Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.  (läst 8938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« skrivet: 22 september 2005, 10:11:27 »
Jag har funderingar om att kombinera jord värme/sol värme via ack tank. Jag har två ack tankar som är på 500l vardera. Båda är utrustade med VV slinga. Om man paralell kopplar dessa båda tankar och kör jordvärme på den ena och sol på den andra så skulle man kunna få en kombinerad värmekälla med en stor reservoar av varm vatten både till uppvärmning och till tapp vatten. Är det någon som har provat eller har synpungter på detta så skulle jag vilja ta del av detta. Jag söker också olika uppslag till hur man skall kunna bygga/konstruera egna hyfsat effektfulla solfångare. De som finns på marknaden är så pass dyra att det är svårt att räkna hem dessa,till att bli kostnads effektiva.
Tanken är att solen kan ge ca:65-75% ( 50-85 grader) och att sedan jordvärmen tillstöter resten av värmebehovet.( 40-50 grader)
Man kan också i förlängningen tänka sig att kompletera med ex.vattenmantlad kamin eller dyligt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #1 skrivet: 22 september 2005, 12:16:59 »
Jag har funderingar om att kombinera jord värme/sol värme via ack tank. Jag har två ack tankar som är på 500l vardera. Båda är utrustade med VV slinga. Om man paralell kopplar dessa båda tankar och kör jordvärme på den ena och sol på den andra så skulle man kunna få en kombinerad värmekälla med en stor reservoar av varm vatten både till uppvärmning och till tapp vatten. Är det någon som har provat eller har synpungter på detta så skulle jag vilja ta del av detta. Jag söker också olika uppslag till hur man skall kunna bygga/konstruera egna hyfsat effektfulla solfångare. De som finns på marknaden är så pass dyra att det är svårt att räkna hem dessa,till att bli kostnads effektiva.
Tanken är att solen kan ge ca:65-75% ( 50-85 grader) och att sedan jordvärmen tillstöter resten av värmebehovet.( 40-50 grader)
Man kan också i förlängningen tänka sig att kompletera med ex.vattenmantlad kamin eller dyligt.


Jorbvärmepump funkar bäst med flytande kondensering vid uppvärmning. Möjligen kan du använda den ena tanken som varmvattenberedare till jordvärmepumpen?

Om du inte redan har solpanelerna kan det vara svårt att räkna hem kostnaden för dessa jämfört med besparingen, att solen skulle ge 65-75 % av värmebehovet är rent önsketänkande vid våra bräddgrader. En siffra på 20 % är mer rimligt. Och med tanke på att jordvämepump redan sparar in ca 2/3 av energiförbrukningen så blir bidraget från solen 6-7 % av energiförbrukningen jämfört med jordvärmepump
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #2 skrivet: 22 september 2005, 12:23:09 »
...
Jag söker också olika uppslag till hur man skall kunna bygga/konstruera egna hyfsat effektfulla solfångare.
...

Kan du bygga billigare än dessa?
http://www.arsite.se/

Vacuum rör för under 4500.-
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #3 skrivet: 24 september 2005, 20:05:39 »
Jag har funderingar om att kombinera jord värme/sol värme via ack tank. Jag har två ack tankar som är på 500l vardera. Båda är utrustade med VV slinga. Om man paralell kopplar dessa båda tankar och kör jordvärme på den ena och sol på den andra så skulle man kunna få en kombinerad värmekälla med en stor reservoar av varm vatten både till uppvärmning och till tapp vatten. Är det någon som har provat eller har synpungter på detta så skulle jag vilja ta del av detta. Jag söker också olika uppslag till hur man skall kunna bygga/konstruera egna hyfsat effektfulla solfångare. De som finns på marknaden är så pass dyra att det är svårt att räkna hem dessa,till att bli kostnads effektiva.
Tanken är att solen kan ge ca:65-75% ( 50-85 grader) och att sedan jordvärmen tillstöter resten av värmebehovet.( 40-50 grader)
Man kan också i förlängningen tänka sig att kompletera med ex.vattenmantlad kamin eller dyligt.


