutningsrör även är försedda med värmekabel vissar att detta är en värmepump för tuffa förhållanden."

Själv håller jag inte med om sista meningen där utan tycker att det visar att det är en pump som måste stå inne, både för att överleva och för att bli lönsam :)

Är det för mycket grejer som skall hållas frostfria och avfrostas med el så minskar ju vinsten motsvarande.

Intressant med länken till Stiebel, det visar ju att det går. Dock är det en klart dyrare pump än de jag nosar på. Jag har övervägt dessa:

http://www.xn--vrmepumpar-q5a.net/nyacl.html
http://www.energio.se/prod_hpump62.php
http://www.swanstar.se/priser.htm

Dessa är ju väldigt mycket biligare än de stora bra märkena.

Tack för kommentarerna!

Tim

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Utomhusdelen inne - i källaren?
« Svar #6 skrivet: 15 april 2007, 23:05:55 »
Vill bara varna för en otrevlig effekt med montering i källaren, förutsatt om nu detta görs under en altan eller annan utskjutande det av huset som är av betongtyp. Tänk på att den utströmmande kalla luften då orsakar kondens mot altanens underdel, är det en gammal betongaltan kan det då gå fort att få problem med frostsprängningar som efter ett tag kan blottlägga armeringen, som i sin tur startar att rosta vilket spänner loss än mer betong. Alltså viktigt att utströmmande kall luft från L/V leds ut på ett sådant sätt att kylan inte kan orsaka kondens eller orsaka följdskador.

Har också sett mindre lyckade monteringar där utströmmande kalluft lagt sig som en ficka som sen trycks tillbaka beroende på vindriktning som då försämrar pumpens verkningsgrad.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!