Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 18 november 2012, 11:33:36 »

Den räknar antalet kompressorstarter. Om den gör varmvatten direkt efter husvärmen så blir det ju ingen extra start.
Ok, det låter ju rimligt med min VP också. :)
Och det har inte varit någon märkbar värme på i somras.
Kanske bra att kunna utesluta växelventilen.

Jämförde startantalet sedan midnatt med en kompis som loggar sin HT+ (nyare hus, byggt -09 nånting) och han har 24 starter sedan midnatt, mot mina 32 (då han läste av sina), 1/3 högre...

Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 18 november 2012, 11:29:40 »

Den räknar antalet kompressorstarter. Om den gör varmvatten direkt efter husvärmen så blir det ju ingen extra start.
Nej, den räknar både värme och vattenstarter. :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 november 2012, 10:58:56 »

Märkligt att inte vv-körningarna som den verkar avsluta/avbryta värmekörningen inte registreras, eller?

Den räknar antalet kompressorstarter. Om den gör varmvatten direkt efter husvärmen så blir det ju ingen extra start.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 november 2012, 10:55:17 »

Det bör fungera så här (mitt reglersystem kan fungera lite annorlunda): När en driftcykel för husvärmning avslutas gör pumpen varmvatten om varmvattenberedarens temperatur, T3, ligger under börvärdet (medelvärdet av stopp och starttemperatur för varmvattnet). Är T3 över börvärdet stannar kompressorn. Under den årstid då pumpen värmer huset blir det normalt inga extra starter för varmvattenberedning så varmvattenkörningarna räknas inte. De blir en del av husuppvärmningen.

Om växelventilen krånglar och har gjort det en längre tid bör det har märkts i somras genom att det var för varmt inne. Det som talar mot krånglande växelventil är det faktum att de 28 starterna var för värmning av huset. Det borde ha varit varmvattenstarter. Kanske vi borde sätta en parentes kring teorin om krånglande växelventil ett tag.

Krånglande växelventil kan leda till högt antal starter men i det här fallet är det troliga att pumpen arbetar mot för liten vattenvolym.   
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 18 november 2012, 10:25:40 »

Var ner och kollade nu efter ganska bra precis 10h.
28starter, samtliga för värme enligt pumpen. Märkligt att inte vv-körningarna som den verkar avsluta/avbryta värmekörningen inte registreras, eller?

Kan en krånglande växelventil vara del i det höga startantalet?
Pumpen larmar för hög framledning T1?, nån gång om året.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 november 2012, 09:53:54 »

Om pumpen behöver göra varmvatten ofta utan att varmvatten har använts är det troligen fel på växelventilen, att varmt vatten från beredaren läcker ut i husvärmesystemet. När kompressorn har stått still ett tag skall det vara samma temperatur på in- och utgående rör till värmepumpen. Läcker växelventilen är det utgående röret varmare.
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 november 2012, 22:56:49 »

Efter en 'återställ till fabriksinställningar' så avslutade den inte värmekörningen med varmvatten, bör inte varit en slump då den gjort vv varje ggn jag kollat innan.
Gångtid ca 10min.
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 november 2012, 22:14:15 »

Varje ggn den gått igång och jag har gått ner och startat har den växlat till VV-körning efter 7-8min värmeproduktion.
Och detta utan att något varmvatten tappats...

Börjar bli lite gråhårig..

Står 'Blockera värme vid varmvattenbehov - NEJ'...
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 november 2012, 21:21:48 »

Kom hem från jobbet...
Frågade sambon om pumpen gick.. -nej vet inte, är det därför det är kallt inne?!
Förklarade ursäktande att jag menade om den arbetade eller inte.. gick sen ner och kollade och insåg att ja stängt shunten, och inte öppnat den helt..  ::)

Så nu ska vi se..  tummenupp
Vet nån hur jag stänger av G2? Jag kan välja "kontinuerlig" eller "automatisk" och i auto-läget ställa farten mellan 30 och 100%
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 november 2012, 16:24:08 »

Det funkar.
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 november 2012, 14:30:00 »

Kan det hela bli sämre, om jag låter garaget vara orört, men öppnar shunt i källaren och slår i från den externa pumpen (G2)?

Blev tvungen att fara på jobbet, så jag har ingen möjlighet att testa nu på stört.. :(
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 november 2012, 11:49:44 »

När man har en värmepump skall shuntventiler så långt som möjligt undvikas. I shunten blandas varmt och kallt vatten för att man skall få vatten av önskad temperatur. Blandning av varmt och kallt vatten innebär termodynamiskt sett en förlust av arbete som måste ersättas med mer el till värmepumpens kompressor.