funderar lite på detta med o kompletera m kamin!!
tror du inte att värmepumpen drar in tilräcklig vinst redan som det är ?? vitsen att elda skulle då i mina ögon då bara vara för nöjets skull.
annars vad gäller din fundering på samköra med sol så anser jag att systemet blir inte lönsamt om du inte kan ta vara på den energi som man normalt inte kan tilgodogöra sig i en normal sol anl.
tänker då på höst ,vinter, vår, solpanelerna genererar bra med energi men på tok för kallt vatten för att man skall kunna ta tillvara på den.
finnes färdiga anläggningar för detta som när du kommer i detta läge blandar ut detta 10-20 gradiga vatten med brine för att få upp temperaturen innan det går in i värmepumpen. vitsen med detta är kanon då kan man nytja panelerna optimalt.
sen vad jag har förstÃ¥tt sÃ¥ finnes det vakum fÃ¥ngare som kommer att börja säljas för ca 1600 kr m2  sÃ¥ glöm byggsatserna !!
vakum fångarna är ju dubbelt så efektiva som traditionella fångare.
sedan kommer ju nästa fina finess !! när du kommer till vår o solen skiner o du får ett överskott så kommer automatiken att styra ut överskottet ut i mark kolektorn o tina upp pemfrosten runt slangen.
reklam är ju förbjudet här men dÃ¥ det endast finnes ett märke som kan erbjuda denna kombination sÃ¥ vill jag i alla fall att du kollar in denna anläggning.    www.eviheat.se   
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Greven...i mitt tycke så tassar du i gränsmarkerna..."ett märke som KAN erbjuda detta" så det är alltså inte möjligt att samköra VP av annat märke än det du så uppenbart förespråkar med Solpaneler??? Vari ligger i sådana fall svårigheten???

Är fortfarande långt ifrån övertygad om att den lösning du förespråkar är så bra som du säger, finns allt för många forskares rapporter som motsäger dig, eller i alla fall gör vinsten, ehm...mer tveksam... men men...vi får väl in någon av fysikerna på forumet snart...då torde detta bli till fullo klarlagt misstänker jag...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #5 skrivet: 24 september 2005, 23:54:36 »
Greven...i mitt tycke så tassar du i gränsmarkerna..."ett märke som KAN erbjuda detta" så det är alltså inte möjligt att samköra VP av annat märke än det du så uppenbart förespråkar med Solpaneler??? Vari ligger i sådana fall svårigheten???

Är fortfarande långt ifrån övertygad om att den lösning du förespråkar är så bra som du säger, finns allt för många forskares rapporter som motsäger dig, eller i alla fall gör vinsten, ehm...mer tveksam... men men...vi får väl in någon av fysikerna på forumet snart...då torde detta bli till fullo klarlagt misstänker jag...

det är ju bara såhär !!

det är ingen annan som fått till denna styrning att fungera tillsammans.
själklart sÃ¥ kan man bygga ihop detta med en egen styrning men ingen har fÃ¥tt till det ännu  eller i allafall lanserat detta.
jag ger fullkomligt tusan i om du tycker jag tassar i nÃ¥tt gränsland!!  dÃ¥ om jag gör detta sÃ¥ fÃ¥r väl ni stänga ute mig frÃ¥n detta forum

men detta skall ni ha klart för er jag hoppas att alla andra kan annamma detta system för det fungerar klockrent.
sedan monterar jag utan att blinka ctc eller ivt eller annat när dom har en styrning som fungerar.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
"det är ju bara såhär"...jodå...

Vattenfall, Älvkarlebylabbet
Luleå Tekniska Universitet
och sist, men DEFINITIVT inte minst, Lunds Tekniska högskola, avdelningen för byggnadsfysik


Alla kommer fram till samma sak, Solvärme i kombination med värmepump är (nästan) aldrig någonsin lönsamt och återladdning är det definitivt inte. OM det vore så att det skulle ge en coop på över 7 och en årscoop på 5,5 så vore det väl, ehm...smått rimligt...att NÅGON av de forskarrapporter som kommer från detta håll skulle ge en hint om att detta.

Den enda som gör det är i mitt tycke Elisabeth Kjellsons (Lunds tekniska,byggfysik) som säger att det KAN var lönsamt, men att regleringen av det är tämligen komplex i en villainstallation.

