Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia eller IVT  (läst 3308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Everest

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "So let it be written, so let it be done"-J Ceasar
Thermia eller IVT
« skrivet: 28 september 2004, 20:57:18 »
Skall installera bergvärme i höst, men har fått beslutsångest. Thermia eller IVT? Ja, jag har läst på detta forum att märket inte har ngn betydelse men jag tror inte riktigt på detta och vill ändå ha råd från de som kan detta mkt bättre än jag.
 
Att jag bara väljer mellan Thermia och IVT beror på att de lokala installatörerna bara har de märkena och att jag gärna vill köpa från någon av de absolut största tillverkarna för att vara "framtidssäkrad" när det gäller bla reservdelar. Dessutom vill jag gärna ha de nyaste (bästa?) modellerna.
 
Bor i Västergötland i ett 2-plan tegelhus (suterräng) pÃ¥ 150 m2 boyta och totalt 180 m2, byggt i början pÃ¥ 70-talet. Använder elpatronen i den gamla orginal-oljepannan. Totala elförbrukningen var drygt 32 000 kWh de sista 12 mÃ¥naderna. Räknar med ca 5 000 kWh/Ã¥r i hushÃ¥llsel och har alltsÃ¥ ett nettoenergibehov pÃ¥ 27 000 kWh/Ã¥r, beräknad toppeffekt 9,5 - 10 kW.  Elementen i undervÃ¥ningen tycks dock vara lite underdimensionerade eftersom det är svÃ¥rt att fÃ¥ upp värmen när det är riktigt kallt. Funderar pÃ¥ att komplettera med konvektorelement och/eller installera en kassett i den öppna spisen.  
Vill helst ha en vp som går så lite som möjligt på tillskottsel eftersom jag tänkte köpa elen på spotpris istället för att låsa priset på en som jag tycker idag alldeles för hög nivå. Men då vill jag inte riskera att köra för mkt på extra el när den kan vara som allra dyrast.
 
Har tagit in några offerter, några är från samma installatör (har ändrat priserna +/- ca 1 000):
 
1. Thermia Diplomat 8 (8,1 kW)
Borrdjup (aktivt) 140 m
Energitäckningsgrad 97,8%
Vp förbrukning 6 830 kWh/år
Pris ca 113 300 kr.
 
2. Thermia Diplomat 10 (9,5 kW)
Borrdjup (aktivt) 160 m
Energitäckningsgrad 99,6%
Vp förbrukning 7 040 kWh/år
Pris ca 119 700 kr.
 
3. Thermia Villa 105 (10,2 kW)
Borrdjup (aktivt) 160 m
Energitäckningsgrad 99,6%
Vp förbrukning 8 010 kWh/år
Pris ca 114 700 kr.
 
4. IVT Greenline HT C7 plus
Borrdjup (aktivt) 130 m
Energitäckningsgrad 96%
Vp förbrukning 8 100 kWh/år
Pris ca 118 700 kr.
 
5. IVT Greenline HT C7 plus
Borrdjup (aktivt) 140 m
Energitäckningsgrad 98%
Vp förbrukning 7 600 kWh/år
Pris ca 121 100 kr.
 
6. IVT Greenline HT C9 plus
Borrdjup (aktivt) 145 m
Energitäckningsgrad 98%
Vp förbrukning 7 400 kWh/år
Pris ca 122 100 kr.
 
 
Thermia Villa faller bort pga dålig årsvärmefaktor (beror väl på ålderdomlig konstr med R404A antar jag) men sen blir det svårt.
 
Thermia D8 ser ju bäst ut ekonomiskt sett och kanske också passar bäst dimensioneringmässigt sett, ev med ett lite djupare hål. Eller bör jag välja en variant med 9-10 kW istället för att vara framtidssäkrad inför ev. framtida istider, uppvärmning av garaget, installation av bubbelpooler eller som argument vid en ev framtida försäljning av huset? Prisskillnaden är ju inte så jättestor.
 
 
Nu till min egentliga fråga, finns det några relevanta skillnader mellan Thermia Diplomat och IVT HT Plus?
 
IVT har väl en "bättre" scrollkompressor som kan ge mer varmvatten och varmare vatten till mina klena element (på bekostnad av lågt COP) medan Thermia tycks ha bättre reglerutrustning för IVT använder väl inte flytande kondensering/gradminuter?
 
Hållbarheten tror jag är rätt likvärdig, eller åtminstone så är den svår att uttala sig om eftersom båda modellerna åtminstone delvis är nya.
 
Förutom att jag vill spara så mkt el som möjligt så tycker jag också att en låg ljudvolym är viktig, skiljer det? Det publiceras ju inte i produktfaktan.
Thermia Diplomat 8, igång 6 dec 2004

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Thermia eller IVT
« Svar #1 skrivet: 28 september 2004, 21:04:58 »
2. Thermia Diplomat 10 (9,5 kW)
Borrdjup (aktivt) 160 m
Energitäckningsgrad 99,6%
Vp förbrukning 7 040 kWh/år
Pris ca 119 700 kr.

Effektiv vp och ett ganska bra pris.
Jag tycker att styrdatorn som Thermia har är mycket bättre (lättare att jobba med). Themia styr med gradminuter även tex Nibe.
IVT styr med en start och stopp temp (runt ett börvärde)

10 kw pump då slipper du dyra tillskottstimmar.