I garaget betyder det ur komfort synpunkt inget om golvvärmeslingorna matas med lågt flöde och det är rätt hög temperaturdifferens över slingorna. Däremot är det en fördel för värmepumpen om den får tillbaka vatten med låg temperatur. Det betyder att differensen över slingorna i huset kan hållas runt 5 grader och pumpen ändå får arbeta med en bra temperaturdifferens på värmebäraren. I och med att det är golvvärme i hela huset finns det ingen anledning att shunten i huset är ställd i annat läge än max. Blir det för varmt är det inställd värmekurva i pumpen som skall ändras. Möjligen kan det bli lite svalt i tvättstugan som värms av en radiator men jag skulle inte låta uppvärmningskostnaden för huset bestämmas av tvättstugan.

Mitt resonemang går mer ut på att öka systemets effektivitet men troligen finns det en koppling till de korta gångtiderna.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 17 november 2012, 11:47:10 »

En av dem vars råd du inte behöver vara rädd att följa är tex. är dom råd som Lexus ger.  tummenupp
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 november 2012, 11:44:05 »

Misstänker du att jag ger rekommendationer som skulle kunna skada ditt värmesystem?  Sc:,h
a:gl sorry!

Men, vad tror du/ni om att låta cirkpumpen i garaget gå?

Och vad 'blir följden' om jag tex, bara öppnar shunten fullt i källaren (den före G2)?

Jag vet, jag borde inte vara så orolig för att testa..   :)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 november 2012, 11:37:33 »

Riskerar jag att förstöra nåt, genom att prova?

Misstänker du att jag ger rekommendationer som skulle kunna skada ditt värmesystem?  Sc:,h
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 november 2012, 11:24:58 »


Permanent!

Eftersom du har T1 placerad före G1, så går G2 på kontinuerlig drift.
Även om du stänger ner G2 kommer du att få cirkulation på samtliga slingor/radiatorer, såvida de har anpassa flöden.

Garagets temperatur reglerar genom att justera flöden på varje slinga. Genom att du inte går barfota i garaget, spelar det ingen roll att deltaT blir högt på varje enskild slinga.
Ok ok, börjar förstå lite mer av vad det menas med kortslutning och även hur ni tänker.

Det jag tänker på först o främst är att pumpen i garaget alltid går för frysriskens skull, fryser väl mindre lätt om det är i rörelse, om det skulle bli nå tillfälligt stopp på VPn, och kanske en längre tid.

Kommer G1 orka? dra runt allt? Och även upp få värme på övervåningen?

Riskerar jag att förstöra nåt, genom att prova?
Jag vet ju hur 'shuntarna' (är det rätt ord?) står och kan ställa tillbaka dom och slå igång pumparna om det inte blir nån skillnad, men kan det bli tok på nå annat sätt?

Som ni märker på frågeställningen så är jag allt annat än VVS/VP-geni, jag uppskattar verkligen hjälpen jag får! :)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 november 2012, 11:17:45 »

Utveckla gärna :)

Tillfälligt, för att testa, eller permanent?
Mina tankar går att ja inte får nån cirkulation på värmebäraren, och ingen värme upp på övervåningen?
Samt att det riskerar att frysa i garaget?

Den i garaget är ju enkel att stoppa, bara dra sladden.
Shunten i garaget är för tempreglering där ute, ligger på 10-12grader där nu.
Men den andra som matas från VPn, hur stoppar jag den, i pumpen, eller väljer jag automatisk och 0% i menyn?


Permanent!

Eftersom du har T1 placerad före G1, så går G2 på kontinuerlig drift.
Även om du stänger ner G1 kommer du att få cirkulation på samtliga slingor/radiatorer, såvida de har anpassa flöden.

Garagets temperatur reglerar genom att justera flöden på varje slinga. Genom att du inte går barfota i garaget, spelar det ingen roll att deltaT blir högt på varje enskild slinga.   
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 november 2012, 11:14:42 »

Kortslutning, utveckla gärna. :)

När man talar om kortslutning i värmesystem menar man att det varma vattnet från värmepumpen passerar genom någon del av systemet utan att kylas av nämnvärt. Det innebär att pumpen måste arbeta vid onödigt hög temperatur för att hålla huset varmt. Det kan också innebära att det blir korta gångtider. Det som vanligen orsakar kortslutning är en liten radiator som sitter nära värmepumpen. Det var därför Lexus liksom jag misstänkte radiatorn i tvättstugan.