Jag tar mig friheten att citera hennes arbete och slutsaten hon kommer fram till:

Elisabeth slutsats:

Citera
18 Slutsatser
Resultatet från simuleringarna visar att det är mycket angeläget att systemet
med kombination av solfångare och bergvärmepump optimeras beträffande
storlek och styrning av cirkulationspumpar. Återladdning resulterar i en högre
köldbärartemperatur till förångaren, vilket medför högre värmefaktor (COP)
för värmepumpen. Återladdningen kräver dock en ökad driftstid hos
tillgängliga cirkulationspumpar (i solkretsen och i borrhålskretsen). Pumparnas
effekt och styrning är avgörande för om systemets årsverkningsgrad (SPF) ska
förbättras av återladdningen.
Effekten av inladdning av solvärme kan studeras genom att undersöka
höjningen av förångartemperaturen när värmepumpen är i drift. I de
simulerade fallen har denna höjning varit 1,3-3,5°C, vilket innebär en höjning
av årsvärmefaktorn för värmepumpen på ca 2-5%. Höjningen kan vara större
vid underdimensionerade system, då solladdningen kan få större betydelse.
Återladdning med sol är ett alternativ för att förbättra förångartemperaturen i
bergvärmesystem med underdimensionerat aktivt borrhålsdjup. Återladdning
kan även bli nödvändigt i områden där bergvärmesystemen ligger så tätt så att
de påverkar varandra.

De fullständigt REVOLUTIONERANDE uppgifter du kommer med greven, de har helt enkelt inte stöd i någon som helst forskning. Jag tycker mig ha läst att du säljer/installerar dessa pumpar, du säger dig också ha ringt till Eviheat och fått stöd för de fullständigt häpnadsväckande resultat du presenterat.

Jag skrev en gång för länge sedan till en annan lirare, som också kom med fullständig häpnadsväckande uppgifter, att då man väldigt tydligt representerar en visst tillverkare så får man "stå ut" med lite hårdare behandling, så greven, jag tar dig på inget sätt på ditt ord, jag vill se siffror, diagram och gärna namngivna referensobjekt, samt oberoende tester som bekräftar ditt påstående om årscoop på 5,5.

Tolka mig inte fel, jag är ingen försvarare av gammal teknik och har du rätt och detta är sant, ja då är det ju bra för oss alla, men just nu så..ehm....låt mig säga att jag tvivlar.
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #7 skrivet: 25 september 2005, 11:30:16 »
 Hej!!!!

detta var ganska intresant läsning. För att ge lite mera fakta om min fråga så att ni kan ha fler åsikter.
Jag bor på en ö i Blekinge skärgård och vi har faktiskt fler sol timmar än Ölands södra udde. Men vi bor i princip på samma breddgrad.
jag har ett hus på ca 160 m2 med bruten takstol. Över tak 27 grader under tak 63 grader. husets placering är rakt söderläge.
Vad jag har läst så är det viktigt att ha rätt väderstreck ( söder ) och rätt lutning på solfångarna ( 22-45 grader sommar 45-70 grader vinter )
Jag har planer på att sätta två solfångare på varje vinkel. När jag skrev 65-75% var jag lite otydlig jag menade att sol värmen skulle klara detta under vår sommar och höst. Jag fick en adress där man kunde köpa vacum fångare TACK! men jag tyckte att värkningsgraden var låg.
Vi har ett hus här på ön som har vanliga solfångare och en solig vinterdag med -10 grader har dessa en frammlednings temp till tank på +65-85 grader.
Detta fakta för det finns en digital temometer på båda sidor om fångarna
                    MVH Pegge

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #8 skrivet: 25 september 2005, 13:24:27 »
"det är ju bara såhär"...jodå...

Vattenfall, Älvkarlebylabbet
Luleå Tekniska Universitet
och sist, men DEFINITIVT inte minst, Lunds Tekniska högskola, avdelningen för byggnadsfysik


Alla kommer fram till samma sak, Solvärme i kombination med värmepump är (nästan) aldrig någonsin lönsamt och återladdning är det definitivt inte. OM det vore så att det skulle ge en coop på över 7 och en årscoop på 5,5 så vore det väl, ehm...smått rimligt...att NÅGON av de forskarrapporter som kommer från detta håll skulle ge en hint om att detta.

Den enda som gör det är i mitt tycke Elisabeth Kjellsons (Lunds tekniska,byggfysik) som säger att det KAN var lönsamt, men att regleringen av det är tämligen komplex i en villainstallation.

