Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM240, 2010 och reglerventil?  (läst 13556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VVM240, 2010 och reglerventil?
« skrivet: 09 november 2004, 08:31:04 »
Tjena

Jag skulle vilja ha hjälp utav forumets medlemmar med VVM och 2010 att antingen bekräfta eller dementera ett påstående.

Jag har haft en servicetekniker hemma för att reda ut ett delta T problem och enligt honom, har "man" varit tvungen att eftermontera reglerventiler på flera VVM/2010 anläggningar för att erhålla korrekt funktion.

Är det någon som varit med om detta? Alternativt hur många kör med en "ren" installation d.v.s. utan reglerventil?


HDSL/Thomas
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad Lars:A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma/sthlm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2004, 09:01:59 »
Jag har nog det du menar med "ren" installation. Jag har bara anslutit rör till klämringskopplingarna som sitter på VVM240.

Vad skulle vara dåligt med det?

Vilket delta T är det som inte blir bra?

Jag har bara kört min anläggning sedan i lördags och det kan mycket väl vara så att jag inte begriper att det fungerar dåligt.
NIBE fighter 2010-6, VVM240. Första start 2004-11-06

Utloggad Nike B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2004, 09:29:40 »
Även jag kör en 'ren' installation utan problem (vad jag vet). Men berätta gärna mer om problemet så kan vi väl jämföra lite värden.
Jag har en VVM240+Fighter 2010-8 sedan drygt en månad tillbaks.
Nibe VVM240 + Fighter 2010-8

Utloggad sm0bog

  • Ing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholms län
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt ska va' enkelt.. dock ej enklare än sÃ¥!
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2004, 11:25:18 »
Även jag kör en 'ren' installation utan problem (vad jag vet). Men berätta gärna mer om problemet så kan vi väl jämföra lite värden.
Jag har en VVM240+Fighter 2010-8 sedan drygt en månad tillbaks.


Hej Nike B och andra med 'delta T - problem'

Min Nibe Fighter 2010 (dockad till el-panna, utan vv-prod.),
är f.n. inställd med 'fabriksparametrarna', vill testa detta,
nu när utetempen är nere vid ca 2-3 grader..

Det visade sig att delta T är ca 2-3 grader.

Enligt sid 21 ( nya' manualen) bör jag ha en diff på 8-9.

Strypte därför (med regl-ventilen) 3/4 varv, varvid 'diffen'
blev ca 7-8 grader (bra!).

El-pannans cirk.-pump i läge 1 (lägsta)

de sm0bog

PS
'Mätningarna' SKALL göras ca 5 min efter start (el. avfrostning).
DS
NIBE Fighter 2010-8, (luft/vatten-VP) dockad till el-panna utan vv-produktion, 15 radiatorer.
Separat 3-fas-elmätare till d:o. Villa med källare (98+80 kvm), tilläggsisolerad vind. Mälardalen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=8;action=display;threadid=1140

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #4 skrivet: 09 november 2004, 16:47:23 »
Tjena allihopa.

För att göra en lång historia (väldigt) kort;

Mitt delta T vid både vv och rv produltion är för lågt.

Vid läge II på laddpumpen ligger det c.a. 4 grader under vad det bör vara. Vid läge I 2-3 grader under.

Jag jämför här med de värden som finns i den nya manualen för 2010. Men även värdena i den äldre versioner pekade på att något var konstigt.
 I den nya manualen  hänvisas till justering med reglerventil, men enligt installationsanvisningarna för 2010 dockad till VVM skall ingen sÃ¥dan behövas.

Problemet blir att när jag kör med Nibes rekommenderade inställning på max 46 grader på returtempen så bryter pumpen hela tiden för hög returtemp (eftersom delta T är för lågt).

För varmvattnet finns en trimventil i VVM:en (pos 81) och med den skall flödet vid vv-värmning justeras.

