Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstigt fenomen  (läst 14127 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt fenomen
« Svar #15 skrivet: 20 februari 2005, 20:55:46 »
Tack Bertil!
Jag hör av mig när jag jagat rätt på installatören --/
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Konstigt fenomen
« Svar #16 skrivet: 28 februari 2005, 19:23:32 »
Jag har samma problem som hzzon berättar om.
Bifogad bild visar att pumpen stannar trots att det finns anledning till att övergÃ¥ till värmeproduktion  efter att ha kört VV.
PÃ¥ bilden ser man ocksÃ¥ att den en gÃ¥ng har övergÃ¥tt till värmeproduktion efter VV-prod.  Häpp!!!

Pumpen är ca. 3 år gammal.

Mjukvarufel eller 3-vägsventil-fel eller ........?

Vad tror ni? Tar tacksamt emot förslag!!
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Konstigt fenomen
« Svar #17 skrivet: 28 februari 2005, 19:28:35 »
Dassig bild, provar en gång till
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Konstigt fenomen
« Svar #18 skrivet: 28 februari 2005, 22:40:02 »
Sune
Hade du underskott på minuterna så pumpen borde gått? då har du också fel i maskinen!

Sen verkar den ha laddat vvb i två omgångar med kort tidsinterval, det kan bli så om man tappar ur vvb kraftigt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Konstigt fenomen
« Svar #19 skrivet: 28 februari 2005, 23:07:22 »
Jag kan se på kurvorna att den just skulle starta värmeproduktion då VVB klagade på låg temp och pumpen började med att ladda VVB.
När så driftspressostaten löste ut så stannade pumpen,....................AHA......

Kan det vara så här det ligger till.

AlltsÃ¥:  Driftspressostaten stoppar pumpen vid VV produktion. När 20 minuter gÃ¥tt sÃ¥ startar pumpen och dÃ¥ rÃ¥kar VVB vilja ha en dos igen.
Om jag minskar tiden som anläggningen får göra VV så den inte når driftspressostaten så kanske den kollar in värmebehovet och gör lite radiatorvärme en stund för att sedan göra VV igen.

Vad tror du?
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Konstigt fenomen
« Svar #20 skrivet: 28 februari 2005, 23:22:04 »
Nja det funkar så här.. om pumpen producerar värme och det uppstår ett vv behov då startar den vv produktion ( det är prioriterat) när det är klart då SKALL den direkt fortsätta med värmeproduktion UTAN stopp emellan.

Men om pumpen står still och vv behov uppstår då finns ju inget värmebehov när vv produktion är klar, gradminuterna ackumuleras inte vid vv produktion tyvärr.
I praktiken har man säkert nåt startpunkten men utan cirkulation från värmesystemet förbi pumpen då räknar inte datorn några minusminuter...

Så det kunde va en lösning att ha som med vv vattnet. Där en "toppupfunktion" finns. Om den går för värme och det är klart så startar den vv produktion även om inte startemnpen nåtts. Om verklig temp är 2 grader över starttemp då "topuppar" den varmvattnet.

Det skulle ju va ok med värmen ocksÃ¥, att om det skett en vv produktion kunde den övergÃ¥ till värmeproduktion även om inte gradminuterna nÃ¥t fram till startpunkten riktigt.   Sc:,h 

Hoppas budskapet gick fram  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Konstigt fenomen
« Svar #21 skrivet: 28 februari 2005, 23:35:24 »
Nja det funkar så här.. om pumpen producerar värme och det uppstår ett vv behov då startar den vv produktion ( det är prioriterat) när det är klart då SKALL den direkt fortsätta med värmeproduktion UTAN stopp emellan.

Driftspressostaten borde ju inte stänga av pumpen utan styra växelventilen till värmeprod. och vänta någon minut för att "se läget".  Hmmm

Men om pumpen står still och vv behov uppstår då finns ju inget värmebehov när vv produktion är klar, gradminuterna ackumuleras inte vid vv produktion tyvärr.
I praktiken har man säkert nåt startpunkten men utan cirkulation från värmesystemet förbi pumpen då räknar inte datorn några minusminuter...
Aha, där har vi förklaringen.