Temperaturskillnaden mellan in- och utlopp på en radiator eller golvvärmeslinga som kortsluter är bara någon grad eller två. Det skall vara minst 5 graders temperaturdifferens över en radiator när det är vanlig vintertemperatur ute. Lägre temperaturdifferens ökar inte radiatorns värmeavgivning nämnvärt men bidrar till att värmepumpen får arbeta med onödigt hög temperatur på returvattnet.
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 november 2012, 10:49:32 »

Stäng bägge cirkulationspumparna, samt öppna shuntarna till max.
Utveckla gärna :)

Tillfälligt, för att testa, eller permanent?
Mina tankar går att ja inte får nån cirkulation på värmebäraren, och ingen värme upp på övervåningen?
Samt att det riskerar att frysa i garaget?

Den i garaget är ju enkel att stoppa, bara dra sladden.
Shunten i garaget är för tempreglering där ute, ligger på 10-12grader där nu.
Men den andra som matas från VPn, hur stoppar jag den, i pumpen, eller väljer jag automatisk och 0% i menyn?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 november 2012, 10:36:25 »

Stäng bägge cirkulationspumparna, samt öppna shuntarna till max.
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 november 2012, 10:34:17 »

Förklaring av nedre bild:

De 4 som sticker iväg till vänster, framledning och retur golvvärme samt kall och varmvatten.
De 2 tunnare i mitten/överkant av fotot som viker av från framledning och retur mitt på bilden går till radiatorn i tvättstugan.
De 4 som drar iväg till höger, framledning och retur golvvärme samt kall och varmvatten garage.
Shunten? före cirkpumpen står halvstängd, och som jag skrev ovan undrar jag om inte installatören sa att den var där för nåt med radiatorn i tvättstugan?
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 november 2012, 10:26:13 »

Här kommer lite foton, ursäkta bildkvaliteten, kass belysning i källaren (märks nu om någon gång..).

Övre bilden: golvvärmefördelare med cirkpump och shunt? i garage.
Mellersta bilden: golvvärmefördelare källare/hus.
Nedersta bilden: ovan värmepump och vv-tank med golvvärmefördelare för kök och hall.
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 november 2012, 02:06:09 »

Vad är det som styr shunten? Kan du lägga upp en bild på golvvärmecentralen?
Shunten är manuell, med vred på, shunt kanske inte är rätt benämning?
Ska fixa foto imorgon bitti/fm.

I korta drag är det, framledning, shunt/bypass?, cirkpump på framledning golvvärmefördelare (framledning), golvvärmen, golvvärmefördelare (retur), retur värmepump.

Nu när jag var ner och kikade och tänkte efter lite, så vill jag minnas att shunten sitter där för radiatorn som har sina påstick före den.
Ser lika ut i garaget, från kulverten (framledning o retur, shunt, cirkpump, golvvärmefördelare).
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 november 2012, 01:50:03 »

Vad är det som styr shunten? Kan du lägga upp en bild på golvvärmecentralen?
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 november 2012, 00:58:41 »

Jag har ingen bypass på golvvärmefördelarna.

Däremot är framledning och retur sammankopplade före cirkpumpen, sitter en shunt? på framledningssidan.

Värmekretspumpen G1 står på kontinuerlig
Värmebärarpumpen G2 står på automatisk och 70% hastighet.

Verkar inte bli någon skillnad med radiatortermostaten stängd, fortfarande 5min körningar :(
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 november 2012, 00:50:32 »


att det bara finns en termostat

Golvvärme överallt, förutom en radiator i tvättstugan i källaren vars termostat är fullt öppen.
Ska spana in framledning kontra börvärde då den stannar.

Vad tros om iden med volymtank?


Borde man förstå av det inlägget att det inte är några termostater på golvvärmen Sc:,h Du får gärna förklara hur...
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 november 2012, 00:19:31 »

Noterade att pumpen startade 2 ggr när ja satt i soffan o kollade på tv..
Gångtid bra precis 5min båda ggr.
Detta efter att ja stängt termostaten på radiatorn i tvättstugan.
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 16 november 2012, 21:26:32 »

Då är det nog så att jag fortfarande inte hittar att läsa detta.

