Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 310 + ytterliggare värmepump?  (läst 1872 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Copello

  • Gäst
Copello
Nibe Fighter 310 + ytterliggare värmepump?
« skrivet: 14 december 2011, 16:34:54 »
Hej,
Jag har en Nibe Fighter 310 frånluftsvärmepump. Huset är värmt med golvvattenvärme.
Kan jag få ned energiförbrukningen genom att köpa ytterliggare en värmepump och isåfall hur?

Hälsningar
Sebastian

Copello

  • Gäst
Copello
SV: Nibe Fighter 310 + ytterliggare värmepump?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2011, 19:33:33 »
Behöver jag förtydliga mig?
Jag undrar om jag kan koppla en uteluftsvärmepump till min nuvarande frånluftsvärmepump Nibe 310?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe Fighter 310 + ytterliggare värmepump?
« Svar #2 skrivet: 14 december 2011, 20:43:31 »
klart du kan  ;)
Nibe har ett förslag som iof gäller efterträdaren till din: 360P

http://www.nibeonline.com/pdf/M10525-1.pdf

Annars kopplar du in en valfri pump mot radiatorkretsen enl samma princip.
TvÃ¥ invertersyrda förslag med utekurvs-styrning är Daikin ewyqxxxac3w  eller Mitsubishin jag länkar till nedan som även finns som package/hydrobox (vatten ute eller ej) för den som vill docka mot bef system.
http://www.daikin.se/product/industrial/chillers/air-cooled-heatpump/default.jsp?singleprv=EWYQ-ACV3&layout=detail

http://mediabank.canvac.se/files/399_CAN_ECODAN_FOLD6SID_110530_A4.pdf?PHPSESSID=6c2c74b889be096dbff09d0a4384b76a
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 310 + ytterliggare värmepump?
« Svar #3 skrivet: 14 december 2011, 20:45:27 »
Fast enklast och billigast är att skaffa en luft/luft värmepump som får stå för grundvärmen och stötta med 310:an.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nibe-it

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310 + ytterliggare värmepump?
« Svar #4 skrivet: 15 december 2011, 11:57:15 »
Behöver jag förtydliga mig?
Jag undrar om jag kan koppla en uteluftsvärmepump till min nuvarande frånluftsvärmepump Nibe 310?

Skulle ta många år innan du skulle tjäna i de. (Hoppas du inte har tänkt köpa något beg!!!)
Om du vill ha ett något nytt så köp en 370 eller 750.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe Fighter 310 + ytterliggare värmepump?
« Svar #5 skrivet: 15 december 2011, 20:15:34 »
Nibe-it:   hur ser din kalkyl ut ...där en ny 370 skulle betala sig mycket fortare än en dockad L/V ??
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!