Jag tar mig friheten att citera hennes arbete och slutsaten hon kommer fram till:

Elisabeth slutsats:

Citera
18 Slutsatser
Resultatet från simuleringarna visar att det är mycket angeläget att systemet
med kombination av solfångare och bergvärmepump optimeras beträffande
storlek och styrning av cirkulationspumpar. Återladdning resulterar i en högre
köldbärartemperatur till förångaren, vilket medför högre värmefaktor (COP)
för värmepumpen. Återladdningen kräver dock en ökad driftstid hos
tillgängliga cirkulationspumpar (i solkretsen och i borrhålskretsen). Pumparnas
effekt och styrning är avgörande för om systemets årsverkningsgrad (SPF) ska
förbättras av återladdningen.
Effekten av inladdning av solvärme kan studeras genom att undersöka
höjningen av förångartemperaturen när värmepumpen är i drift. I de
simulerade fallen har denna höjning varit 1,3-3,5°C, vilket innebär en höjning
av årsvärmefaktorn för värmepumpen på ca 2-5%. Höjningen kan vara större
vid underdimensionerade system, då solladdningen kan få större betydelse.
Återladdning med sol är ett alternativ för att förbättra förångartemperaturen i
bergvärmesystem med underdimensionerat aktivt borrhålsdjup. Återladdning
kan även bli nödvändigt i områden där bergvärmesystemen ligger så tätt så att
de påverkar varandra.

De fullständigt REVOLUTIONERANDE uppgifter du kommer med greven, de har helt enkelt inte stöd i någon som helst forskning. Jag tycker mig ha läst att du säljer/installerar dessa pumpar, du säger dig också ha ringt till Eviheat och fått stöd för de fullständigt häpnadsväckande resultat du presenterat.

Jag skrev en gång för länge sedan till en annan lirare, som också kom med fullständig häpnadsväckande uppgifter, att då man väldigt tydligt representerar en visst tillverkare så får man "stå ut" med lite hårdare behandling, så greven, jag tar dig på inget sätt på ditt ord, jag vill se siffror, diagram och gärna namngivna referensobjekt, samt oberoende tester som bekräftar ditt påstående om årscoop på 5,5.

Tolka mig inte fel, jag är ingen försvarare av gammal teknik och har du rätt och detta är sant, ja då är det ju bra för oss alla, men just nu så..ehm....låt mig säga att jag tvivlar.

denna raport har även jag läst naturligtvis !!
men jag ska inte sitta här o försvara någon annas tekniska genobrott.
jag har läst evis tester o fÃ¥tt detta ganska klart för mig pÃ¥ kurser som jag gÃ¥tt .   dessa uppg stämmer o det kommer naturligtvis att göras flera oberoende tester nu dÃ¥ det instaleras ofantligt mÃ¥nga anläggningar av detta slag.
me det är ok att vara tvivlande de är bara synd för dessa som instalerar gammal teknik då det finnes bättre alternativ.
om det nu är sÃ¥ att du är intreserad av denna teknik o vill verkligen sätta dig in i detta sÃ¥ mÃ¥ste du nog ta kontakt med tillverkaren för att fÃ¥ tillgÃ¥ng till ref anl + effekt diagram .  om det nu skulle vara som du befarar sÃ¥ är jag helt övertygad om att svep skulle ha ingripit mot företaget för länge sedan o stoppat produkten.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #9 skrivet: 26 september 2005, 14:15:49 »
Hej!!!!

detta var ganska intresant läsning. För att ge lite mera fakta om min fråga så att ni kan ha fler åsikter.
Jag bor på en ö i Blekinge skärgård och vi har faktiskt fler sol timmar än Ölands södra udde. Men vi bor i princip på samma breddgrad.
jag har ett hus på ca 160 m2 med bruten takstol. Över tak 27 grader under tak 63 grader. husets placering är rakt söderläge.
Vad jag har läst så är det viktigt att ha rätt väderstreck ( söder ) och rätt lutning på solfångarna ( 22-45 grader sommar 45-70 grader vinter )
Jag har planer på att sätta två solfångare på varje vinkel. När jag skrev 65-75% var jag lite otydlig jag menade att sol värmen skulle klara detta under vår sommar och höst. Jag fick en adress där man kunde köpa vacum fångare TACK! men jag tyckte att värkningsgraden var låg.
Vi har ett hus här på ön som har vanliga solfångare och en solig vinterdag med -10 grader har dessa en frammlednings temp till tank på +65-85 grader.
Detta fakta för det finns en digital temometer på båda sidor om fångarna
                    MVH Pegge

Hej,
Kolla gärna det där med vinklarna igen.
Min minnesbild är att om man 'bara' skall göra VV under sommar halvåret så nog ca 45 grader rätt,
men om du sätter paneler för att även ge värme på vintern, så sätter du större/fler.
Då skall du istället luta dem betydligt mer, du kommer ändå att ha VV överskott på sommaren
pga den större ytan, även om vinkeln inte är optimal för sommar sol.