Så det kunde va en lösning att ha som med vv vattnet. Där en "toppupfunktion" finns. Om den går för värme och det är klart så startar den vv produktion även om inte startemnpen nåtts. Om verklig temp är 2 grader över starttemp då "topuppar" den varmvattnet.

Det skulle ju va ok med värmen också, att om det skett en vv produktion kunde den övergå till värmeproduktion även om inte gradminuterna nåt fram till startpunkten riktigt. 

Så man kan säga att det finns förbättringspotentioal beträffande programmet.

Tack för din tid Bertil :)
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Konstigt fenomen
« Svar #22 skrivet: 28 februari 2005, 23:38:29 »
Men om pumpen står still och vv behov uppstår då finns ju inget värmebehov när vv produktion är klar, gradminuterna ackumuleras inte vid vv produktion tyvärr.
I praktiken har man säkert nåt startpunkten men utan cirkulation från värmesystemet förbi pumpen då räknar inte datorn några minusminuter...

Märkligt, nu brukar ju Bertil veta vad han talar om, men denna funktion låter dum (träig) i mina öron, systemet skall väl skita i vad som f.n produceras och fortsatta mäta reglerfel som uppstår under aktuell aktivitet, åt båda håll, den skall alltså hålla koll på både VV och värme för att sedan när tillfälle ges åtgärda reglerfelet med inställda parrametrar, basta!!!
ex. -25 grad ute VV-produktion i 30 minuter, radiatorerna svalnar men styren har inte fattat detta för den sov under VV-prod?? sen ska det gå 20-25 minuter till innan han gäspar igång sig... tur att detta inte sker i min maskin, då skulle kudden frysa fast i huvet! men jag bor ju i ett durkslag ungefär, det fungerar kanske bättre i ett isolerat hus?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Konstigt fenomen
« Svar #23 skrivet: 28 februari 2005, 23:55:54 »
I mina öron (ögon) verkar det som ni (Bertil och RLA) säger samma sak fast på lite olika sätt.
Bertil beskriver hur det fungerar (med lite förbättringsförslag) och RLA hur det borde fungera. Jag håller med båda.

Jag ska prova med att sänka starttempen för VV-prod.(från 44 till 40 grader) och minska tiden som VV-prod. får hålla på om värmebehov finns (från 20 till 10 min).
Sen ska jag ta mitt nattliga bad och därefter kolla in kurvorna.
Jag återkommer
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Konstigt fenomen
« Svar #24 skrivet: 01 mars 2005, 01:33:16 »
Citera
Driftspressostaten borde ju inte stänga av pumpen utan styra växelventilen till värmeprod. och vänta någon minut för att "se läget".  Hmmm

På Diplomat står det faktiskt så här:::  stopp på varmvattendrift  när maxtiden 45 minuter löpt ut, efter denna tid kollas värmebehovet i 5 minuter. Så dom har nog tänkt där  :-[  men lite luddigare här:::   om samtidigt behov av värme finns växlas det mellan värme och varmvatten enligt dom inställda tiderna för värme o varmvatten.
osså vanligt stopp på vv laddning:: Då reglerpressosten varit öppen i mer än 5 sek
Ovanstående gäller för Diplomat...

För Villa modellen (5 år gammal) verkar nedanstående gälla... Här finns möjlighet att ändra tiden för varmvattenproduktion då det  samtidigt finns ett behov av värmeproduktion

RLA
Tyvärr har man ju ingen cirk i rad. kretsen vid vv produktion så givarn den mäter framledningstempen till VVB.
Helt rätt den sover tyvärr vad avser värmebehovet...

Men det blir ett kort stopp därför på Thermia är ju hysteres satt till 7 grader som fabriksinställning om det nås poppar grdminuterna ned till startvärdet direkt!!!