Säg så här jag beställer av dig men då får du bjuda på extra meter i borran!!! Så inte den rackarn blir för kall.
Bevaka oxå så det är aktivt borrhål (djup under grundvattennivån) dom menar!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Thermia eller IVT
« Svar #2 skrivet: 29 september 2004, 09:44:34 »
Ja , 2:an låter onekligen bra kanske lite stor , dock är 1 och 6:an ok enligt mig.

MEN mer BORR djup/aktivt, nu fÃ¥r jag Thomas (admin) pÃ¥ mig :)  


Vill dock pÃ¥ peka att det är en ekonomisk frÃ¥ga, du skall inte knäcka ekonomin  bara för 20 meter extra : )
det kan bara ses som em säkerhetsmarginal, dvs att du får det dom räkanar att du behöver. Och på så sätt slipper ev strul.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Thermia eller IVT
« Svar #3 skrivet: 29 september 2004, 23:20:02 »
Jag tror minsann att Värmepumpsforum börjar ge effekt...

Skulle 5 av 6 offerter för ett år sedan ha rekommenderat mer än 97.8% energitäckningsgrad...

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Thermia eller IVT
« Svar #4 skrivet: 29 september 2004, 23:31:57 »
MEN mer BORR djup/aktivt, nu fÃ¥r jag Thomas (admin) pÃ¥ mig :)  

EN gÃ¥ng till och du är portad ME!!!  ;)

Skämtåsido, borra på folk!
Det är aldrig fel med djupare brunn, som Rickard sa, dom nya grejjorna som kommer om 10 år kommer med all säkerhet kräva djupare brunnar .......
...... men ta inte med dom sista metrarna i den ekonomiska kalkylen.

/Thomas

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Thermia eller IVT
« Svar #5 skrivet: 30 september 2004, 00:14:42 »
Rickard

det gÃ¥r Ã¥t rätt hÃ¥ll, men om vi kan omvända STEM och staten det vet vi inte än    ;) ;D 8)

Stem har kul killar kolla här....

Citera
För typhuset behöver man borra 70–100 meter, men nödvändigt djup beror bland annat på grundvattenrörelser och bergart.

I typhuset med årsförbrukning av 20 000 kWh för värme och varmvatten kan bergvärmepumpen beräknas spara omkring 12 000 kWh. Hela investeringen för en bergvärmepump på fem–sex kW kan beräknas till mellan 90 000 och 140 000 kronor, beroende på till exempel borrdjup och geografiskt område. Med ett elpris på 85 öre per kWh sparar man 10 200 kronor om året och investeringen betalar sig alltså på cirka 9 –14 år.

Räknar man istället med 20 års avskrivning, en investering på 120 000 kronor och ett 20-årigt lån med sex procents ränta, blir den årliga kostnaden i början 13 200 kronor, men sjunker sedan år för år under perioden.

Ekonomi - komfort - miljö

låga driftskostnader jämfört med el och olja
liten arbetsinsats
inget underhåll i form av sotning, ta ut aska etc
inga utsläpp
avancerad teknik kräver högt kunnande vid druftsstörningar
kräver el
höga investeringskostnader

Ur deras infoblad
 
Citera
En värmepump av detta slag kan vanligtvis producera 2-3 ggr så mycket energi mot vad som åtgår för att driva processen

Inte ett ord om att större hus ger bättre kalkyler, hur många har typhuset i sin ägo? 20´kwh/år?


"FINN FEM FEL!" fast staten har väl aldrig fel.

http://www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe.nsf/PageGenerator01?OpenAgent

Nästan det värsta är att dom inte har en länk hit  ;)

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Everest

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "So let it be written, so let it be done"-J Ceasar
Re:Thermia eller IVT?
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2004, 11:00:14 »
Tack för tipsen!

Efter att ha tittat mer nogrannt på min elförbrukning (se tråden "Fel beräknad hushållsel.....") och på andra trådar så har jag insett att jag faktiskt ligger på ca 20 000 - 22 000 kWh/år för värme + vv. Det innebär möjligen att även en 8 kW är i största laget. Men jag väljer absolut den ändå för att vara på den säkra sidan för att slippa spetsel, uthärda riktigt kalla vintrar, klara framtida ev utökat behov och för att dessutom har den bäst COP, i alla fall av alla Thermia Diplomat. Så det blir alt 1! :)

Däremot så är jag lite osäker på vilket borrdjup jag skall "investera i". Vad är det för framtida teknik ni spekulerar om som kräver djupare hål, vilken tråd finns det på? Finns det någon som helst nackdel med ett djupare hål, förutom en ökad borrkostnad förstås? ;D
Thermia Diplomat 8, igång 6 dec 2004

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Thermia eller IVT?
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2004, 09:34:10 »
Vad är det för framtida teknik ni spekulerar om som kräver djupare hål, vilken tråd finns det på?

Detta är rena spekulationer från vår sida....... tekniken går framåt och nya värmepumpar kommer med all säkerhet suga mer energi ur berget och då krävs ett djupare hål så det hinner återhämta sig under sommaren.

/Thomas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!