Så hade jag bara haft lågt delta T vid vv så hade saken förmodligen varit klar, men jag vill hävda att jag har för lågt delta t hela tiden och att det indikerar på ett fel någonstans.

Det är här serviceteknikern kommer in, han menar att "man" i flera installationer fått komplettera med en reglerventil för att få funktion. Själv anser jag att om så var fallet borde det i alla fall antydas i den sprillans nya manual som kommit ut.

Därav frågan i inledningen av tråden.

Kontentan av det hela är att om jag skall köra med nibes rekommenderade inställning på 46 grader kan jag inte ha högre maxtemp på vv än 50 grader om jag inte vill riskera några tjuvstopp.

50 gradigt vv är kanske något som jag också skall ha senare, men det skall ske genom ett fritt val av mig, inte p.g.a. att min utrustning inte klara mer.

Det blev väldigt kort och hastigt det här men Roger, du får gärna komplettera om jag glömt något viktigt.
Har lite bråttom hem just nu, men ber att få återkomma.


HDSL/Thomas


 

Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #5 skrivet: 09 november 2004, 18:47:06 »
Tjena igen

Låt mig komplettera med lite mätvärden då vp går mot radiatorerna. Värdena är avrundade mot halva grader, regelrventilen helt öppen;

Steg B, laddpump II, utetemp +1 gr, värmebärare 42 gr ger bör delta T=8 grader. Mitt delta T=4 grader.

Steg B, laddpump II, utetemp +3,5 gr, värmebärare 37 gr ger bör delta T=9 grader. Mitt delta T=5 grader

Samma som ovan med laddpump I ger delta T=7 grader

Steg A, laddpump II, utetemp +8 gr, värmebärare 35 gr ger bör delta T=6 gr. Mitt delta T=3 grader.

Som referens har jag använt en del värden från Roger bl.a.

Steg B, laddpump II, utetemp +2 gr, värmebärartempen fick jag inte med men vid dessa värden skall delta T ligga mellan 7 och 9 och Roger hade mellan 7 till 7,5.

Ta gärna och jämför å återkom med era egna siffror.




HDSL/Thomas




Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

admin

  • Gäst
admin
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #6 skrivet: 09 november 2004, 21:31:26 »
Nu är jag ute på lite djupt vatten, men jag tror att anledningen till att de vill ha en deltaT på 7-8 grader är att köldmediet R407C har en s.k. temperaturglide och att det finns risk för att köldmediat inte skall hinna förångas innan det når kompressorn om deltaT är för låg.

Problemet torde bara kunna uppstå vid höga temperaturer, så se därför till att deltaT är 8 grader vid högsta möjliga framledningstemp.
I radiatorsystemet stiger ju deltaT i takt med framledningstempen, men hur den uppför sig vid varmvattenladdning är jag osäker på, skulle nästan tro att deltaT sjunker vid ökande framledningstemp.

Är det någon som vet mer om detta än mig så är ni hjärtligt välkomna att rätta mig om jag har fel.

Om det inte har med gliden att göra så har i alla fall jag svårt att förstå vad anledningen skulle vara.

NÃ¥gon?

/Rickard

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #7 skrivet: 09 november 2004, 22:55:25 »
Hmmmm...

Det där med temperaturglide var ett nytt begrepp, men det låter vettigt och rimmar i stort med rekommenderad inställning på trimventilen för vv och även om man tittar på växlingstemp. mellan steg A och B och de delta T som pumpen skall arbeta med då.

I stort kan man säga att pumpen enligt nibe skall jobba med ett delta T  mellan 5 och 10 grader i steg B och mellan 5 och 8 grader i steg A.

Spannet beror då i sin tur på utetemperatur och framledning där delta T sjunker med högre framledning respektive lägre utetemp.

Mitt problem är att jag i princip inte kommer upp i "minimi" delta T.

Över till varmvattnet;

Justerar jag in trimventilen vid vv produktion till delta T 7 grader vid steg A så springer deltat upp i 13-14 grader när pumpen växlar till steg B.
Å andra sidan kör jag 7 grader i steg B så sjunker deltat till 3-4 grader vid steg A med tjuvstopp för returtemp som resultat.