I alla fall skriker det kortslutning om mrN:s anläggning.
Kortslutning, utveckla gärna. :)

Ska testa att strypa radiatorn i tvättstugan helt, pumpen står precis utanför tvättstugan.
Har noterat det höga startantalet sedan första veckan, men jag lyckas förtränga det över somrarna mm..
Men det känns ju som man sliter på grejerna i onödan. :(
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 16 november 2012, 19:57:35 »

...
I alla fall skriker det kortslutning om mrN:s anläggning.
Du var inne på det tidigt, jag inser nu att mitt inlägg kunde tolkas som att jag argumenterar emot, det var inte meningen. Mitt inlägg handlade bara om termostaterna. Kortslutning låter rimligt, lite märkligt att anläggningen har varit sån i två år.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 16 november 2012, 19:19:25 »

att det bara finns en termostat

Då är det nog så att jag fortfarande inte hittar att läsa detta.

I alla fall skriker det kortslutning om mrN:s anläggning.
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 16 november 2012, 18:58:10 »

att det bara finns en termostat
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 16 november 2012, 18:37:48 »

Lexus menar väl men han har nog inte läst det här inlägget  ;)

Vad har jag inte läst?
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 16 november 2012, 18:26:45 »

Golvvärme överallt, förutom en radiator i tvättstugan i källaren vars termostat är fullt öppen.
Ska spana in framledning kontra börvärde då den stannar.

Vad tros om iden med volymtank?
Lexus menar väl men han har nog inte läst det här inlägget  ;)
Kan den enda radiatorn ta hela flödet själv? Står pumpen i tvättstugan precis bredvid radiatorn? Är radiatorn inte strypt alls? Nu ska man kanske inte skruva på allting samtidigt men ett experiment kunde vara att stänga radiatortermostaten, 200 l golvvärme borde ge längre gångtid än fem minuter.
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 16 november 2012, 17:17:12 »

Stäng bypassen på golvsligefördelaren.
Plocka bort minst hälften av termostaterna. (helst alla)
Kontrollera att radiatorn i tvättstugan inte får för högt flöde.
Värmekurvan (30° vid +3°) är helt okej. Men du bör kunna sänka ett par grader, om/när golvvärmen funkar perfekt.
Bypassen, är det en ledning som går mellan till och retur-fördelaren? Isåfall tror jag att jag saknar en sådan.
Menar ni stryp-rattarna (för att strypa in slinglängderna) med termostater på golvvärmen?
Har enbart utegivare som styr VPn, ingen annan styrning.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 16 november 2012, 16:39:10 »

T1 framledning: 35,2
T1 fram bör: 29,8

Sekunderna efter att kompressorn stannat.
Gick kanske 5min..  :'(

Stäng bypassen på golvsligefördelaren.
Plocka bort minst hälften av termostaterna. (helst alla)
Kontrollera att radiatorn i tvättstugan inte får för högt flöde.
Värmekurvan (30° vid +3°) är helt okej. Men du bör kunna sänka ett par grader, om/när golvvärmen funkar perfekt.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 november 2012, 13:00:48 »

Och hur är det med termostaterna?
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 16 november 2012, 11:25:22 »

T1 framledning: 35,2
T1 fram bör: 29,8

Sekunderna efter att kompressorn stannat.
Gick kanske 5min..  :'(
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 november 2012, 11:18:31 »

Till att börja med borde du se över termostaterna/värmekurvan så att inte VP'n jobbar med för lite vatten i dag. Om inte det löser 'problemet' så är en volym den bästa lösningen. Det går iofs att trimma lite med kopplingsdifferensen också så slipper man bygga om/till systemet med fler prylar, men då blir det extra viktigt att man har koll på termostaterna och temperaturerna innan...
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 16 november 2012, 11:09:07 »

Har du termostater som stryper bort den effektiva volymen? Med så mycket vatten så borde du ha lite färre starter...
'Risken' med att försöka lösa problemet med kopplingsdifferensen är att VP'n måste jobba ännu högre över börvärdet innan den stänger av. Kolla vilken framledningstemperatur du har i förhållande till börvärdet precis när kompressorn slår av och ungefär hur länge varje kompressorkörning varar.
Golvvärme överallt, förutom en radiator i tvättstugan i källaren vars termostat är fullt öppen.
Ska spana in framledning kontra börvärde då den stannar.

Vad tros om iden med volymtank?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 november 2012, 11:03:01 »

Har du termostater som stryper bort den effektiva volymen? Med så mycket vatten så borde du ha lite färre starter...
'Risken' med att försöka lösa problemet med kopplingsdifferensen är att VP'n måste jobba ännu högre över börvärdet innan den stänger av. Kolla vilken framledningstemperatur du har i förhållande till börvärdet precis när kompressorn slår av och ungefär hur länge varje kompressorkörning varar.
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 16 november 2012, 10:39:10 »

Nu dryga 2år sedan HE E9´n driftades.  :)

31600 starter
7077 drifftimmar

1.7 starter / klocktimme - året om..

