Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LP Utlöst efter kompressorbyte  (läst 27388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
LP Utlöst efter kompressorbyte
« skrivet: 15 januari 2012, 17:32:14 »
Har bytt min kompressor i mina Villa Klassisk efter tio Ã¥r. Det som nu har hänt är att jag har fÃ¥tt ett antal LP larm och dÃ¥ har jag startat om pannan pÃ¥ nytt för att efter nÃ¥gra dagar fÃ¥tt samma problem. Kan detta missöde bero pÃ¥ för lÃ¥gt tryck i ? Här händer det att jag manuellt fÃ¥r köra upp trycket till 1,5 kb för att efter ett tag gÃ¥ ner till under 0,5 kb. Eller vad kan det annars bero pÃ¥. Har ringt min installatör som säger att jag kan ha luft i ledningen eller nÃ¥got annat?  Hur lÃ¥ng garanti har man när man byter kompressor?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2012, 17:42:02 »
kb?  Kilobyte?   Föklara lite mer är du snäll?   husets tryck spelar ingen roll, hur ser det ut pÃ¥ kalla sidan mot borrhÃ¥let?

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2012, 17:55:26 »
Det jag menade är att jag har ett expansionskärl vid sidan om pannan som går ner i tryck och det var det som jag hade funderingar på. Vad menar du med kalla sidan mot borrhålet?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2012, 17:58:43 »
Kolla filtret pÃ¥ kalla sidan, den som gÃ¥r till borrhÃ¥let eller jordvärmen. Kolla om cirkpumpen gÃ¥r,  sedan kan du kolla om det verkar vara lite oljigt vid schrader ventilerna

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2012, 18:12:21 »
En av ventilerna ovanför pannan har jag gjort ren. Är detta denna som sitter på den kalla sidan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2012, 18:16:16 »
LP löser t ex om flödet på kalla sidan är för dåligt (kalla sidan är ledningarna som går mellan VP:n och borrhålet).
Läs av Bine in och Brine ut några minuter efter att kompressorn startat (vänta tills värdena är någorlunda stabila).
Kolla även nivåkärlet på kalla sidan (oftast är det ett vitt plastkärl) att nivån är ca 2/3.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2012, 20:16:22 »
Nyligen bytt kompressor? Läckage på köldmediekretsen kanske.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2012, 20:20:37 »
Idag var servicekillen och kollade upp pumpen och kunde se att cirkulationspumpen samt expansionskärlet mÃ¥ste bytas. Dessutom var det eventuellt vatten i borrhÃ¥let och detta gör att det tydligen inte blir riktig fart med värmen. Det konstiga är att när kompressorn byttes sÃ¥ fick vi ännu varmare i huset mot tidigare. Om det mot förmodan skulle vara vatten i borrhÃ¥let vad kan man dÃ¥ göra? En olycka kommer sällan ensam  :(

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2012, 20:52:51 »
Förstår inte riktigt.
har du vatten i borrhÃ¥let ska du vara glad  ;D    det är en förutsättning för att energin ska föras över pÃ¥ ett bra sätt.
Exp-kärlet ?  har du ett slutet kärl...där blÃ¥san gÃ¥tt sönder  Sc:,h
 
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2012, 20:54:13 »
De flesta brukar vara glada för vatten i borrhålet Sc:,h ett torrt hål brukar man fylla på du måste hört fel *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2012, 20:57:26 »
Idag var servicekillen och kollade upp pumpen och kunde se att cirkulationspumpen samt expansionskärlet mÃ¥ste bytas. Dessutom var det eventuellt vatten i borrhÃ¥let och detta gör att det tydligen inte blir riktig fart med värmen. Det konstiga är att när kompressorn byttes sÃ¥ fick vi ännu varmare i huset mot tidigare. Om det mot förmodan skulle vara vatten i borrhÃ¥let vad kan man dÃ¥ göra? En olycka kommer sällan ensam  :(

Det är inte bara så att cirkulationspumpen har stått stilla en längre tid och behöver motioneras? Har den stått någon vecka så kan den mycket väl ha rostat fast och kör man runt den med en mejsel så brukar den starta igen. Om inte annat kan man ta isär den och rengöra/smörja.

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2012, 21:50:19 »
Jag har ett expansionskärl placerat vid pannan och ibland går trycket ner på 0 och då brukar jag få fylla på mer så mätaren ligger på 1,5. Det som nu händer är att när varmvatten används så går trycket ner till nästan 0 på expansionskärlet och pumpen utlöser LP larm. Servicekillen konstaterade att kärlet var kasst och cirkulatinspumpen fungerade ej samt att tillräcklig värme inte kom fram till pannan. Kan det vara möjligt att hålet slutar att ge värme efter drygt 10 År?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2012, 06:43:32 »
svar nej!
låter som om blåsan har gått i kärlet.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2012, 10:31:54 »
Om cirkulationspumpen inte går så ger det naturligt att värmeproduktionen avstannar - det är ju cirkulationspumparna som transporterar värmen både på kallbrine och varmvattensidan. En borrhål som gett värme i 10 år slutar inte bara att ge värme plötsligt en dag

sedan får du aldrig hälla rent vatten i kallbrinesidan medans VP -går - då kan den rena vattenproppen gå in i värmeväxlaren och fryser det helt tätt på bara några sekunder och sedan kommer det ta timmar innan detta tinar igen och cirkulationen kommer igång igen efter att du stängt av VP (eller stoppar på LP) - kallvattnet man fyller på måste hinna blanda sig ordentligt i brinen innan VP startar. alternativt att det fylls på med färdigutblandad brinevätska.

Om det 'var vatten i borrhålet' - är det inte så att du missuppfattade detta då det han kanske menade är att det kanske är för mycket vatten i kallbrinen efter för många påfyllningar med rent vatten (som i sin tur kan indikera läcka) och fryser lite för lätt.

---

Att trycket gÃ¥r mot noll när du tappar varmvatten är typisk signatur att exp-kärlet inte fungerar (gummiblÃ¥san trasig)  utan systemet är stummfyllt, vattnet krymper i volym när den kyls pga. varmvattenuttaget - trycket gÃ¥r mot noll och du fyller pÃ¥ för att fÃ¥ tillbaka trycket - när det värms pÃ¥ igen sÃ¥ blir det övertryck och vattnet du fyllde pÃ¥ gÃ¥r ut genom säkerhetsventilen senare. 
« Senast ändrad: 19 januari 2012, 02:21:30 av xxargs »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2012, 00:13:20 »
tänk om man var som xxargs bara öppna käften när man hade något riktigt vettigt att säga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!