Till saken hör att 7 grader vid vv-produktion och en max returtemp på 46 grader var vad Nibe rekommenderade.

HDSL/Thomas


Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

admin

  • Gäst
admin
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #8 skrivet: 10 november 2004, 00:05:02 »
Skulle vara intressant att se vad Nibes tekniker svarar på dina frågeställningar...

Kan du inte maila en av dem några väl valda frågeställningar, och sedan dela med dig av både frågorna och svaren här i forumet?

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #9 skrivet: 10 november 2004, 14:00:57 »
Tjena igen

Jo Rickard, det var det jag tänkte, men jag tänkte också att det kan vara bra att ha lite fler referensvärden, när jag tar upp diskussionen med nibe.

Så om Nike B, Lars A å ni andra kan dela med er av era värden så återkommer jag så fort jag har nåt matnyttigt att delge.

HDSL/Thomas
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad Nike B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #10 skrivet: 10 november 2004, 22:29:28 »
Har endast hunnit göra 2 mätningar, vid ca 5min efter start, resultat enligt nedan:

Steg B, laddpump II, Ute +8gr, Framledn. 44 gr, dT=6.5 gr. Bördelta enligt tabell ca 10.5gr

Steg B, laddpump II, Ute +6gr, Framledn. 39 gr, dT=6.0 gr. Bördelta enligt tabell ca 9.5gr

Om jag under steg B drift sänker laddpumpen till läge 1 stiger dT med ca 1.8 - 2 gr.

Alltså verkar även mitt deltaT ligga lågt. Åtminstone enligt 'nya' manualen, enligt den gamla ser det bättre ut...

Ska köra en tid med laddpump läge 1, och kanske även invänta lite lägre utetemp. Återkommer sedan med fler mätningar.

/N
Nibe VVM240 + Fighter 2010-8

Utloggad Lars:A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bromma/sthlm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #11 skrivet: 11 november 2004, 10:37:17 »
Jag har kollat lite på deltat och jag verkar ligga precis på den nedre gränsen på "nya" kurvan för 55 grader steg B. (Hur vet man att man har 55 grader förresten?)

Alltså ligger jag 2 grader under kurvan, men som jag tolkar det tillåter man +1 till -2 graders avvikelse.

Höjer jag laddpumpen till steg 2 så sjunker Deltat. Skruvar jag på ventil 81 sjunker också deltat. Testade lite snabbt bara. Den är väl för varmvattnet?
Cirkulationspumpen går på läge 1.

Jag tänkte att om man stryper in elementen så borde returen sjunka och deltat öka. Tyckte att det hjälpte lite.

Just nu skruvar jag på alla värden som jag vågar skruva på samtidigt som jag loggar en hel del.
Anläggningen fungerar visserligen bra, men den kan säkert fungera bättre...och sämre för den delen.

måste ha kontroll och veta hur grejerna fungerar.
NIBE fighter 2010-6, VVM240. Första start 2004-11-06

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #12 skrivet: 12 november 2004, 21:00:53 »
Hej alla

Nu har jag varit i kontakt med Nibe och diskuterat min problematik såsom beskrivet enligt ovan.

Jag fick en del tips angående intrimning av 2010/VVM240 som jag tänkte dela med mig av;