Ligger nära 225L (~25l/kW) i golvvärmesystemet.

Gammalt och lite dragit hus, från -38.

Om jag ska ändra kopplingsdifferensen, vad bör jag ändra den till, så här ser den ut nu:
Största: 16
Minsta: 4
Tidfaktor: 10

Vad tror ni en 200L volymtank? Och vad för peng tror ni man får räkna med för att få det installerat och klart?

Som jag nämnt så tycker IVT support att det låter som lite mycket starter, medans installatören och regionombudet inte tycker det är nåt att oroa sig för.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 11 februari 2012, 17:59:27 »

det blir väl ca 15 starter per dygn och det är inte oroväckande mycket. Så det är tveksamt om du skulle ha något nämnvärt behov av en volymtank.
Skrivet av: hridder
« skrivet: 11 februari 2012, 17:19:13 »

Hej
Kollat på statistik sedan pumpen var ny, installerad för 2,5 år sedan.
Kompressorn går enbart för värmedrift. Varmvatten produceras med separat VVB.
Är 13776 starter på 8994 timmar för kompressorn onormalt mycket?
Kan en volymtank vara något?
Skrivet av: HBV
« skrivet: 28 oktober 2011, 15:32:22 »

Hej!
Jag har en IVT HE C9 installerad sedan i början av april. Sedan starten så har den producerat 4432 kwh energi fördelat på 2400 kwh värme och 2000 kwh varmvatten. Jag har ingen separat elmätare, men jämfört med ifjol så har jag 1530 kwh större elförbrukning under denna tid. Tidigare hade jag pellets som jag tycker det är så skönt att vara av med. Oljepannan med pelletsinsats värmde dock upp källaren på sommaren, vilket medför att jag denna sommaren fått köra med fläktarna på heltid i badrummet och tvättstugan i källaren, vidare har jag fått införskaffat luftavfuktare till tvättstugan och torkskåp till pannrummet där barnens blöta kläder torkas (denna effekt är nog inte med i traditionell beräkning av COP).

Den här tråden handlade ju om antal starter. Jag har i snitt haft 14 starter per dygn, nu i oktober har jag haft ca 21 starter per dygn. Jag noterade att tex i september hade jag 4 starter per dygn för värme och 12 för varmvatten medan jag i oktober hade 15 starter för värme och 6 för varmvatten. I september producerade pumpen i snitt 8,8 kwh värme per dag mot 34,2 i oktober. Varmvattenproduktionen låg på knappt 13 kwh/ dygn för bägge månaderna. Jag bor strax utanför Göteborg/Borås, men såhär års är väl vädret rättså likvärdigt i landet.

mvh SG

Jag har ingen volymförstorare och är osäker på om det är någon vits för mig att skaffa en sådan.
Skrivet av: MB77
« skrivet: 17 oktober 2011, 10:00:11 »

I snitt på helår?
Det är snitt under värme säsong, under sommar halvåret ligger det på ca hälften.
Vecka 41 hade jag 73stater 10,43stater/dag.
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 16 oktober 2011, 22:40:28 »

Har en IVT HE C9 och ligger på 10-12 stater på dygn.
I snitt på helår?
Skrivet av: MB77
« skrivet: 13 oktober 2011, 22:43:50 »

Skulle vara kul med feedback från andra HE E9 ägare.


Har en IVT HE C9 och ligger på 10-12 stater på dygn.
Skrivet av: Luddeboy83
« skrivet: 30 september 2011, 19:41:39 »

Hej! Jag har en he9 som driftssattes som bvp 14/9 har en 100 liters arbetstank.
Har producerat 568kwh, drifttid kompressor 55h, och 168 kompressor starter. Sen är det 157kwh el men det är sen innan kalla sidan vart inkopplad . Väntar med spänning tills det blir kallare ute!
MVH Björn
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 30 september 2011, 19:40:40 »

Vad har du för inställningar för kopplingsdifferens, etc?
Största: 16
Minsta: 4
Tidfaktor: 10
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 september 2011, 14:42:47 »

Runt 800kWh tillsats är för värmen.
Bor i Dalarna (och inte i Skåne) :)
Värmer även 80m2 garage till runt +10 ºC º med samma VP.

ah sorry dalarna är ju mycket bättre och finare faktiskt! men lite kallare så då kanske det inte är helt uppåt väggarna :) annat än antalet start då..

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!