Det är ju inte bättre att nödkyla bort mer värme än att nödkyla bort mindre.

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #10 skrivet: 28 september 2005, 09:34:18 »
Hej, jag har 0 kunskap i ämnet solfångare. Hur mycket energi kan en så ge? ett stearinljus blir ju också mycket varmt, men man kan ju inte koka en liter vatten på det. Måste man inte ha ganska stora acumulatortankar ?
En annan sak som jag tänkte på var den globala uppvärmningen. Det måste i sin tur innebära att luften kommer att hålla mer vatten, vilket i sin tur betyder mer moln på himlen. Kan man då förvänta sig att en solfångarinverstering med åren får en försämrad verkningsgrad?
(Någon som räknat på mängd per grads ökning i atmosfären?)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #11 skrivet: 28 september 2005, 22:25:17 »
Lite solfångarfakta:
En solfångare kan ge upp till 6-700 kwh/kvm och år, företrädesvis på sommarhalvåret, men även under vinterhalvåret.
Att dygnslagra solenergi i acctankar gÃ¥r bra.  Överslagsmässigt lagrar man 1 kwh per m3 och grad. En 1000l tank som värms och kyls 40 grader lagrar alltsÃ¥ ca 40 kwh.
Det går följdaktligen inte att säsongslagra solvärme i acctankar inomhus. Det blir större än huset. Det sköter moder natur om bättre i jord, berg och sjöar. Där använder en del av oss den solenergin till värmepumpar. men från en låg temperatur, som +8.
Effekten frÃ¥n en solfÃ¥ngare ökar vid minskad högsta temperatur. Samma solfÃ¥ngare kan ge 700 kwh vid 25 grader. 500kwh/Ã¥r vid 50 grader och 300 kwh/Ã¥r vid 75 grader. Nästan som COP  ::)

Bästa effekt för solfångare är att luta den i samma vinkel som latituden. Dvs ca 60 grader i södra delen av landet.
Använder man solfångaren bara för sommarvarmvatten eller att värma poolen kan man minska den vinkel.
Rent söder läge är bra men även sydöst och sydväst är godtagbart.
Från den utmärkta hemsidan www.solklart-solvarme.nu
kan man läsa att för att få varmvatten under sommarhalvåret behövs vanligtvis 4-6 kvm vanliga paneler.
Väljer man vaccumrör kan man gå ner ca 30% i yta pga större verkningsgrad.
Vill man dimensionera för solvärme i kombination med annan värme behöver man minst fördubbla solfångarytan.
Tankarna vid vvberedning är på 2-300 liter. Acctankarna för uppvärmning är på 50-100 liter per kvm.

De har installerats cirka 2000 solfångaranläggningar per år de senaste 20 åren i Sverige.
Vilken marknad för Evi Heat! De är ju ensamma än så länge.

Kombinationen solfångare VP är väldigt intressant, men ganska outforskad. Har inte sett mätvärden någonstans.
Rätt dimensionerad solfångare och acktank borde kunna ersätta borrhål i södra Sverige.
Solfångare och acktank borde kunna höja medelvärdet på brine temp kraftigt på befinliga berg och jord VPanläggningar.

Enligt min mening borde solfÃ¥ngarkretsen 1. värma varmvatten  2 värma en acktank som i sin tur förvärmer brine eller luft in till VP. För luft värmepumpar bara vid lÃ¥ga ute temperaturer och för berg/sjö/jord VP sÃ¥ ofta som möjligt.

Prisbild?
Varmvatten system. 4 kvm Vaccum Solfångare , varmvattenberedare, pump, logik och elpatron ca 16.000 med moms och installation.
Ytterligare vaccumsolfångare ca 2000 kr kvm./Vanliga platta ungefär 1200 kr/kvm. Ex installation.
Räknar man bara med vaccum solfångaren så får man säg 600 kwh/år för en investeringskostnad om 2000 kr
På 4 året är man på plus. Platta solfångare ha en lägre verkningsgrad säg 350 kwh/år och får i stort sett samma payoff tid. Efter 10 år har man köpt 6000 kwh för ca 2000 kr eller 3500 kwh för 1200 kr.
 
Antagligen bättre än aktier.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #12 skrivet: 28 september 2005, 23:12:04 »
Vilken marknad för Evi Heat! De är ju ensamma än så länge.