1. Ändra periodtid till 30 minuter
2. Ändra max VV-tid till 20 minuter
3. Ändra stopp VV till 52 grader ( varmvatten tempen mäts i yttermanteln i höjd med underkant av vv-tanken, vid utloppet i toppen hÃ¥ller vattnet  c.a. 2 grader högre temp)
4. Ändra start VV till 47 grader
5. Justera in delta T för VV med trimventilen (pos 81) på följande sätt;
-Tvinga VVM:en i sommarläge
-Tappa ur ordentligt med varmvatten och vänta sedan på att pumpen kör igång.
-Låt pumpen gå 4-5 minuter och justera därefter in delta T enligt tabellen i den nya manualen för 2010
(använd returtemp+difftemp för att få värmebärartemp så slipper ni gå ut till 2010:an)
6. Gå tillbaka till normalläge
7. Kolla delta T vid radiatorvärmning
8. Justera ev laddpumpsläget för att få större delta T och tänk då på att få så lika läge på laddpump och cirkpump som möjligt; Laddpump I och Cirkpump III eller tvärtom är inte bra, I-II resp II-III eller tvärtom funkar men bäst är att ha lika läge I-I, II-II, III-III, då lirar systemet bäst.
9. Börja med en max returtemp på 48 grader, skulle det komma larm för hög retur så höj nån grad, det är ok.

Ovanstående är vad som serverades av Nibe i konkreta åtgärder. (med reservation för ev. missförstånd och läsfel på ett till slut mycket kladdigt papper)

Jag har i alla fall gjort ovanstående (både ladd och cirkpump hamnade på läge I ) och vid första avläsningen fick jag följande värde;

Steg B, laddpump I, utetemp +7 gr , framledning +40 gr, bördelta= c.a. 9.5 gr, mitt delta= 9 gr.

Ser lovande ut, men än så länge håller jag mig något avvaktande.

Kan i detta läget även konstatera att de första uppgifterna från nibe om maxretur 46 grader och att trimma delta T till 7 grader förkastades helt av den jag pratade med.

Utöver detta ansåg han jag pratade med att ett delta T vid radiatorvärmning ner till 3-4 grader inte är något anmärkningsvärt. Efter att ha gjort injusteringarna enligt ovan så "får det bli vad det blir" och "finns inte mycket mer att göra"


Nåväl, det här är vad jag hade idag.
Återkommer om ett tag med en rapport om hur det går.

HDSL/Thomas




 

« Senast ändrad: 17 november 2004, 15:38:34 av ThomasK »
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

admin

  • Gäst
admin
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #13 skrivet: 12 november 2004, 21:14:37 »
Grattis, du verkar ha fått tag i en riktig tekniker!

Inte en massa inlästa rekommendationer, utan handfasta råd som (förmodligen) kommer att leda till att din värmepump fungerar så bra som den kan.

Precis som han säger finns det förmodligen inte mycket mer att göra.
Hans råd är dock ändå (förmodligen) tämligen generella, så vissa intrimmningar som förbättrar din värmepumps prestanda borde ändå gå att göra.
Det blir intressant att se var det slutar!

/Rickard

Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:VVM240, 2010 och reglerventil?
« Svar #14 skrivet: 13 november 2004, 09:02:34 »
Citera
1. Ändra periodtid till 30 grader
2. Ändra max VV-tid till 20 grader

Citera
Utöver detta ansåg han jag pratade med att ett delta T vid radiatorvärmning ner till 3-4 grader inte är något anmärkningvärt

Hallå Thomas!

Visst kan man ändra periodtiden till 30 "minuter" (förmodar jag att du menar) och max VV-tid till 20 minuter men då får man bara 10 minuter till radiatoruppvärmning.

Detta fungerar säkert för det mesta men får du några minusgrader ute kan det nog börja bli kallt inne periodvis om man har stort behov av VV.

Själv kör jag på 16 min. periodtid varav 8 min på VV resterande 8min på RV och det fungerar helt OK.

Sedan tycker jag det låter lite märkligt att deltaT skulle kunna gå ner till 3-4 grader vid RV då anser jag att man har något problem med pumpen.

Har nu kollat min deltaT i steg B utetempen har varierat mellan -2 till +9 grader då ligger min kurva mellan 1-2,5 grader lägre än den rekommenderande och jag har då kollat både i VV och RV.
Kör då båda pumparna i läge II liten strypning vid returen in i VP ser ingen anledning att ändra mer då allting fungerar bra.

Ha de Roger




 


Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!