Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckande Ventil  (läst 7361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roberth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läckande Ventil
« skrivet: 08 februari 2013, 08:09:32 »
Hej! DÃ¥ var det dags igen:)
Jag har lite problem med bifogad ventil.
Är det någon som har något tips om det är den ventilen som
tappar trycket eller är det en annan ventil?
Hur felsöker jag lättast om det är ventilen så det inte är nått annat
som står och läcker?
Ursäkta att bilden hamna åt fel håll.

Robert
« Senast ändrad: 09 februari 2013, 19:11:16 av roberth »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ventil
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2013, 08:12:49 »
Kommer det nåt vatten från ventilen? Hur snabbt tappar du trycket?
Det är ganska vanligt att expansionskärlen går sönder eller tappar förtrycket och då tappar värmesystemet trycket snabbt vid temperaturförändringar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ventil
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2013, 09:19:56 »
när du fyller upp och tappar ur systemet, ändrar sig då nålen väldigt snabbt? då är det antingen dåligt med luft i blåsan alternativt trasig sådan... väldigt snabbt innebär att du fyllt (upp till 1bar inom 10 sekunder) mvh SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad roberth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventil
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2013, 23:35:35 »
Hej.
Trycket försvinner på ett par timmar i sämsta fall, ibland någon dag.
Det gÃ¥r relativt fort att fÃ¥ upp trycket när den gÃ¥tt ner till 0,  ett par sek rör det sig om. Jag har öppnat snabbt pÃ¥ alla ventiler  för att fÃ¥ bort ev smuts men fortfarande samma problem.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Ventil
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2013, 00:11:44 »
Ditt röda kärl har troligen en cykelventil någonstans.
* Fyll upp lite tryck igen.
* Tryck på ventil-piggen.
= om det sprutar ut vatten så är gummiblåsan kanske trasig vilken kan förklara att den dummar sig.

Annars... Hade jag nog gått en runda och inspekterat i huset efter vattenläckor.

Kan ju vara säkerhetsventilen som läcker med... fuktigt på golvet under panna eller under säkerhetsventilröret?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ventil
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2013, 05:53:19 »
jag är ju med i lottobolaget... (föga framgÃ¥ngsrikt ännu sÃ¥ länge) sÃ¥ mitt tippande är inte känt att lyckas ideligen...  ::) MEN här sätter jag nÃ¥gon krona pÃ¥ att kärlet är problemet!!!  följ rallykalles förslag!!!
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad roberth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventil
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2013, 06:31:49 »
Jag har prövat att fylla på med luft under till och tryckt med mejseln på ventilen men det kommer bara luft ur denna.
En stor eller 20*30cm stor pöl finns på golvet , det sitter 3 skvaller rör ett från detta kärl ett till påfyllnaden för vatten(det hänger en droppe ur detta rör nästan hela tiden) och ett för varmt vatten tror jag.
Jag är osäker på vilket av rören som pölen kommer ifrån. Ska ner och se om jag kan kan lista ut det.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ventil
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2013, 07:59:35 »
Hej.
Trycket försvinner på ett par timmar i sämsta fall, ibland någon dag.
Det gÃ¥r relativt fort att fÃ¥ upp trycket när den gÃ¥tt ner till 0,  ett par sek rör det sig om

Det tyder på att expkärlet är stumt. Antingen har bara luften läckt ut genom bilventilen, eller så är gummimembranet slut.
Hur mycket luft fyllde du i när du testatde?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Ventil
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2013, 11:02:24 »
Jag har prövat att fylla på med luft under till och tryckt med mejseln på ventilen men det kommer bara luft ur denna.
En stor eller 20*30cm stor pöl finns på golvet , det sitter 3 skvaller rör ett från detta kärl ett till påfyllnaden för vatten(det hänger en droppe ur detta rör nästan hela tiden) och ett för varmt vatten tror jag.
Jag är osäker på vilket av rören som pölen kommer ifrån. Ska ner och se om jag kan kan lista ut det.

Jag vill ju påstå att det inte är meningen att det ska stå och droppa från något rör.
Sen kan man ju ha delade åsikter om det är tillräckligt för tömma ett kärl. Spontant tycker man ju inte det,
samtidigt vet man ju hur snabbt nålen sjunker när man avluftar några radiatorer.

Vilketsom hade jag nog luskat lite mer vad det är som läcker av dina rör.  :)
De där dropparna är mer än vad man tror och de gÃ¥nger vi insett och bytt de säkerhetsventilerna sÃ¥ har resultaten blivit bra.  :)
« Senast ändrad: 09 februari 2013, 11:04:49 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ventil
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2013, 12:04:28 »
Att säkerhetsventilen för tappvarmvattnet släpper ut lite vatten då och då är helt normalt. Dock borde det inte komma nåt ur värmesystemets SÄV om expkärlet funkar som det skall.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad roberth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventil
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2013, 12:23:47 »
Så nu har jag fixat en bild här.
Det är nr 3 som det droppar vatten i från och nr 1 går till säkerhetsventilen på expansions kärlet..
Jag har fyllt på med luft ca 0,6 bar enligt 5*0,1+0,1=0,6 bar (5 meter från kärl till högsta punkt på systemet)
Därefter tömt systemet på vatten fyllt på med luft igen och upprepat tills det inte går att skjuta i mer luft.
Kollat samtliga synliga rör samt element inget läckage vad jag ser.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ventil
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2013, 14:31:22 »
hehe säker kille du!! dubbla SÄK på pannan!! blir inte som på mythbusters hos dig iallafall. men hur mycket lufttryck hade du tryckt i? i kärlet skall det vara ca 0,5bar... men (ursäkta om jag missuppfattar) hade du tryckt i mer efter du tömt vatten??

jag hade nog öppnat upp säkerhetsventil tills det slutar rinna och sedan kontrollerat trycket i kärlet... men det var kanske sÃ¥ du gjorde? men jag kan tyvärr inte se nÃ¥gon ventil pÃ¥ returledningen vilker gör att även elementen till stor del ocksÃ¥ kommer rinna ut...  :( (men lite kan du nog fÃ¥ kvar om du stänger pÃ¥ pumpkopplingarna... vakum) 
« Senast ändrad: 09 februari 2013, 14:36:34 av SvenE »
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ventil
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2013, 14:40:52 »
är det du själv som installerat? eller är det någon rörfirma som har gjort installationen?
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad roberth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventil
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2013, 19:10:41 »
Det är en Rör firma som konkat har gjort installationen.
Så har inte direkt en installatör att rådfråga.
Än verkar det inte akut men skönt att få det åtgärdat så man slipper tappa trycket
Jag hade strax över 0,5b vid lunch men tappar på 7 timmar ca 0,1-0,2 bar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Läckande Ventil
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2013, 20:00:03 »
Mätaren visar inte lufttrycket. Vad har du för tryck på liftnippeln när vattensidan är trycklös?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!