Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: El ?  (läst 13143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: El ?
« Svar #30 skrivet: 04 april 2006, 23:17:21 »
Det finns en liiiten risk att få legionella pga av duschslangen och även duschmynstycket....
Men är man hyfsat frisk får man det inte oavsett mängd bakterier...
Större duschanläggningar har Legionellafunktion där renspolning med HETVATTEN sker på tidur nattetid.

Jag pÃ¥stÃ¥r att det alltid finns ett antal  L-bakterier i allt vatten, även kallvattnet....
dessutom finns det ett otal andra bakrerier virus o annat småkryp i dricksvattnet....
sÃ¥ man bör inte ha bacillsksräck  ;)
Men 99,999% av detta är ofarligt tom nyttigt....

Har man värmepump håller berederen sällan och aldrig 50 grader i sin helhet, på tex Thermia o Nibe sker en "Legionella"körning med elpatron 1 gång/14 dar.
Det verkar räcka med bravur.

Jag har faktiskt kännedom om 1 som blivit sjuk i en villa, vet lite o inget om anläggningen.... men han var mycket sjuk innan. Han dog kan jag meddela....

Minst lika viktigt som detta, jag påstår mera vikrigt är att tillse att det inte finns "blindledningar" kvar efter tex ombyggnader.
Ändå värre torde VVB som står som reserv vara. Jag har en sån, där finns stoppkranar på kalla o varma sidan, nära huvudledningen. När den ska användas så kör jag upp den rejält i temp sen öppnar jag den för användning.
Det finns rek om att blindledningar ska va max 0,5 av ledningsdiametern.
Räkna på det ska ni se att det är en KORT stump!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: El ?
« Svar #31 skrivet: 04 april 2006, 23:22:33 »
Jo då, jag märkte den också (ironin) men precis som du säger skulle några smilys ha varit på sin plats ;)

Varför jag reagerade så hårt är för att tempen på inläggen har hårdnat betydligt det senaste halvåret och tenderat att snudda vid personangrepp i vissa topics och då är det alltid bäst att visa vad man menar med smilys för att undvika missförstånd. studs

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 520
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!