Men visst träigt, tex en funktion att vp skall starta om grdminueterna understiger halva startvärdet och tempen är tex lägre än -10 här uppe... om dom funktionerna var justerbara då skulle det va en toppgrej...

 inte riktigt hundra pÃ¥ det här har aldrig kollat det i verkligheten  :-[ Sc:,h

Nån som vill bo i källaren!? kollar detta åt oss  ;)

oläsligt tänk då på den sena timmen



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Konstigt fenomen
« Svar #25 skrivet: 01 mars 2005, 07:27:40 »
RLA
Tyvärr har man ju ingen cirk i rad. kretsen vid vv produktion så givarn den mäter framledningstempen till VVB.
Helt rätt den sover tyvärr vad avser värmebehovet...

Säkert så på Termia, hur är det på andra fabrikat? Varmiteken fortsätter dock att räkna reglerfel!

Det är ju helt rätt, att även om det slutar att cirkuera i värmesystemet så borde styren anta att det inte är konstant temp i systemet utan förstås sjunka och därför lämna ett underskott i regleringen.

Varför? jo som jag skrev så kallnar ju faktiskt radiatorvattnet och visst, det är möjligt att i.o.m att givaren sitter på röret så blir mätning inte exakt, men bättre det än att systemet skall anta att temperaturen är oförändrad, då kan ju vxl-ventilen slå om efter VV-prod (med komp igång) och skulle det nu vara så att det finns varmt radiatorvatten ute i systemet så kommer VP att stanna snabbare när den skall jobba bort det felet som blev utan cirkulation. som det är nu verkar det träigt.

EDIT.
Jag läste nog lite fort, jämförde med mitt system, jag mäter inte värmebärare när jag har VV-prod, bara tempen i acctanken, min givare för värmereglering påverkas inte av temphöjningen i VV-tanken eller värmebäraren till tanken, därav kan Varmitek fortsätta räkna reglerfel även under VV-prod och, om så behövs, gå direkt från VV-prod till värmeprod.
« Senast ändrad: 01 mars 2005, 11:18:32 av RLA »
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Konstigt fenomen
« Svar #26 skrivet: 01 mars 2005, 11:39:30 »
Citera
Varför? jo som jag skrev så kallnar ju faktiskt radiatorvattnet och visst, det är möjligt att i.o.m att givaren sitter på röret så blir mätning inte exakt, men bättre det än att systemet skall anta att temperaturen är oförändrad

Kruxet på Thermia är att givaren mäter före växelventilen, så vid vv produktion då mäter den tempen till beredaren!!! den går ju ända upp till 55 så det går inte använda alls....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Konstigt fenomen
« Svar #27 skrivet: 01 mars 2005, 12:14:06 »
Jo, jag fattar nu när jag läste hela ditt inlägg! sorry!

Kruxet på Thermia är att givaren mäter före växelventilen, så vid vv produktion då mäter den tempen till beredaren!!! den går ju ända upp till 55 så det går inte använda alls....

Kan man inte flytta givaren ett par meter efter vxl-ventilen? eller används den för VV-prod?
Men det skulle förmodligen medföra omprogramering av styren så den förstår att mäta reglerfel hela tiden...?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Konstigt fenomen
« Svar #28 skrivet: 01 mars 2005, 12:37:04 »
Citera
Kan man inte flytta givaren ett par meter efter vxl-ventilen? eller används den för VV-prod?
Det kanske kan gå att flytta den jaqg tror inte den är aktiv under vv prod. utan funkar som upplysning av tempen om man vill kolla själv... men den blir ändå inte aktiv.. ingen cirkulation och inga mätvärden till styrdatorn...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Konstigt fenomen
« Svar #29 skrivet: 01 mars 2005, 17:41:01 »
Jaha, så här blev det. Jag får väl bänka mig framför pumpen för att se om den stannar eller inte efter VV-produktion om värmebehov finns.
Jag tajmade badkarsfyllningen så att pumpen precis hade kunnat starta med att värma radiatorerna, men det blev VV istället.
Top-up fungerar ju i alla fall.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!