Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kallt utan spetsvärme?  (läst 5085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mailman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Hur kallt utan spetsvärme?
« skrivet: 28 januari 2007, 21:36:43 »
Hejsan.

Hur låga temperaturer borde min ecoair 107 klara utan att dra igång elpatronen?
När jag körde med bara elpatronen i pannan så förbrukade jag runt 26' kwh/år. iofs så blev det aldrig speciellt varmt i huset då. Många mornar hade jag inte mer än 17 grader i köket.

Jag såg nu när det varit några minus här att ecologicen har slagit till spetsvärmen. Den gjorde det vid en temp på -6 ungefär. Ska det behövas då?

Sen en annan sak jag undrar över är att ecologicen inte verkar vilja stänga spetsvärmen igen. Eller iaf så tar det väldigt lång tid innan den gör det. När jag hade +4 grader ute så körde den ändå på spets + vp.
Jag har en panntemperatur på 70gr. och shuntventilen som ecologicen styr står så att inget vatten går via pannan utan vp'n står för all värme men ändå kör den med spetsen på. Varfär gör den så? Verkar ju dumt att värma pannan en massa utan att shunta ut varmvattnet som produceras.

Det jag kör med är en EcoAir 107 dockad mot en el/vedpanna  CTC V25FK (-01) via EcoLogic med shuntventil.
Huset är gammalt och ganska dåligt isolerat + att en del element sitter riktigt korkat monterade men det ska åtgärdas med tiden.
Värmen jag får från pumpen är jag ganska nöjd med även om jag för tillfället får köra med kurva 60 och justering +7 för att det ska vara lagom varmt. Använder inte rumsgivare som det är nu.

//Patrik
« Senast ändrad: 28 januari 2007, 21:42:03 av mailman »

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur kallt utan spetsvärme?
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2007, 22:36:40 »
Hejsan.

Hur låga temperaturer borde min ecoair 107 klara utan att dra igång elpatronen?
När jag körde med bara elpatronen i pannan så förbrukade jag runt 26' kwh/år. iofs så blev det aldrig speciellt varmt i huset då. Många mornar hade jag inte mer än 17 grader i köket.

Jag såg nu när det varit några minus här att ecologicen har slagit till spetsvärmen. Den gjorde det vid en temp på -6 ungefär. Ska det behövas då?

Sen en annan sak jag undrar över är att ecologicen inte verkar vilja stänga spetsvärmen igen. Eller iaf så tar det väldigt lång tid innan den gör det. När jag hade +4 grader ute så körde den ändå på spets + vp.
Jag har en panntemperatur på 70gr. och shuntventilen som ecologicen styr står så att inget vatten går via pannan utan vp'n står för all värme men ändå kör den med spetsen på. Varfär gör den så? Verkar ju dumt att värma pannan en massa utan att shunta ut varmvattnet som produceras.

Det jag kör med är en EcoAir 107 dockad mot en el/vedpanna  CTC V25FK (-01) via EcoLogic med shuntventil.
Huset är gammalt och ganska dåligt isolerat + att en del element sitter riktigt korkat monterade men det ska åtgärdas med tiden.
Värmen jag får från pumpen är jag ganska nöjd med även om jag för tillfället får köra med kurva 60 och justering +7 för att det ska vara lagom varmt. Använder inte rumsgivare som det är nu.

//Patrik

Hur lågt den klarar att driva ditt hus är väldigt individuellt från hus till hus, men min EcoAir 5.9 klara sig utan spets ner till ca -7, -8°C. EcoLogic jobbar som så att den kollar med jämna mellanrum om den klarar av att värma ditt hus utan spets enligt följande:

Om framledningstemperaturen är varmare än börvärdet längre än 1 timme spärras pannans drift och värmepumpen kommer att styras av radiatorreturen enligt börvärde. Därefter öppnar shuntventilen till helt öppet läge under 30 minuters tid.

Kan det vara som så att utetempen steg snabbt (inom tiden ovan) från minusgrader till plusgrader? I så fall är pannan fortfarande inkopplad även om det inte behövs enligt termometern.

// Grolim
« Senast ändrad: 28 januari 2007, 22:38:16 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Sirius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur kallt utan spetsvärme?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2007, 17:10:04 »
Hej Grolim,
Som sagt tidigare sÃ¥ har jag nästan samma installation som du har.  Enda skillnad är att jag inte har Ecologic utan goda gamla Ecobasic.  När det blir riktigt kallt sÃ¥ stryper jag till 2 eller 3 (30% till panntanken, 70 % direkt till radiatorerna) pÃ¥ shuntventilen pÃ¥ min gamla CTC-total. PÃ¥ sÃ¥ sätt riktas 70% av effekten frÃ¥n värmepumpen direkt till radiatorkretsen utan först att skulle värma upp vattnet i panntanken och den inbyggda beredare (130 + 120 liter). Tappvarmvatten har vi fortfarande frÃ¥n den seriekopplade NIBE eminent som är kopplat med en fas (1 kW). Det kan bli tvättlappar ett par dagar men det inte ofta att vi har sÃ¥danna kölldknäppar här i SkÃ¥ne. Ett enkelt sätt att göra värmeproduktionen primär och tappvärmen sekundär under riktigt kalla perioder och momentant fÃ¥ ut mer effekt i radiatorkretsen.  Det blir förstÃ¥s lite springande till pannrummet och till utedelen pÃ¥ min CTC men lite motion skadar inte  :)
Med enkla medel klarar vi värmedelen ner till -8