Även Viessmann har styrning för solfångare integrerad i sina Vitocal 300/343/350 så lite konkurens finns det ;)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #13 skrivet: 28 september 2005, 23:12:05 »
Ok, det ljusnade men vad är vacumrör? Finns de olika paneltypernas uppbyggnad ilustrerad någonstans?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump/jordvärme kombinerat med sol via ack tank.
« Svar #14 skrivet: 29 september 2005, 02:09:37 »
Lite solfångarfakta:
En solfångare kan ge upp till 6-700 kwh/kvm och år, företrädesvis på sommarhalvåret, men även under vinterhalvåret.
Att dygnslagra solenergi i acctankar gÃ¥r bra.  Överslagsmässigt lagrar man 1 kwh per m3 och grad. En 1000l tank som värms och kyls 40 grader lagrar alltsÃ¥ ca 40 kwh.
Det går följdaktligen inte att säsongslagra solvärme i acctankar inomhus. Det blir större än huset. Det sköter moder natur om bättre i jord, berg och sjöar. Där använder en del av oss den solenergin till värmepumpar. men från en låg temperatur, som +8.
Effekten frÃ¥n en solfÃ¥ngare ökar vid minskad högsta temperatur. Samma solfÃ¥ngare kan ge 700 kwh vid 25 grader. 500kwh/Ã¥r vid 50 grader och 300 kwh/Ã¥r vid 75 grader. Nästan som COP  ::)

Bästa effekt för solfångare är att luta den i samma vinkel som latituden. Dvs ca 60 grader i södra delen av landet.
Använder man solfångaren bara för sommarvarmvatten eller att värma poolen kan man minska den vinkel.
Rent söder läge är bra men även sydöst och sydväst är godtagbart.
Från den utmärkta hemsidan www.solklart-solvarme.nu
kan man läsa att för att få varmvatten under sommarhalvåret behövs vanligtvis 4-6 kvm vanliga paneler.
Väljer man vaccumrör kan man gå ner ca 30% i yta pga större verkningsgrad.
Vill man dimensionera för solvärme i kombination med annan värme behöver man minst fördubbla solfångarytan.
Tankarna vid vvberedning är på 2-300 liter. Acctankarna för uppvärmning är på 50-100 liter per kvm.

De har installerats cirka 2000 solfångaranläggningar per år de senaste 20 åren i Sverige.
Vilken marknad för Evi Heat! De är ju ensamma än så länge.

Kombinationen solfångare VP är väldigt intressant, men ganska outforskad. Har inte sett mätvärden någonstans.
Rätt dimensionerad solfångare och acktank borde kunna ersätta borrhål i södra Sverige.
Solfångare och acktank borde kunna höja medelvärdet på brine temp kraftigt på befinliga berg och jord VPanläggningar.

Enligt min mening borde solfÃ¥ngarkretsen 1. värma varmvatten  2 värma en acktank som i sin tur förvärmer brine eller luft in till VP. För luft värmepumpar bara vid lÃ¥ga ute temperaturer och för berg/sjö/jord VP sÃ¥ ofta som möjligt.

Prisbild?
Varmvatten system. 4 kvm Vaccum Solfångare , varmvattenberedare, pump, logik och elpatron ca 16.000 med moms och installation.
Ytterligare vaccumsolfångare ca 2000 kr kvm./Vanliga platta ungefär 1200 kr/kvm. Ex installation.
Räknar man bara med vaccum solfångaren så får man säg 600 kwh/år för en investeringskostnad om 2000 kr
På 4 året är man på plus. Platta solfångare ha en lägre verkningsgrad säg 350 kwh/år och får i stort sett samma payoff tid. Efter 10 år har man köpt 6000 kwh för ca 2000 kr eller 3500 kwh för 1200 kr.

Antagligen bättre än aktier.


Om man räknar med att spara 6000 kWh på tio år och investeringen går på 16000 kr + solfångarna och sparar 600 kWh/år och m2 så ger det vid 4 m2 solfångare (2400 kWh/år) en payofftid (vid elpris 1 kr/kWh) på ca 10 år.

Eftersom värmepumpen tillverkar motvarande energi till 1/3-del av priset blir pay-offtiden i en värmepumpsanläggning alltså ca 30 år.

Eller tänker jag fel  Sc:,h

Tilläggas kan att cirkpumpar o.dylik kringutrustning drar en del för driften.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!