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur kallt utan spetsvärme?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2007, 17:37:13 »
Tjena Sirius!
Då gör vi ganska så lika då, men med den skillnaden att jag har ställt in +35°C på termostaten till tappvattnet i min Totalpanna. Just denna temp motsvarar ung vad jag behöver på stigaren till radiatorerna när det är -5°C ute, sjunker utetempen ytterligare så kommer pumpen att tillverka varmare vatten och uppvärmningen av tappvatten avstannar automatiskt. På så sätt har jag ett system som sköter sig självt utan att man måste springa ner i källaren vid varje köldknäpp. Kanske kan detta vara något för dig med? Men det är klart, jag värmer ju ändå aldrig mitt tappvatten fullt ut så som du gör med EcoBasic...

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Hur kallt utan spetsvärme?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2007, 19:05:59 »
Hej Patrik,

Jag har räknat lite med utgångspunkt från de 26 000kwh per år du angivit som tidigare förbrukning. Antar man att 5 000 kwh går bort i HH så borde balanspunkten med en EcoAir107 ligga mellan 6-8 minusgrader så jag tycker att det ser ut att vara helt i sin ordning.

Hälnsingar från Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad HasseE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nynäshamn
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur kallt utan spetsvärme?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2007, 16:24:45 »
Tjena Sirius!
Då gör vi ganska så lika då, men med den skillnaden att jag har ställt in +35°C på termostaten till tappvattnet i min Totalpanna. Just denna temp motsvarar ung vad jag behöver på stigaren till radiatorerna när det är -5°C ute, sjunker utetempen ytterligare så kommer pumpen att tillverka varmare vatten och uppvärmningen av tappvatten avstannar automatiskt. På så sätt har jag ett system som sköter sig självt utan att man måste springa ner i källaren vid varje köldknäpp. Kanske kan detta vara något för dig med? Men det är klart, jag värmer ju ändå aldrig mitt tappvatten fullt ut så som du gör med EcoBasic...

// Grolim




Kan du förklara vilken termostat du pratar om?  Har du förrÃ¥dsberedare eller värmeväxlare i din panna?

Jag upplever att mitt system en aning trögt att få upp i temperatur. Pumpen (ecoair 105+nibe city+ecologic)orkar endast ner till -1 grad för att sedan behöva spets. Vid -1 grad får jag endast 31 grader på returen som mest.

Skall prova att byta min cirkpump(grundfos 25-40) till en 25-60 för se om det kan bättra till siffrorna.

Känns som vattenvolymen på systemet är för stort, shuntar jag manuellt förbi pannan borde jag få jag upp temperaturen några grader på returen.

Har en CTC electronic liggandes som jag skulle kunna koppla in istället för den andra pannan och köra oshuntat system istället. Kanske inte vinner speciellt mycket på detta byte ur energisynpunkt eftersom jag får värma tappvattnet separat. Däremot kanske pumpen inte behöver gå så mycket per dygn.

/Hasse
CTC Eco Air 105 + Eco logic + Nibe City Vx 13

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur kallt utan spetsvärme?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2007, 23:07:06 »
Jag har en inbyggd 150 liters förrådsberedare i pannan och jag avser termostaten som styr denna förrådsberedare (finns en termostatratt på frontpanelen på kombipannan).

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Sirius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur kallt utan spetsvärme?
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2007, 18:26:58 »
Hej Grolim,
Ja, nästa investering blir en Optimal el Borö ack. tank pÃ¥ 750 liter förberedd med solslinga och skrotning av CTC totalen.  Jag har inte bestämd mig för vilket styr och reglersystem jag vill ha i det nya kombinationen CTC Eco Air och ack. tank.  Ser vi ett par Ã¥r fram blir det 6-8 m2 vacumrör pÃ¥ taket och avstängning av värmepumpen Maj-Sept.

Utloggad steelhead

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hur kallt utan spetsvärme?
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2007, 19:42:19 »
Hej! Nu har jag äntligen fått tummen ur och registrerat mig.
Jag installerade en ecoel förra året och nu har en ecoair 105 kommit på plats.
Det är väl en korkad frÃ¥ga, men hur ser jag när spetvärmen slÃ¥r till  Sc:,h

/Jonas

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Hur kallt utan spetsvärme?
« Svar #9 skrivet: 02 september 2007, 11:35:23 »
Hej! Nu har jag äntligen fått tummen ur och registrerat mig.
Jag installerade en ecoel förra året och nu har en ecoair 105 kommit på plats.
Det är väl en korkad frÃ¥ga, men hur ser jag när spetvärmen slÃ¥r till  Sc:,h

/Jonas

Först ett grattis till nya pumpen. Under menyn "Aktuell driftinfo" så har du en rad som heter "Eleffekt kW" så kan du se aktuellt eltillskott. Om du vill spara el och vill jobba lite med styrningen så kan du stänga av eltillskottet helt. Du bör klara dig en bit ned på minussidan innan det behövs tillskott.
Nackdelen är att det tidvis kan bli klent med varmvatten men detta kan du kompensera i styrningen med extra VV.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!